سلامت نیوز : بیکاری معضلی ا‌ست که همه کشورهای جهان، با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ با این حال برخی در مهار این معضل موفق می‌شوند و میزان بیکاری را تا حدود 5 درصد کاهش می‌دهند و برخی دیگر با اعداد دو رقمی در این زمینه روبه‌رو هستند که حاکی از ناکامی در اشغالزایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ بررسی جدیدترین میزان بیکاری در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد که این میزان در ایران به 20.5 درصد رسیده است. به دلیل اینکه گفته می‌شود بیکاری ما ریشه در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دارد، در این باره با دکتر تقی ابوطالبی احمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و یکی از کارشناسانی که مطالعات زیادی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری انجام داده است، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

در تحقیقاتی که شما درباره کار و ضرورت آن انجام دادید، به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
قبل از هر چیز باید بگویم که کار وسیله‌ای برای برقراری ارتباط اجتماعی انسان با دیگران و کسب انرژی و اعتماد به نفس است. اگر نگاهی به زندگی انسان بکنیم می‌بینیم از لحظه‌ای که یک انسان پا به عرصه وجود می‌گذارد، به کار و تلاش علاقه دارد؛ کودک هم برای به‌دست آوردن نیازهای کوچک خود، کار و تلاش می‌کند. در تمام تحقیقات من ثابت شده است که کلید گشایش استعداد و توانایی درونی انسان، کار است.

نوع کار چه ارتباطی به علاقه‌ و استعداد افراد دارد؟
این ارتباط مستقیم و دوسویه است؛ اگر فردی به کاری مشغول شود که استعداد و علاقه‌ای به آن نداشته باشد، نه در آن شغل پیشرفت می‌کند و نه در آن دست به خلاقیتی می‌زند که باعث ترقی آن کار شود. متأسفانه در وضع موجود جوانان کشور برخلاف رشته‌تحصیلی که در دانشگاه داشته‌اند، به کاری مشغول می‌شوند که هیچ سابقه‌ و تخصصی در آن ندارند و میلی هم برای اجرایش در درون خود احساس نمی‌کنند. آنان فقط برای رفع نیاز مالی خود مشغول به این کار می‌شوند؛ اما اگر هر شخص بر اساس علاقه‌مندی، تحصیلات و استعدادش به کاری مشغول شود، مطمئن باشید که در کارش پیشرفت خواهد کرد.

آسیب‌های ناشی از بیکاری چیست؟
از جمله عواملی که سلامت روان انسان را تهدید می‌کند، بیکاری است. به عقیده من کار نوعی خود انگاره است که هویت انسان را تغییر می‌دهد. به طور معمول دیده می‌شود که در درون افراد بیکار، تنش‌های روانی و استرس و اضطراب ایجاد می‌‌شود. در مکتب اسلام نیز بیکاری و نیازمند دیگران بودن ناپسند است. بیکاری دشمن روح و جسم انسان است و به همین علت شایسته نیست که کسی از تلاش مادی خود بایستد و حتی به عبادت بپردازد. آمارها نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی افسردگی و حتی طلاق در زوج‌های جوان، بیکاری است. همچنین بین بیکاری با جرم و اعتیاد رابطه مستقیمی وجود دارد. متأسفانه امروزه بیکاری و شغل نداشتن نیروهای کارآمد در کشور ما به معضلی تبدیل شده است که با وجود تلاش‌های مسئولان برای رفع آن، هر روز بر میزان بیکاران کشور افزوده می‌شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که بیکاری بلایی خانمان سوز است و زمینه‌های ترویج فساد و فحشا را در جامعه به وجود می‌آورد؛ همچنین بیکاری، فقر و اعتیاد را به دنبال دارد.

چه راهکارهایی برای مقابله با بیکاری در کشور پیشنهاد می‌کنید؟
به عقیده من برای رفع بیکاری جوانان کشور، قبل از هر چیز باید توسعه کشاورزی و توجه به تولیدات داخلی را در دستور کار قرار داد. همچنین حمایت کشاورز در تهیه ابزار و وسایل کشاورزی به قیمت مناسب می‌تواند به پیشگیری از بیکاری کشاورزان و مهاجرت‌های بی‌رویه روستانشینان به شهرها کمک کند. همچنین تقویت بنگاه‌های زودبازده و ایجاد انگیزه لازم برای فعالیت جوانان در روستاها نیز یکی از راه حل‌های کاهش جمعیت بیکار در کشور است؛ زیرا با این کار جوانان روستایی در همان محل زندگی خود به کاری مشغول می‌شوند و دیگر مجبور نیستند برای به دست آوردن شغل‌های کاذب راهی کلان‌شهرها شوند. مسئولان باید سعی کنند جاذبه‌های شهرنشینی را به روستاها سوق دهند، تا مانع مهاجرت جوانان به شهرها شوند. توجه بیشتر به آبادانی روستاها و تشکیل شرکت‌های تعاونی شغل و کار با حضور افراد تحصیلکرده نیز یکی دیگر از راهکارهای کاهش میزان بیکاری در کشور است. اعطای وام با بهره کم و دوره بازپرداخت طولانی نیز می‌تواند به اشتغالزایی بینجامد. همچنین ایجاد و تقویت کارگاه‌های خانگی و کوچک با سرمایه کم در محلات و آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای رایگان به افرادی که جویای کار هستند، نیز می‌تواند در کاهش میزان بیکاری تأثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha