نماینده یونیسف در ایران گفت: خطرناك‌ترین موضوعی كه تهدید كننده سلامت كودكان ایران است خطر عبور آن‌ها از خیابان و حتی خط عابر پیاده است و من از زمانی كه به ایران آ‌مده‌ام نگران این مسئله هستم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كریستین سالازار، امروز در كارگاه كشوری ایمنی كودكان در هتل البرز تهران، گفت: مهم‌ترین عامل پیشگیری از حوادث ترافیكی آگاهی بخشی به مردم، اطلاع‌رسانی و تلاش برای تغییر رفتار مردم با اصلاح فرهنگ ترافیكی است، پیشگیری از این حوادث واكسن ندارد و قطعاً از عهده یك وزارتخانه و دستگاه نیز بر نمی‌آید.
وی ادامه داد: آموزش به كودكان باید از سنین پائین و از زمان مهد كودك شروع شود.
وی گفت: خوشبختانه ایران به علت برخورداری از دانشمندان و متخصصان با صلاحیت، نیازی به كمك یونیسف برای آموزش به مردم و كودكان ندارد اما مسئله مهم این است كه در ایران رانندگی خطرناك مردم و رعایت نكردن حقوق سایر شهروندان و رفتار نامناسب عابران در عبور از خط عابر در كمتر كشوری در دنیا سابقه دارد.
وی افزود: در بسیاری از كشورها رانندگی خطرناك و رعایت نكردن حقوق دیگران جرمش مانند قتل است اما در ایران این مسئله به راحتی در همه جا دیده می‌شود و كسی نگران این موضوع نیست.
سالازار كه مدت‌ها ساكن كشور ویتنام بوده است با تشریح وضعیت حوادث و سوانح كودكان در این كشور و راهكارهای تدوین شده پیشگیری از این حوادث در آن كشور گفت: سوانح عامل 70 درصد مرگ‌ها در كشور ویتنام است و حدود 63 درصد این حوادث نیز بر كودكان این كشور وارد می‌شود، 41 درصد این حوادث برای كودكان ناشی از سقوط از ارتقاع و 27 درصد ناشی از تصادفات جاده‌ای است.
وی افزود: ‌47 درصد قربانیان حوادث در ویتنام نان آوران خانواده هستند كه به جز افراد فوت شده مجروحان این حوادث نیز تا 30 روز پس از حادثه قادر به كار كردن نیستند.
به گفته سالازار یك برنامه پیشگیری از این حوادث با 4 هدف تأثیر بر سیاستگذاران، ایجاد آگاهی و تغییر ذهنیت درباره ایمنی از این سوانح، اصلاح رفتار كودكان و نوجوانان و رانندگان و اصلاح جنبه‌های فیزیكی و محیطی سوانح طراحی شد اما طراح این برنامه هنگام ارائه آن خوشحال نبود زیرا می‌دانست اجرای چنین برنامه‌ای در حد مسئولیت یك فرد نیست و ساختار جدیدی می‌خواهد كه وجود ندارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha