چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۰
سلامت نیوز : سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ- دیروز در جمع خبرنگاران از افزایش سرقت‌های خرد در جامعه خبرداد. سرقت‌هایی كه به نظر می‌رسد تعداد آمار غیررسمی آن به دلیل عدم شكایت مالباخته به مراجع انتظامی خیلی بیشتر از آن چیزی است كه جزو آمار پلیس به حساب می‌آید. این در حالی است كه چندی قبل سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از وقوع روزانه 1800 سرقت خرد در كشور خبر داده بود، سرقت‌هایی كه گفته می‌شود اكثرا كمتر از یك میلیون تومان ارزش دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ سردار احمدی‌مقدم سال گذشته نیز در همایش تخصصی روسای پلیس امنیت اخلاقی از افزایش ثبت وقوع جرایم سرقت‌های خرد در جامعه خبر داد و گفت عامل این وضعیت نوسانات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها بوده است. اما كارشناسان در كنار این موارد موضوعاتی چون بی‌ارزش شدن پول ملی در مقابل دلار و افزایش بیكاری، تعدیل نیرو و بسته شدن كارگاه‌ها و كارخانجات را عاملی برای افزایش نرخ بیكاری و به‌دنبال آن افزایش آسیب‌های اجتماعی عنوان می‌كنند. سال قبل افزایش این جرایم در كشور به حدی رسید كه شورای تامین استان تهران طرحی را با عنوان طرح ضربتی مبارزه با سرقت‌های خرد در تهران در دستور كار قرار داد و آن را اجرایی كرد. این در حالی است كه بیشترین جرایم خردی كه آمار آنها اعلام شده درخصوص دزدی پخش خودرو، لاستیك و كامپیوتر خودرو، كیف‌قاپی و موبایل‌قاپی و زورگیری بوده است.

به گفته كارشناسان، بسیاری از سارقان به دلیل نیاز آنی مالی اقدام به سرقت می‌كنند كه این موضوع می‌تواند یكی از علل افزایش فشار اقتصادی بر شهروندان تلقی شود. در این شرایط احساس امنیت روانی نیز كمتر می‌شود. حمیدرضا علی‌اكبری، مدیركل دفتر اقدامات تامینی سازمان زندان‌ها نیز چندی قبل با اشاره به این نكته كه افزایش سرقت‌های خرد به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب در جامعه است گفته بود: ‌در یک دوره شش تا هشت ماهه در ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها جرایم خرد به شدت کاهش یافت و در دوره بعدی با گران شدن طلا و ارز و تلاطم‌های بازار، جرایم و سرقت‌ها نیز افزایش یافت. علی‌اکبری افزود: اگر مشکل اشتغال و مسائل اقتصادی کشور حل شود، این مشکلات به زندان و خانواده زندانیان کشیده نخواهند شد.

فقر اقتصادی باعث سرقت‌های خرد می‌شود

دكتر مصطفی اقلیما در این باره به تهران امروز می‌گوید:‌افزایش سرقت‌های خرد، ناشی از فقر اقتصادی مردم است كه در این میان نباید خلأهای قانونی موجود و بی‌توجهی مسئولان به وضعیت درآمد مردم را نادیده گرفت. به گفته این آسیب‌شناس، طی سال‌های اخیر به تعداد افراد بیكار در جامعه افزوده شده و این در حالی است كه آماری كه درخصوص ایجاد اشتغال ارائه می‌شود با آنچه در واقعیت وجود دارد،‌تفاوت زیادی دارد و اگر آمار ارائه شده درخصوص ایجاد یك میلیون شغل در هر سال در 7 سال گذشته را بپذیریم نباید شاهد تعداد زیاد بیكارانی باشیم كه روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

عدم استخدام در اداره‌ها، تعطیلی كارخانه‌ها و كارگاه‌های كوچك و بزرگ، همخوانی نداشتن افزایش حقوق‌ها با گرانی‌های بی‌سابقه از دیگر موضوعاتی است كه اقلیما به آن اشاره كرده و می‌گوید:‌روی آوردن به سرقت، معلول علت‌هایی است كه اگر به آنها توجه شود می‌توان از میزان سرقت‌ها در جامعه كاست. بسیاری از افراد كه اقدام به سرقت می‌كنند دلیل این كار خود را بیكاری و نداشتن درآمد عنوان می‌كنند. اینها علت‌هایی است كه در جامعه به‌وجود آمده و هیچ‌كس هم در این‌باره خود را موظف به پاسخگویی نمی‌داند. اگر خود مسئولان با حقوق یك كارمند جزء بتوانند زندگی كنند، آن وقت می‌شود گفت كه كارمندان با این مقدار حقوقی كه می‌گیرند مشكلی ندارند اما مسئله اساسی اینجاست كه هیچ وقت سعی نشده كه وضعیت مالی كارمندان و اشتغال آنها رو به بهبودی برود و هر سال با اضافه كردن درصد كمتری به حقوق كارمندان كه هیچ همخوانی با تورم در جامعه ندارد سعی در القای این موضوع دارند كه به وضعیت این افراد رسیدگی می‌شود. با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم كه میزان جرایم در جامعه كم شود چرا كه در شرایط بد اقتصادی هر كس به خود اجازه می‌دهد دست به سرقت زده یا مرتكب خلاف شود. وی با اشاره به این نكته كه از هر دری كه فقر وارد شود از در دیگر ایمان بیرون می‌رود، می‌گوید: بر همین اساس زمانی كه افراد نتوانند مشكلات معیشتی خود را از راه درست مرتفع كنند به ناچار رو به سرقت می‌آورند كه در این شرایط مجازات‌هایی كه برای این جرایم در نظر گرفته می‌شود نه‌تنها تاثیر چندانی ندارند بلكه بازدارنده نیز نیستند.

از جوانان غافل شده‌ایم

محمداسماعیل سعیدی، دبیر اول كمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این باره به تهران امروز می‌گوید: براساس آموزه‌های دینی كسی كه نتواند معیشت خود را فراهم كند نمی‌تواند به معاد و روز قیامت هم فكر كند چرا كه فكر و خیال او برای زمان حال و گذراندن امروزش است. اما با تمام این احوال شاهد برنامه جامعی درخصوص كاهش آسیب‌ها در جامعه نبودیم این در حالی است كه با توجه به شرایط موجود جامعه افرادی كه مستعد هستند به سمت آسیب‌های اجتماعی سوق داده می‌شوند. در این میان نباید از افرادی كه دستمزد كمی دارند یا از كار بیكار شده‌اند غافل شد چرا كه این افراد هم در معرض آسیب قرار دارند.

به جوانان توجه كنید

این نماینده مجلس با اشاره به این نكته كه باید به وضعیت معیشتی جوانان توجه ویژه‌ای شود، می‌گوید: آمار بیكاری جوانان قابل‌توجه است. افراد زیادی نتوانسته‌اند شغل پیدا كنند و از نظر معیشتی در شرایط دشواری قرار دارند؛ این شرایط می‌تواند به تهدید برای جامعه تبدیل شود چراكه جوانی كه نتواند در بازار كار فعالیت داشته باشد و در تولید سهمی داشته باشد، نمی‌تواند ازدواج كند و به سمت انواع بزه‌ها پیش می‌رود. به گفته وی، همخوانی نداشتن حقوق دریافتی افراد با میزان تورم در جامعه یكی از مشكلاتی است كه باید به آن توجه شود چراكه عدم تامین معیشت می‌تواند باعث بروز آسیب‌هایی در جامعه شود كه در نهایت منجر به آسیب رسیدن به خانواده‌ها می‌شود. سعیدی تاكید می‌كند:‌ با بهبود وضعیت معیشتی، كنترل اوضاع اقتصادی و اقدامات فرهنگی می‌توان تا حد زیادی به كاهش این آسیب‌ها امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha