سلامت نیوز : بر اساس پژوهش های انجام شده در 7کلانشهر کشور، تبلیغات رسانه ای،شبکه های ماهواره ای و اینترنت، عامل 80درصد تغییر در سبک زندگی و غربی شدن سبک زندگی خانواده های ایرانی بوده است.دکتر مجید ابهری رفتار شناس و رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده قوه قضاییه از تاثیر 80درصدی ماهواره و اینترنت در تغییر سبک زندگی ایرانیان خبر داد.

وی در گفت وگو با خراسان با اشاره به نتایج پژوهش های انجام شده توسط بنیاد علوم رفتاری بر روی هزار و 600زوج و ۱۰ هزار جوان مجرد در 7شهر کشور گفت: نتایج پژوهش های انجام شده حاکی از تاثیر 80درصدی شبکه‌های ماهواره ای و اینترنت در تغییر سبک زندگی ایرانیان است. وی تصریح کرد:این پژوهش در بازه زمانی ۲ ساله و از اردیبهشت سال 90تا پایان اردیبهشت سال جاری بر هزار و 600خانواده در شهرهای تهران، اصفهان، رشت، زنجان، مشهد، شیراز و رودبار انجام شده است و نتایج حاصل از این پژوهش، از تاثیر 80درصدی فیلم ها و سریال های ماهواره ای و دیگر برنامه‌های این شبکه ها بر سبک زندگی ایرانیان حکایت دارد.

وی بروز اختلافات زناشویی،رواج روابط فرازناشویی و روابط غیر مجاز را تنها بخشی از آسیب های شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی دانست و خاطر نشان کرد: سردی بین زوج ها، انزواطلبی، کاهش روابط عاطفی و روابط خانوادگی نیز از دیگر آسیب هایی است که شبکه های ماهواره ای بر خانواده های ما تحمیل کرده است.رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده با تاکید بر این که بروز آسیب های اجتماعی ناشی از تماشای شبکه های ماهواره ای بین زنان ۳ برابر مردان بوده است اظهار کرد: متاسفانه زنان ۳ برابر بیشتر از مردان تحت تاثیر فیلم ها و سریال های ماهواره ای و آسیب های ناشی از آن قرار دارند. وی در ادامه به تاثیر منفی برخی تبلیغات رسانه های داخلی بر تغییر سبک زندگی شهروندان تاکید کرد و گفت: افزایش خریدهای کاذب و بی برنامه در زندگی، فاصله گرفتن با ساده زیستی و تمایل به زندگی اشرافی در همه اقشار جامعه از جمله آسیب هایی است که تبلیغات رسانه ای برای جامعه به همراه دارد.

کاهش روابط عاطفی

دکتر ابهری در بخش دیگری از صحبت های خود اصلی ترین تغییر ایجاد شده در سبک زندگی افراد طی سال گذشته را کاهش روابط عاطفی بین خانواده ها دانست و گفت:در این جامعه آماری بعضی خانواده ها و زوجین حتی بیشتر از 5ماه به ملاقات پدر و مادر خود نرفته بودند که این خود در رفتار شناسی اجتماعی نگران کننده است.

۹۵ درصد مخاطبان شبکه های ماهواره برای سرگرمی از ماهواره استفاده می کنند

وی در تبیین راهکار های مناسب برای مقابله با تبلیغات رسانه‌های بیگانه و تلاش این رسانه هابرای تغییر سبک زندگی ایرانیان گفت:بر اساس تحقیقات انجام شده 95درصد از مخاطبان شبکه های ماهواره ای تنها به منظور سرگرمی و مشاهده فیلم،سریال و موسیقی از این شبکه ها استفاده می‌کنند. تنها 5درصد از مخاطبان شبکه های ماهواره ای در پی برنامه های مبتذل به سراغ این شبکه ها می روند. برهمین اساس اصلی ترین راه مقابله با فرهنگ القایی غرب که سعی دارد آن را از طریق فیلم ها،سریال ها و موسیقی غربی خود به خورد جوانان و خانواده های ایرانی دهد، تقویت شبکه های تلویزیونی و حتی ایجاد شبکه های کابلی ایرانی و اسلامی در داخل کشور است.

وی با تاکید بر این که بهترین راه نفوذ تبلیغات و تغییر رفتاری از راه فیلم و سریال است اظهار کرد: تنوع بخشیدن به فیلم ها و سریال ها در شبکه های داخلی و ایجاد شبکه های کابلی و خصوصی ایرانی می تواند تا حد زیادی از مشکلات موجود بکاهد. وی هم چنین در گفت وگو با ایسنا به تبیین سبک زندگی ایرانی و اسلامی پرداخت و گفت:سبک زندگی اصطلاح جدیدی است که از اواخر قرن 20 در اروپا به کار گرفته شد، این در حالی است که 1400 سال پیش دین اسلام به ویژه مکتب تشیع، سبک و روش زندگی انسان ها را تعریف کرد.وی افزود: سبک زندگی به معنای روش خوردن، آشامیدن، راه رفتن، لباس پوشیدن، رفتار اجتماعی، آرایش و پیرایش و حتی گفتار با اعضای خانواده است. احترام به والدین و اطاعت از آنان، تکریم آموزگاران، رعایت حقوق شهروندی و همسایگان، مراقبت از محیط زندگی شهری و محیط زیست نیز مرتبط با سبک زندگی است.

این آسیب شناس تاکید کرد: متاسفانه خانواده ها، آموزش و پرورش و رسانه ها به علت مشکلات مادی و اقتصادی نتوانستند سبک زندگی اسلامی -ایرانی را برای نسل چهارم و پنجم تدوین و اجرا کنند. در نتیجه این نسل ها تحت تاثیر اینترنت، ماهواره و فیلم های ساخت بیگانه، دوستان و همسالان، سبک زندگی متفاوتی را انتخاب کرده اند.

خانواده ها از آثار شبکه های ماهواره ای بر رفتارهای خود غافلند

در همین خصوص سید علی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با تاکید بر اثرات مخرب برنامه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی بر نهاد خانواده به خراسان گفت:کاهش روابط عاطفی بین زوجین،کم شدن احترام بین فرزندان و والدین و هم چنین تغییر در سبک زندگی مانند آرایش و پیرایش، نوع لباس پوشیدن و حتی برخوردهای اجتماعی پیامدهای استفاده از شبکه های ماهواره ای در خانواده هاست.وی تاکید کرد: تبلیغات مستقیم دشمن می‌تواند اثر عکس بر خانواده ها بگذارد و نوعی مقاومت در آنها‌ ایجاد کند.لذا دشمن با بهره گیری از فیلم ها و سریال های هدف دار سعی در خدشه دار کردن نهاد و بنیان خانواده به شکل مطلوب خود کرده است.به نحوی که خانواده ها به مرور جذب سریال ها و فیلم های ماهواره ای می شوند و از اثرات سوء این برنامه ها بر سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی خود غافلند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha