سطح زبان به دلایل مختلفی می تواند سفید شود که برخی از این دلایل، جدی نیستند و با درمان های خانگی نیز بهبود پیدا می کنند.

درمان خانگی لایه سفید روی زبان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدی کاور هاسپیتال، سفید شدن زبان زمانی رخ می دهد که به دلیل کم آبی خفیف، بیماری یا خشکی دهان، تجمع یا لایه ای از باکتری ها و زباله ها روی سطح زبان وجود داشته باشد. سفید شدن لایه بالایی زبان یا وجود لکه های سفید روی زبان نیز با عفونت، تحریک یا التهاب مزمن سطح زبان قابل مشاهده است.

برخی از عفونت های دهان، از جمله عفونت قارچی کاندیدا، با زبان سفید مشخص می شوند. این عفونت‌های مخمری را می‌توان در شرایط مختلف مشاهده کرد، اما در افراد مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی به دلیل شرایطی مانند سرطان یا عفونت HIV رایج است. از سوی دیگر، برخی عفونت ها مانند مخملک، می تواند لکه های قرمز روی زبان ایجاد کند.

التهاب و سفید شدن زبان نیز می تواند به دلیل خشکی یا محرک های محیطی مانند استعمال دخانیات یا سایر دخانیات رخ دهد و می تواند با بوی بد دهان همراه باشد. التهاب زبان به عنوان گلوسیت شناخته می شود. برخی از لکه های سفید روی زبان که به عنوان لکوپلاکیا شناخته می شوند، می توانند ضایعات پیش سرطانی باشند. زبان جغرافیایی وضعیتی است که در آن نواحی خاصی از زبان پاپیلاهای معمولی روی سطح زبان ندارند و در نتیجه لکه‌های قرمز نامنظم با حاشیه سفید روی زبان ایجاد می‌شود.

علل سفید شدن زبان

زبان سفید معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها، مواد زائد (مانند غذا و شکر) و سلول‌های مرده بین جوانه‌های چشایی سطح زبان شما به دام می‌افتند. سپس این پاپیلاهای رشته مانند بزرگ و متورم و گاهی ملتهب می شوند. این باعث ایجاد لکه سفیدی می شود که روی زبان خود می بینید.

داشتن زبان سفید نیز می تواند ناشی از چندین بیماری مختلف باشد:

  • لکوپلاکیا: لکوپلاکیا یک بیماری شایع است که در اثر رشد بیش از حد سلول ها در پوشش داخلی دهان ایجاد می شود. این سلول ها با پروتئین کراتین (که در موهای شما یافت می شود) ترکیب می شوند و یک لکه سفید برجسته روی زبان شما ایجاد می کنند. در بسیاری از موارد، شما می توانید با تحریک دهان و زبان هنگام نوشیدن الکل یا سیگار کشیدن به این بیماری مبتلا شوید. گاهی اوقات هیچ دلیل واضحی وجود ندارد. لکوپلاکیا معمولاً جدی نیست، اما گاهی اوقات می تواند سال ها یا حتی دهه ها پس از شروع به سرطان دهان تبدیل شود.
  • لیکن پلان دهان: لیکن پلان دهان یک بیماری التهابی مزمن (طولانی مدت) دهان است. این بیماری به دلیل اختلال در سیستم ایمنی (دفاع بدن در برابر میکروب ها) و سایر تهدیدات میکروسکوپی ایجاد می شود. شما نمی توانید این شرایط را به دیگران منتقل کنید.
  • زبان جغرافیایی: زبان جغرافیایی زمانی رخ می دهد که پوست زبان شما دوباره رشد می کند. بخش هایی از لایه بالایی پوست روی زبان شما خیلی سریع می ریزد و نواحی قرمز حساسی را که اغلب عفونی هستند باقی می گذارد. در این مدت سایر قسمت های زبان شما برای مدت طولانی در جای خود باقی می مانند و رنگ سفید به خود می گیرند. شما نمی توانید زبان جغرافیایی را به کسی منتقل کنید.
  • برفک دهان: برفک دهان یک عفونت دهان است که توسط مخمر کاندیدا (قارچ) ایجاد می شود. اگرچه کاندیدا به طور معمول در دهان شما یافت می شود، اما زمانی که بیش از حد رشد کند مشکل ساز می شود.
  • سیفلیس: سیفلیس یک عفونت باکتریایی و یک عفونت مقاربتی (STI) است. این یک بیماری جدی با علائم بسیاری از جمله زبان سفید مرتبط است.

تشخیص سفیدی زبان

پزشک یا دندانپزشک ممکن است مقدار کمی ماده سفید را از دهان یا گلو بتراشد و زیر میکروسکوپ به آن نگاه کند. کاندیدیاز در پایین گلو یا مری معمولاً از طریق روشی به نام آندوسکوپی یافت می شود. در این روش، پزشک دوربین کوچکی را از پشت گلو به مری و معده می‌دهد تا بافت را ببیند و نمونه‌برداری کند. در صورت یافتن ضایعات سفید، می توان آنها را بیوپسی یا خراش داد تا تشخیص برفک دهان تایید شود. این روش معمولا توسط متخصص گوارش انجام می شود.

زبان سفید شده

درمان های سفیدی زبان

ممکن است برای زبان سفید خود نیازی به درمان نداشته باشید. معمولاً طی چند هفته باید خود به خود از بین برود. اما اگر طولانی تر شد یا می خواهید زودتر از شر آن خلاص شوید، درمان شوید. درمان علائم رایج زبان سفید عبارتند از:

  • زبان مودار: پزشک شما مستقیماً زبان پرموی شما را درمان نمی کند. در عوض، آنها بر روی درمان سیستم ایمنی ضعیف شما تمرکز خواهند کرد. در موارد نادر، ممکن است داروهای ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر یا فامسیکلوویر تجویز کنند. یا آنها می توانند یک درمان (مانند رزین پودوفیلین یا اسید رتینوئیک) را مستقیماً روی نقطه سفید زبان شما اعمال کنند.
  • بثورات زبان: برای بثورات زبانی (لیکن پلان دهان) نیازی به درمان ندارید. اما گاهی اوقات ممکن است چندین سال در دهان باقی بماند. متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دهانشویه های استروئیدی (قرص های استروئیدی محلول در آب) و اسپری های استروئیدی را تجویز کند که ممکن است ناراحتی ناشی از علائمی مانند سوزش یا درد لثه را کاهش دهد.
  • قارچ دهان: اگر قارچ دهان (برفک دهان) دارید، متخصص مراقبت های بهداشتی شما داروهای ضد قارچی مانند دیفلوکان را تجویز می کند. اینها به صورت قرص هایی هستند که می توانید مصرف کنید یا ژل یا مایعاتی که می توانید روی چسب های داخل دهان خود بمالید. معمولاً برای یک یا دو هفته به چندین برنامه در روز نیاز خواهید داشت.
  • لکه های سفید: درمان خاصی برای زبان جغرافیایی وجود ندارد. از هر گونه غذا و نوشیدنی که باعث ناراحتی شما می شود خودداری کنید. کاربردهای موضعی مورد استفاده برای درمان قارچ دهان می تواند هر گونه ناراحتی را که تجربه می کنید تسکین دهد. هیچ خطری وجود ندارد که این وضعیت سرطانی شود.
  • سیفلیس: اگر سیفلیس علت سفیدی زبان شما باشد، خود به خود از بین نمی رود. اگر آن را درمان نکنید، در نهایت می تواند به سیستم عصبی شما آسیب برساند و باعث مشکلات جدی درازمدت سلامتی شود. سیفلیس با یک بار تزریق آنتی بیوتیک (پنی سیلین) درمان می شود. اگر بیش از یک سال است که سیفلیس داشته اید، ممکن است به سه تزریق نیاز داشته باشید.
  • سرطان دهان :اگر متخصص مراقبت های بهداشتی به شما بگوید که در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان دهان هستید، لکه سفید شما احتمالاً با جراحی از بین می رود. جراح شما ممکن است از اسکالپل، لیزر یا (به ندرت) روش دیگری مانند سرما درمانی (انجماد آن با نیتروژن مایع) استفاده کند. این جراحی به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که سلول های زبان شما سرطانی نمی شوند. برای این عمل می توانید بی حس بودن یا خوابیدن را انتخاب کنید. معمولاً پس از این روش به زودی بهبود خواهید یافت.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر زبان سفید تنها علامت شماست، لزوماً نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. اما اگر در عرض دو هفته از بین نرفت، ممکن است بخواهید یک قرار ملاقات بگذارید.

اگر این علائم جدی‌تر را دارید زودتر تماس بگیرید:

  • زبانتان درد می کند یا احساس می کنید در حال سوختن هستید
  • زخم های باز در دهان دارید
  • در جویدن، بلعیدن یا صحبت کردن مشکل دارید
  • علائم دیگری مانند تب، کاهش وزن یا بثورات پوستی دارید

درمانهای خانگی

برخی از درمان ها و عادات خانگی نیز ممکن است به خلاص شدن از شر زبان سفید کمک کند.

پروبیوتیک ها

راه دیگری برای تأثیرگذاری بر علائم دهان مانند زبان سفید، مصرف پروبیوتیک ها است. پروبیوتیک ها گونه هایی از باکتری ها هستند که برای دستگاه گوارش مفید هستند.

در حالی که بسیاری از تحقیقات روی پروبیوتیک ها بر بهبود سلامت روده تمرکز دارند، پروبیوتیک ها می توانند برای دهان و زبان نیز مفید باشند.

یک بررسی از مجله اروپایی دندانپزشکی اشاره کرد که باکتری های پروبیوتیک می توانند دهان و روده را نیز اشغال کنند. در برخی موارد، این باکتری ها می توانند به مبارزه با مخمرهای عفونی و دیگر گونه های بد باکتری کمک کنند.

اگرچه شواهد قطعی نیست، پروبیوتیک ها همچنان می توانند به تعادل محیط در دهان و جلوگیری از سفیدی زبان کمک کنند.

اسکراب جوش شیرین

افزودن جوش شیرین به مسواک و مالیدن زبان، دندان ها و لثه ها به یکدیگر می تواند به کاهش باکتری هایی که باعث سفیدی زبان می شوند کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که جوش شیرین باکتری های مضری مانند استرپتوکوک و کاندیدا را که معمولاً باعث عفونت در دهان می شوند، از بین می برد.

سیر خام

خوردن سیر خام می تواند به بدن در مبارزه با عفونت های ناشی از کاندیدا کمک کند. محققان خاطرنشان کردند که ترکیبی در سیر به نام آلیسین در مبارزه با سویه مضر Candida albicans موثر است.

افراد می توانند هر روز یک حبه سیر خام بخورند یا آن را خرد کرده و با کمی روغن زیتون بخورند تا خطر ابتلا به سفیدی زبان را کاهش دهند.

تراشیدن زبان

خاراندن آرام زبان از پشت به جلو نیز می تواند به کاهش و حذف باکتری ها و زباله های جمع شده در دهان کمک کند.

بسیاری از شرکت ها ابزارهای خاصی را برای تراشیدن زبان ارائه می دهند که برای خرید آنلاین در دسترس هستند. با این حال،از لبه یک قاشق به همین راحتی می توان استفاده کرد.


نمک

این ماده طبیعی تمیز کننده زبان است. کمی نمک روی زبان بپاشید و با مسواک روی زبان بکشید. این روش در یک هفته نتیجه می دهد(این روش برای افراد مبتلا به فشار خون مفید نیست).



مسواک

با مسواک روی زبان بکشید تا تمیز شود.


توت فرنگی

از این میوه اغلب برای سفید کردن دندان استفاده می شود. اما برای تمیز کردن زبان نیز مفید است.


لیمو با جوش شیرین

مخلوطی از این ۲ را به دندان و زبان بمالید تا دهان خوش بو شود، دندان ها سفید و لایه سفید روی زبان نیز برطرف شود.


ماست

حاوی باکتری های مفید است که قارچ های ایجاد کننده لایه سفید را از بین می برد.


زردچوبه

مخلوطی از این ادویه و آب لیمو را روی زبان بکشید.



سیب

برای سفیدی دندان، رفع بوی دهان و تمیز کردن زبان، سیب بخورید.

سوالات متداول

1. آیا زبان سفید بد است؟

زبان سفید معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اما در موارد نادر، این علامت می تواند در مورد یک بیماری جدی تر، مانند عفونت یا سرطان اولیه هشدار دهد. به همین دلیل مهم است که مراقب علائم دیگر خود باشید و اگر پوشش سفید ظرف چند هفته از بین نرفت، با پزشک خود تماس بگیرید.

2. آیا آب شور از شر زبان سفید خلاص می شود؟

نمک دارای خواص ضد عفونی کننده، پاک کننده و تسکین دهنده است. این امر آن را به یک درمان خانگی رایج برای بسیاری از مشکلات دهان تبدیل می کند. شستشوی دهان با آب نمک می تواند به تسکین علائم برفک دهان کمک کند.

3. آیا دهانشویه سفیدی زبان را از بین می برد؟

استفاده از دهانشویه‌ای که باکتری‌ها و پلاک‌ها را از بین می‌برد، همچنین می‌تواند به کاهش و جلوگیری از انباشتگی که باعث سفیدی زبان شما می‌شود، کمک کند. با این حال مراقب باشید که به طور مکرر از دهانشویه مبتنی بر الکل استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است دهان شما را خشک کرده و مشکل را بدتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha