رسول دیناروند در اولین همایش ایمنی غذا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:در حال حاضر بیشترین بار بیماریها در کشور مربوط به غذاست.

وی  در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: بیماران قلبی عروقی  ،یک سوم، بیماران کشور را تشکیل می دهند که علت بروز این بیماری نیز ارتباط مستقیم با تغذیه دارد و در این رابطه تنها در سال جاری 85 هزار بیمار سرطانی شناسائی شده است.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی  تصریح کرد:سالانه میلیاردها دلار صرف هزینه درمان بیماری ها می گردد به طوری که 70 میلیارد دلار صرف وارد کردن وسایل و تجهیزات برای بیماران قلبی عروقی در سال گذشته هزینه شده است.
وی در خصوص کاهش بار بیماری ها در کشور گفت:منطقی و  عقلانی ترین راه برای کاهش هزینه های درمانی در کشور گسترش و توسعه بحث پیشگیری است که وزارت بهداشت در این زمینه به خوبی فعالیت کرده است به طوری که 10 میلیارد تومان در امر پیشگیری از دیابت و 30 میلیارد تومان نیز یارانه برای داروهای  سرطانی هزینه شده است.
دیناروند اظهار داشت در طی سال 84 میزان استاندارد اسید چرب ترانس در روغن های جامد خوراکی 20 درصد بود و حدود 80 درصد از مردم از این محصول استفاده می کردند ،ولی با پیشنهاد وزارت بهداشت  حد استاندارد این اسید چرب در روغن های جامد به 10 درصد کاهش یافته و میزان مصرف مردم نیز به 60 درصد رسیده است.
وی ادامه داد اگر با دید ،پیشگیرانه به این موضوع نگاه کنیم تنها با کاهش اسید چرب ترانس 20 درصد به 10 درصد در روغنهای جامد خوراکی ،در آینده می توانیم 5 در صد بار بیماری های قلبی عروقی را در کشور کاهش دهیم.
دیناروند از سیاست جدید وزارت بهداشت در امر صدور پروانه ساخت برای تولید کنندگان محصولات غذائی خبر داد و گفت:مراحل صدور پروانه برای تولید محصولات غذائی را تسهیل کرده ایم تا زمینه را برای فعالان در بخش صنایع غذائی فراهم آوریم اما در این میان نظرت بر کیفیت محصول را افزایش داده ایم تا بتوانیم از کیفیت محصول نهائی مصرفی در بازار اطمینان حاصل کنیم.
وی با اشاره به سیاست های تشویقی دولت در زمینه تولید مواد غذائی تصریح کرد،از این پس صنایع غذائی و محصولاتی که نقش انها در ازتقای سلامت جامعه مفید یا ثابت شده است موفق به دریافت نشان ایمنی و سلامت می شوند.
معاون غذاو داروی وزارت بهداشت بیان کرد:مراحل تدوین صدور نشان ایمنی و سلامت به پایان رسیده و به زودی برنامه اجرائی ان توسط وزارت بهداشت به دستگاه های مربوطه ابلاغ خواهد شد.
وی گفت:برای توسعه بحث سلامت محوری باید از هر فرصتی برای اطلاع رسانی به مردم استفاده کرد زیرا با اصلاح رفتار تغذیه ای مردم و تغییر عادات نامناسب غذائی گام مهمی در زمینه پیشگیری از بیماری ها برداشته خواهدشد.
وی یکی از فعالیتهای مهم وزرات بهداشت را مبارزه با مصرف روغن نباتی جامد دانست و اظهار داشت این مبارزه تا زمانی که بتوانیم روغن جامد را به کمتر از 5 درصد در کشور برسانیم ادامه خواهد یافت و برای منظور همکار یو هماهنگی های ویژه ای با سازمان صنایع و وزارت بازرگانی صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha