سلامت نیوز-به گفته متخصصان ضربه های وارده به ناحیه چشم جزء موارد اورژانسی در کلینیک های چشم پزشکی است که نیاز به درمان های به موقع و دقیق دارد؛ چرا که در برخی موارد ضربه های شدید به چشم خطری برای بروز کدورت قرنیه و آب مروارید چشمی است.

ضربه های شدید به چشم عاملی برای ابتلای افراد به آب مروارید است

دکتر سهیلا فاضل نیا متخصص چشم درگفت و گو با ایسناگفت: ضربه های وارده به چشم به دو نوع نافذ و غیرنافذ تقسیم می شوند که هر کدام در جایگاه خود می تواند تهدیدی برای بینایی افراد باشد.

وی با اشاره به اینکه ورود جسم خارجی به داخل چشم در حین کار از جمله ضربه های نافذ محسوب می شود، افزود: در این نوع صدمات باید جسم خارجی پس از معاینات دقیق توسط پزشک متخصص سریعا از چشم خارج شود. در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری را در پی دارد.

دکتر فاضل نیا حدقه چشم (استخوانی که کره چشم در آن قرار می گیرد) را محافظی برای ضربات غیرنافذ همچون ضربات ناشی از تصادفات و برخورد جسم سنگین به چشم دانست و تصریح کرد: در مواقعی ضربات آنچنان شدید است که موجب کوفتگی، ورم و کبودی ناحیه دور چشم و حتی خونریزی رگ های داخل چشمی می شود و به همین دلیل فرد مصدوم باید از انجام حرکات سنگین 24 تا 48 ساعت اولیه وقوع حادثه بپرهیزد.

وی تظاهرات بالینی ضربات نافذ را در ساعات اولیه حادثه واضح تر از ضربات غیرنافذ عنوان و اظهار داشت : میزان آسیب وارده به چشم در ضربات نافذ پس از یک هفته مشخص می شود اما در ضربات غیرنافذ عوارض تا حدودی مزمن است و در برخی موارد علائم شدیدتر ضربات وارده به چشم یک الی دوماه پس از سانحه بروز می کند.

دکتر فاضل نیا بروز کدورت قرنیه یا بیماری آب مروارید چشمی را یکی از این عوارض در ضربات شدید وارده به چشم دانست و گفت: کبودی، خونریزی و ورم چشم ناشی از ضربات پس از 10 روز بهبود می یابد اما عوارض شدید همچون آب مروارید در این نوع صدمات تهدیدی برای بینایی افراد تلقی می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارجاع به موقع مصدوم به پزشک متخصص و پیروی از توصیه های پزشکی در طول دوره درمان می تواند از بروز بسیاری عوارض شدید از جمله کاهش بینایی پیشگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha