سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد، بیماری گریوز را شایع‌ترین علل پرکاری تیرویید دانست و گفت: در این بیماری تیرویید بسیار فعال است و تیروکسین تولید می‌کند و در صورت شدت به آن تیروتوکسیکوز می‌گویند.

دکتر محبوبه سادات حسینی در گفت وگو با ایسنا ، به بیماری پرکاری تیرویید اشاره کرد و اظهار داشت: تیروتوکسیکوز به حالتی گفته می شود که در آن هورمون های تیروییدی بیش از انداز تولید شود.

این متخصص غدد درون ریز و متابولیست بالغین، بیماری گریوز را از شایع ترین علل پرکاری تیرویید دانست و افزود: در این بیماری که تیرویید بسیار فعال است و تیروکسین تولید می‌کند، در صورت شدت به آن تیروتوکسیکوز می گویند.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: میزان شیوع تیروتوکسیکوز بسته به عوامل ژنتیکی و میزان زیاد مصرف ید با افزایش میزان بیماری گریوز متفاوت است. البته بیماری گریوز در حدود دو درصد از زنان و شیوع آن در میان مردان به اندازه یک دهم این میزان است.

دکتر حسینی به تظاهرات بالینی بیماری پرکاری تیرویید اشاره کرد و گفت: تظاهرات بالینی بستگی به شدت تیروتوکسیکوز، طول مدت بیماری، حساسیت بیمار به ازدیاد هورمون‌های تولیدی تیرویید و سن بیمار بستگی دارد.

این متخصص غدد با بیان اینکه در افراد مسن ویژگی‌ها و علایم تیروتوکسیکوز خفیف‌تر بوده و بیمار دچار خستگی و کاهش وزن می شود، تصریح کرد: بیش فعالی، تحریک پذیری، عدم تحمل گرما، تعریق، تپش قلب، خستگی، ضعف، کاهش وزن با افزایش اشتها، اسهال و اختلال در عادت ماهیانه، گواتر، پوست گرم و مرطوب، ضعف عضلانی و به عقب کشیده شدن پلک ها از جمله نشانه‌های شایع بیماری پرکاری تیرویید است.

وی با اشاره به اینکه بیمار با انجام تست‌های تشخیصی می تواند پی به بیماری پرکاری تیرویید ببرد، افزود: کاهش هورمون های تیروییدی با استفاده از داروهای ضدتیرویید، کم کردن حجم بافت تیرویید با دو روش ید رادیواکتیو یا برداشتن کل تیرویید با عمل جراحی که هرکدام از روش های فوق باید کاملا زیرنظر پزشک مربوطه صورت گیرد از روش های درمانی پرکاری تیرویید است.

دکتر حسینی در پایان تاکید کرد: تشخیص و معالجه بیماری های کم کاری و پرکاری تیرویید باید زیر نظر پزشک معالج صورت گیرد و افراد از مصرف خودسرانه داروها پرهیز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha