دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 79686
سلامت نیوز : ماه گذشته «سید مسعود حسینی» رییس اداره هماهنگی و ساماندهی اداره کل حفاظت از مدیریت شکار و صید، به «حمایت» گفت که سازمان محیط زیست در کل کشور 2500 تا 3 هزار نفر محیط‌بان دارد که این افراد دایم در مأموریت هستند و شرایط بسیار سختی را می‌گذرانند؛ حالا فرمانده یگان حفاظت محیط زیست این سازمان از بهبود وضعیت محیط‌بانان در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

«سرهنگ حمیدرضا خیل دار» با بیان اینکه درگذشته محیط‌بانان مشکلات زیادی داشتند و با تلاش یگان حفاظت محیط زیست و رییس سازمان، این مشکلات تا حدودی برطرف شده است به «حمایت» می‌گوید: بخش از این مشکل مربوط می‌شد به کمبود نیرو که به زودی با استخدام 5 هزار نفر از طریق برگزاری آزمون، فشار کاری محیطبانان کم می‌شود.

حمل سلاح قانونی است

به گفته خیل‌دار مشکلاتی که درباره حمل سلاح برای محیط بانان وجود داشت، نیز رفع شده است؛ تا قبل از تشکیل یگان، محیط‌‌بانان برای حمل و استفاده از سلاح، حکم قضایی نداشتند و اگر اتفاقی می‌افتاد برای آنان حکم آنی صادر می‌شد؛ اما از سال 1390 دیگر این‌طور نیست و محیط بانان با دریافت حکمی که دارای اعتبار و امضای رییس یگان حفاظت محیط‌زیست است، مشکلی برای حمل و استفاده از سلاح نخواهند داشت. وی در این باره می‌گوید: حکمی که برای محیط‌بانان صادر می‌شود با آرم و مهر یگان ناجاست؛ بنابراین مأموران انتظامی محیط‌بانان را همکار خود تلقی می‌کنند و به همین علت در صورت بروز حادثه، محیط‌‌بانان پشتوانه قانونی دارند.

وی با بیان اینکه مشکلات سو تعبیری که درباره شغل محیط‌بانی در بین خود محیط‌بانان وجود داشت، با آموزش حقوقی و قوانین و مقررات مربوط به آن کاهش پیدا کرده است، اظهار می‌کند: همان‌ طور که نیروهای انتظامی باید از سلاح خود به درستی استفاده کنند، محیط‌بانان نیز مشمول همین امر می‌شوند، آنان نباید تصور کنند که چون حکم استفاده از سلاح دارند به آسانی می‌توانند دست به سلاح ببرند، بلکه باید کاملاً با قوانین استفاده از آن آشنایی داشته باشند.

10 محیط‌بان زندانی هستند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه اکنون 10 نفر از محیط بانان سازمان به علت ارتکاب به قتل در زندان هستند، خاطرنشان می‌کند: این افراد در سال‌های قبل از تشکیل یگان به این دردسر افتاده‌اند؛ اما یگان حفاظت محیط زیست و ریاست سازمان پیگیر آزادی آنان هستند. از آنجا که به تشخیص مقام قضایی برای آنان حکم قصاص صادر شده است و نمی‌توان کاری در این زمینه انجام داد، ما دنبال کسب رضایت از اولیای دم این محیط‌بانان هستیم و در تلاشیم که بودجه‌ای برای پرداخت دیه آنان دریافت کنیم. باید در نظر داشت که آنان تخلف نکرده‌اند و در اثر حادثه این اتفاق ناگوار رخ داده است.

آموزش سلیقه‌ای محیط بانان

وی با بیان اینکه در گذشته آموزش محیط بانان سلیقه‌ای انجام می‌شد تصریح می‌کند: اکنون طرحی برای تصویب به سازمان ارایه شده است که طبق آن محیط بانانی که در این سازمان استخدام می‌شوند از ابتدای ورود تا سالی که بازنشسته می‌شوند، تحت آموزش قرار می‌گیرند. این آموزش‌ها در 7 دوره که هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود و یک ماه به طول می‌کشد، رتبه بندی محیط بانان را نیز مشخص می‌کند. به گفته خیل‌دار، این طرح هنوز تصویب نشده است و به بودجه کلانی نیاز دارد که امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست با آن موافقت کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره پایین بودن دریافتی محیط‌بانان نسبت به کاری که انجام می‌دهند، می‌گوید: ما می‌دانیم که حقوق محیط بانان کم است و برای رفع این مشکل نیز قرار بود تا 70 درصد حقوق آنان افزایش یابد، اما این میزان تایید نشد و به جای آن 30 درصد تصویب شد که همین مقدار چیزی حدود 400 تا 500 هزار تومان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha