خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی: طرح بیمه زنان خانه دار که در جهت حمایت از زنان و رفع مشکلات آنان تصویب شده بود مدتی پس از اجرا به دلیل مشکلات ایجاد شده (اواخر سال گذشته) متوقف شد اما با گذشت یک سال از عدم اجرای این طرح ، تا کنون سازمان بهزیستی به عنوان نهاد حمایتی و مجری در این امر اقدامی انجام نداده است و در این میان تنها زنان خانه دار و زحمتکش هستند که بی جهت امیدوار شده اند.

طرحی که وعده ماند/بیمه زنان خانه دار،امید واهی!

 طرح بیمه زنان خانه در سال 81 به منظور حمایت از زنانی که سال ها وقت خود را در خانه و در جهت رفاه حال اعضای خانواده خود صرف می کنند به تصویب رسید تا زنان خانه دار نیز مانند دیگر افراد جامعه پس از 20 سال خدمت ، در دوران سالمندی و هنگامی که تازه مشکلات شان آغاز می شود از مستمری بازنشستگی برخوردار شوند.

در حال حاضر حدود 14 میلیون زن خانه دار در کشور زندگی می کنند و قرار بود با در نظر گرفتن اعتبارات کافی برای اجرای طرح بیمه زنان ، سالانه یک میلیون نفر از زنان خانه دار تحت پوشش بیمه قرار گیرند در صورتی که عملا چنین اتفاقی رخ نداد.

متاسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کافی و اجرای نادرست ، این طرح در نیمه راه رها شد و در مدت 3 سال اجرایی شدن فقط حدود 30 هزار نفر از زنان خانه دار در برخی از استان ها بیمه شدند.

مسئولان اسبق سازمان بهزیستی ، کافی نبودن اعتبارات را تنها مانع اجرایی شدن طرح بیمه زنان خانه دار ذکر می کردند و معتقد بودند اجرای این طرح با این اعتبار و روند 100 سال به طور می انجامد.

اما در دولت جدید با تغییر ریاست بهزیستی ، مسئولان این بار به کلی اجرای این طرح را جزء وظایف حمایتی این سازمان ندانسته و از همان زمان زمزمه های توقف طرح بیمه زنان خانه دار آغاز شد و از آن موقع تا کنون دیگر هیج زن خانه داری تحت پوشش بیمه قرار نگرفت.

البته اواخر سال گذشته در برخی از استان ها مانند تهران از تعدادی از زنان خانه دار ثبت نام به عمل آمد اما هرگز به مرحله اجرا نرسید و آخرین آمار تعداد زنان خانه دار بیمه شده همان 30 هزار نفر اواسط سال گذشته است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی که سال گذشته عنوان ساخت (16 دی 84) ، اجرای بیمه زنان خانه دار باید به سازمان های بیمه گر سپرده شود و این امر از عهده بهزیستی و بانک خارج است

در آن زمان قرار شد کارکارشناسی و اقدامات لازم صورت گیرد و در نهایت تا پایان سال 84 نتیجه این امر مشخص و با سازمان بیمه گری در این رابطه قرارداد منعقد شود.

اما از آن موقع تا کنون که حدود 11 ماه می گذرد هنوز این امر محقق نشده و در تمام این مدت اجرای طرح بیمه زنان خانه دار متوقف مانده است.

ابوالحسن فقیه در این باره می گوید: از میان دو سازمان بیمه گر ، بیمه البرز برای اجرای طرح بیمه زنان خانه دار انتخاب و مراحل نهایی انعقاد قرارداد در حال پیگیری است.

رئیس سازمان بهزیستی بدون اشاره به زمان اجرای این طرح ، فقط به یک کلمه بسنده می کند و آن هم "بزودی" است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha