دانه سویا از گیاهان نادری است كه منبع كاملی از پروتئین با كیفیت بالا بوده و دارای حداقل مقدار چربی اشباع است. مصرف آن سبب پیشگیری از سرطان، كاهش كلسترول، جلوگیری از پوكی استخوان و تأخیر در بروز یائسگی می‌شود.

بر اساس پژوهش‌های محققان علوم تغذیه، سویا حاوی همه درشت مغذی‌های مورد نیاز برای تغذیه خوب، پروتئین كامل، كربوهیدرات و چربی بوده و همچنین دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی شامل اسید فولیك، كلسیم، پتاسیم و آهن است.

مطالعات اپیدمیولوژیكی بر روی انسان نشان می‌دهد كه مصرف حتی یك وعده از غذاهای سویایی در هر روز می‌تواند در مقابل بسیاری از انواع سرطان‌ها مثل سرطان ریه، كولون، روده، معده، پروستات و سینه، حفاظت كننده باشد.

جنیستئین موجود در سویا به عنوان یك آنتی استروژن، خطر سرطان‌های مرتبط با هورمون مثل سرطان سینه را كاهش می‌دهد. همچنین از فعالیت آنزیم‌هایی كه سلول‌های نرمال را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌كنند، جلوگیری می‌كند. ضمن آن كه جنیستئین می‌تواند با مداخله در فرآیند دستیابی تومورها به مواد مغذی و اكسیژن از رشد آنها ممانعت كند.

بسیاری از غذاها كه از نظر پروتئین غنی هستند، مقدار كلسترول و چربی اشباع بالایی دارند كه خطر انسداد شریانی را افزایش داده و در نتیجه باعث بیماری‌ها و حمله‌های قلبی می‌شود. اما غذاهای سویایی ضمن داشتن پروتئین بالا، چربی اشباع كمتری داشته و كاملاً بدون كلسترول هستند. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده در 30 سال گذشته نشان داد كه مصرف پروتئین سویا به طور انتخابی، كلسترول بد (LDL) خون را كاهش داده و كلسترول خوب (HDL) را حفظ می‌كند، به طوری كه مقدار كلسترول نرمال خون افزایش می‌یابد.

میلیون‌ها نفر از زنان سراسر جهان با شروع دوران یائسگی، تحت درمان جایگزینی استروژن قرار می‌گیرند تا از اثرات منفی علائم آن شامل گر گرفتگی، عرق شبانه، بیماری‌های قلبی- عروقی و پوكی استخوان رهایی یابند.

تحقیقات اخیر نشان داد كه غذاهای سویایی قادرند اكثر علائم یائسگی را از بین ببرند. در یك بررسی انجام شده، در زنانی كه از غذاهایی سویایی استفاده كردند، گر گرفتگی و عرق شبانه نزدیك به 40 درصد كاهش یافت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha