یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 80549

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: مصرف فیبر با کمک به کنترل اشتها و مقدار غذای دریافتی در تنظیم مقدار مصرف انرژی موثر است.

دکتر نسرین امیدوار در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه فیبر، الیاف یا صمغ‌های گیاهی است، گفت: دو نوع فیبر در مواد غذایی وجود دارد که هر دو برای سلامتی ضروری هستند. فیبرهایی که در آب حل می‌شوند که صمغ‌های گیاهی از این گروه هستند و فیبرهای غیرمحلول در آب که الیاف گیاهی‌ مانند الیاف ساقه کرفس از این نوع هستند.

وی با تاکید بر اهمیت مصرف فیبر در کاهش وزن گفت: وزن هر فرد، نتیجه موازنه بین مقدار انرژی (کیلوکالری) مصرفی و دریافتی است. فیبر با کمک به کنترل اشتها و مقدار غذای دریافتی به دلیل حجم زیاد آن که معده را باز می‌کند و احساس سیری زودتر به فرد ‌دست می‌دهد می‌تواند در تنظیم مقدار مصرف انرژی موثر باشد.

این متخصص تغذیه در ادامه افزود: فیبرها به تخلیه سریع‌تر روده و خارج کردن بخشی از چربی‌ها و مواد مصرفی هم کمک می‌کنند. نقش اصلی آن کمک به کنترل وزن است و با تاثیر بر مقدار کالری دریافتی می‌تواند در کاهش وزن هم موثر باشد.

دکتر امیدوار با بیان اینکه مصرف فیبر باعث تخلیه سریع‌تر مواد غذایی مصرفی از جمله چربی‌ها می‌شود، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف 8 گرم فیبر در مواد غذایی، به ازای هر 1000 کالری که به بدن می‌رسد می‌تواند موجبات کاهش وزن را فراهم آورد.

وی گفت: میوه‌ها و سبزی‌ها به ویژه تمشک، کدوی سبز، ذرت و کرفس حاوی مقادیر بالای فیبر هستند. به عنوان مثال، در یک فنجان تمشک 8 گرم فیبر وجود دارد، این میوه علاوه بر اینکه حاوی فیبر است فقط 64 کالری انرژی دارد. در عین حال یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد تمشک، فیبر حلال آن است که باعث می‌شود کلسترول بد خون به شکل قابل‌ توجهی کاهش پیدا کند.

دکتر امیدوار گفت: یک فنجان ذرت پخته‌ شده معادل 177 کالری دارد و این در حالی است که این مقدار ذرت 5 گرم فیبر به بدن می‌رساند. ذرت به جز فیبر ویژگی‌های دارد که می تواند در صورت عدم تمایل به مصرف آن با کدوی سبز جایگزین شود. این میوه‌ها با برخورداری از دو ماده فیتوشیمیایی از سلامت چشمها نیز محافظت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha