بی‌اطلاعی مردم و مسئولان از بیماری «اختلال هویت جنسی» منجر به اشتباه گرفته شدن این گروه از افراد با منحرفان جنسی و اخلاقی می‌شود. انگشت اتهامی که اغلب از سوی مردم به طرف این بیماران نشانه می‌رود؛ تنها به گوشه گیری «ترنس سکشوال‌ها» ختم نمی شود.

گم شدن فریاد بیماران اختلال هویت جنسی در هیاهوی جامعه
سلامت نیوز : بی‌اطلاعی مردم و مسئولان از بیماری «اختلال هویت جنسی» منجر به اشتباه گرفته شدن این گروه از افراد با منحرفان جنسی و اخلاقی می‌شود. انگشت اتهامی که اغلب از سوی مردم به طرف این بیماران نشانه می‌رود؛ تنها به گوشه گیری «ترنس سکشوال‌ها» ختم نمی شود. گاهی این ناآگاهی از سوی متولیان و دستگاه‌های قضایی منجر به زندانی شدن و حتی گاه صدور مجازات‌های سنگین برای این افراد می‌شود و آنان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌سازد. گروه جامعه «قانون»در گزارشی به بررسی مشکلات این گروه از بیماران در جامعه پرداخته است.

 بیمارانی که از سوی خانواده شان طرد می‌شوند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ دکتر مهرداد بقایی، متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص سوختگی و جراحی دست میکروسکوپی اولین متخصصی است که به سراغ او می‌رویم. وی با اشاره به مشکلات «ترنس سکشوال‌ها » یا همان‌هایی که با عنوان بیماران اختلال هویت جنسی از آنان یاد می‌شود به « قانون » می‌گوید : مراجعه کنندگان من به ندرت همراه با خانواده‌هایشان می‌آیند. متاسفانه اغلب آنها طرد شده اند و از حمایت خانواده برخوردار نیستند. بیشتر آنها متعلق به گروه سنی 20 تا 30 سال هستند که خود هزینه عمل جراحی را پرداخت می‌کنند. هزینه ای که برای بهبود ناچار به پرداخت آن هستند؛ بسته به نوع عمل جراحی و بیمارستان آن متفاوت است.

اما به‌طور متوسط با احتساب هزینه بیمارستان، کمک جراح و دیگر خدماتی که به فرد ارائه می‌شود حدود 15 میلیون تومان می‌شود. اغلب این افراد معمولا تحت پوشش هیچ کدام از بیمه‌های درمانی نیستند چراکه همان طور که اشاره شد از طرف خانوادهایشان طرد شده‌اند. تنها سازمانی که به آنها کمک می‌کند سازمان بهزیستی است که حدود 5 میلیون تومان بلاعوض برای هزینه جراحی به آنها می‌پردازد. کسانی که این اختلال را دارند و برای درمان آن به جراحی روی می‌آورند باید با 6 روانپزشک صحبت کنند و بعد در صورت تایید روانپزشک‌ها و پزشکی قانونی برای آنها مجوز عمل جراحی صادر می‌شود.

این جراح عمومی در ادامه می‌افزاید : تخصص من فقط در رابطه با افرادی است که شکل ظاهری بدنشان مرد است و می‌خواهند آن را به زن تغییر دهند و به طور تقریبی صد نفر را تاکنون جراحی کرده ام . متاسفانه اطلاعات درستی در رابطه با منشاء این بیماری در دست نیست؛ تنها فرضیه ای در رابطه با دلیل این بیماری مطرح شده، آن هم به طور کامل مورد تایید قرار نگرفته است. برخی از پزشکان معتقدند که در سه ماه اول حاملگی، گسترش اختلالات هورمونی منجربه بروز این عارضه می‌شود اما آنچه برای پزشکان آشکار است تداخل مغز و جسم این افراد است. خانواده‌ها و جامعه باید بپذیرند که این هم مانند دیگر بیماری‌هایی از قبیل سرطان، آپاندیس که برای درمان آن به پزشک مراجعه می‌کنند؛ نیاز به درمان دارد.

دکتر بقایی در رابطه با لزوم توجه بیشتر جامعه و متولیان به این مسئله تصریح می‌کند: مسئولان می‌توانند با ایجاد شرایط تحصیل و اشتغال به این افراد به آنها این امکان را بدهند که قادر به حل برخی از مشکلات عمومی خود شوند. اگر جامعه و خانواده‌ها این بیماری را هم مانند دیگر بیماری‌ها بپذیرند و نگاه خود را نسبت به این افراد تغییر دهند؛ بیماران هویت جنسی هم مانند دیگر افرادی که بیماری خاصی دارند از زندگی عادی محروم نمی‌شوند. اما در صورت طرد آنها از سوی خانواده و جامعه، آنها برای گذران زندگی به خودفروشی و مشکلاتی از این قبیل گرفتارشده و برای خود و جامعه مشکل ساز می‌شوند.

 نگرش منفی جامعه به این بیماری درگذشته
دکتر سید مهدی صابری متخصص روانپزشکی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی با اشاره به علایم ظهور این بیماری در دوران اولیه زندگی کودکان گرفتاربه اختلال هویت جنسی می‌گوید : ابتلا به این اختلال از همان اوایل کودکی مشهود است و پزشکان می‌توانند علائم این بیماری را در کودک 5 ساله ای که به آن مبتلا است؛ تشخیص بدهند.

افرادی که گرفتار این عارضه هستند در دوران کودکی حتی در انتخاب وسایل بازی، نحوه انجام بازی‌ها و نوع لباس‌هایشان نیز با دیگر همسالان خود متفاوت هستند. برای مثال کودک پسری که به این بیماری مبتلاست؛ تمایلی به بازی‌ها و رفتارهای پسرانه نشان نمی دهد و بیشتر علاقه خود را به سمت عروسک‌های دخترانه معطوف می‌کند. در این سنین کودک پسر فاقد این بیماری برای الگو پذیری از پدر تقلید می‌کند درصورتی که کودک مبتلا مادر را برای الگو پذیری انتخاب می‌کند. این بیماری در مردان به نسبت زنان شیوع بیشتری دارد. البته در سال‌های اخیر این بیماری در زنان هم با افزایش روبه رو بوده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در ادامه می‌افزاید :تا 10 الی 20 سال پیش جامعه نسبت به این بیماری نگرشی کاملا منفی داشت. خوشبختانه با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام گرفت مردم این دیدگاه را که در گذشته از آنها با عنوان منحرفان جنسی یا دو جنسیتی‌ها یاد می‌کردند تا حدی کنار گذاشته اند. در زمان حاضر از وجود این بیماری اطلاع دارند و آن را با انحراف جنسی به اشتباه نمی گیرند. متولیان برای بهبود شرایط زندگی بیماران هویت جنسی می‌توانند با ایجاد کلینیک‌های تخصصی برای روان و جسم این گروه خدمات لازم را به آنها بدهند. می‌توان با صدور کارت هویت موقت برای این دسته از افراد زمینه را برای فعالیت آنها در جامعه فراهم کرد. به این بیماری باید با عنوان یک اختلال که نیاز به توجه پزشکی و روانپزشکی خاصی دارد نگاه کرد تا افراد بتوانند به درستی تحت درمان قرار بگیرند.

دکتر صابری در ارتباط با هزینه‌های عمل جراحی ترنس سکشوال‌ها« بیماران مبتلا به اختلال هویت جنسی» تصریح می‌کند: هزینه‌های عمل جراحی بیماران هویت جنسی در کشور‌های خارجی حدود 40 تا 45 میلیون تومان می‌شود که هزینه‌های درمانی آن در داخل کشور خودمان به اندازه نصف این مبلغ است. تهیه هزینه عمل جراحی بیماران اختلال هویت جنسی بر دوش خودشان است و بر آنان مشکلات زیادی را تحمیل می‌کند. از همین رو مسئولان باید برای کمک به این بیماران به دنبال چاره باشند. برخی از بیماران می‌توانند تنها با هورمون درمانی مورد بهبود قرار بگیرند ولی بر اساس اخبار50 تا 75 درصد این بیماران باید از طریق جراحی درمان شوند.

 خودکشی ترنس سکشوال‌ها
دکتر کاظم قجاوند جامعه شناس وعضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به نبود اطلاعات و شناخت دقیق نسبت به این بیماری می‌گوید: شیوع این بیماری مانند دیگر بیماری‌ها چشمگیر نیست اما نبود اطلاع‌رسانی دقیق از سوی رسانه‌های عمومی و نشریات اصلی‌ترین علت ناشناخته بودن این بیماری است. ملاحظات قانونی و اخلاقی محدودیت‌هایی را برای رسانه‌ها ایجاد کرده است که مانع از پرداختن رسانه‌های عمومی به این مسئله شده.عدم اطلاع رسانی رسانه‌ها در ارتباط با این بیماری منجر به اشتباه گرفته شدن این گروه با منحرفان جنسی و اخلاقی شده و به مشکلات بیماران اختلال هویت جنسی دامن زده است. ما به عنوان مرد یا زن تردیدی در جنسیت خود نداریم ولی افرادی که به این بیماری گرفتار هستند حتی در ساده ترین اطلاعات شخصی خود هم دچار تردید می‌شوند و نمی دانند خودشان را با چه جنسیتی معرفی کنند.

این پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی در ادامه می‌افزاید : رسانه‌های عمومی، نشریات و... اطلاعات درستی درباره این بیماری به مخاطبان نداده اند و مردم اغلب بیماران اختلال هویت‌جنسی را با همجنس بازها به اشتباه می‌گیرند. بیماری اختلال هویت جنسی ریشه ژنتیکی و محیطی دارد. بیماران اختلال هویت جنسی نمی توانند فرزند آوری داشته باشند و این بیماری مانع از تجربه رفتارهای پدرانه یا رفتارهای مادرانه می‌شود. ترنس سکشوال‌ها حتی از نظر قانونی هم با مشکل مواجه می‌شوند؛ برای مثال چون نیروی انتظامی و قضات این بیماری را نمی‌شناسند؛فکر می‌کنند منحرف جنسی هستند و گاه احکام سنگینی را برای این گروه قرار می‌دهند. بیماران اختلال هویت جنسی به دلیل رفتارهایی که با آنها می‌شود از نظر روانی هم به مشکلات بسیاری بر می‌خورند و دچار افسردگی می‌شوند و اغلب دست به خودکشی می‌زنند؛ چرا که مردم و جامعه آنها را طرد کرده و به اشتباه گناه کار می‌داند.

دکتر قجاوند با اشاره به نحوه فرهنگ‌سازی برای کم کردن مشکلات این بیماران می‌گوید :در قالب ساخت فیلم یا سریال‌های واقع بینانه ای که به مشکلات این بیماران به‌صورت علمی و دقیق بپردازد؛ می‌توان اطلاع رسانی درستی انجام داد. گاهی اوقات فیلم‌هایی ساخته می‌ شود که واقع بینانه نیست و اشراف کامل به واقعیت ندارد و در این رابطه اثری هم بر فرهنگ جامعه بر جای نمی‌گذارد. ساخت فیلم‌های غیراصولی که منجر به ایجاد شبهاتی در ذهن مخاطب می‌شود که باعث هم ردیف قرار دادن ترنس سکشوال‌ها با همجنس‌بازها ومنحرفان جنسی است. این فیلم‌ها به جای کمک به بیماران اختلال هویت جنسی به این گروه و جامعه صدمه می‌زند. از طرفی برای بهبود یافتن وضعیت این بیماران باید قوانین قضایی، حمایتی و حتی نگاه قضات و دادگاه‌ها در رابطه با افراد ترنس سکشوال تغییر کند. با تغییر قوانین و اطلاع‌رسانی دقیق می‌توان به وضعیت این بیماران کمک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha