شیوع بالای چاقی در كودكان یک مشكل جدی برای سلامت جامعه است. دانستن سیر چاقی در بچه‌ها بسیار مهم است چرا كه چاقی در كودكان عوارض جانبی زیادی روی سلامتی فرد چه در كودكی و چه در بزرگسالی دارد و می‌تواند به چاقی فرد در بزگسالی منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مطالعه‌ای كه با هدف بررسی شیوع چاقی و افزایش وزن در بین دختران دبستانی شهر تهران و همچنین بررسی عوامل خطر كه می‌توانند منجر به چاقی شوند توسط گروهی از پژوهشگران مركز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشكی تهران و گروه پزشكی اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی تهران صورت گرفت، نشان داد: افزایش وزن و چاقی در دختران دبستانی شهر تهران به ترتیب ‌٣/١٣درصد و ‌٧/٧ درصد بود و BMI به طور معنی‌داری با افزایش سن كودكان ارتباط مستقیم داشت.


این مطالعه به صورت مقطعی در دختران دبستانی هفت تا ‌١٢ ساله شهر تهران به وسیله یك نمونه گیری خوشه‌یی تصادفی انجام شد و سپس به اندازه‌گیری قد و وزن و محاسبه BMI پرداخته شد و نیز سایر اطلاعات دموگرافیك دانش آموزان جمع‌آوری شد و توسط نرم افزار‌های آماری تجزیه و تحلیل شد.


فعالیت فیزیكی در دانش آموزان دارای افزایش وزن و چاقی تفاوت معنی‌داری با دانش آموزان معمولی داشت همچنین ارتباط معكوس و معنی‌داری بین میزان تحصیلات مادران و چاقی در كودكان وجود داشت.


نتایج این بررسی نشان می‌دهد افزایش وزن و چاقی در دختران دبستانی ایران از شیوع فزاینده‌ای برخوردار است. عوامل خطری مثل افزایش سن، كاهش فعالیت فیزیكی و میزان تحصیلات مادران نیز به عنوان عوامل مؤثر در این مطالعه شناخته شدند. دیده شد مادرانی كه تحصیلات بیشتری دارند، كودكانشان رشد و تكامل بهتر و صحیح‌تری را سپری می‌كنند.


طبق پیشنهاد این بررسی استراتژی‌های زود هنگام برای تشخیص و كنترل چاقی و افزایش وزن در كودكان جهت پیشگیری از چاقی در دوران بزرگسالی ضروری و مورد نیاز می‌باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha