شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲

سلامت نیوز : رییس انجمن مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره ایرانیان متلک گویی را یکی از انواع خشونت گفتاری علیه زنان عنوان کرد و درباره ویژگی‌های روانی متلک گویان اظهار کرد: این افراد که معمولا اختلال شخصیت دارند، فاقد اعتماد به نفس بوده و دچار خود کم بینی و فاقد بهداشت روانی هستند.

حجت الاسلام دکترعلی‌اکبر مرتضوی کیاسری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه متلک گویان اختلال شخصیت دارند و برخی از آنان بیش‌خواه و زیاده طلب هستند، افزود: متاسفانه برخی از این افراد دارای همسر و فرزند هستند ولی در اجتماع به دختران و زنان متلک می‌گویند.

وی اظهار کرد: واژه‌ها هم تاثیرات مثبت و هم تاثیرات منفی روانی دارند و در آیه "24 سوره ابراهیم" خداوند کلمات پاک را به درخت پاک تشبیه می‌کند و بر اساس این آیه درخت پاک ریشه استوار و شاخه‌های سربه آسمان دارد ولی واژه ناپاک مانند درخت ناپاک است.

واژه‌های ناموزون صدمات بیشتری به زنان وارد می‌کند

مجازات قابل توجهی برای متلک گویان وضع شود

کیاسری با بیان اینکه متلک گویی به معنای خروج واژه از استانداردهای منطقی، شرعی، قانونی، ‌عرفی و حسی، افزود: متلک تهدید کننده عزت یک انسان دیگر است و موجب توهین به او می‌شود و فرقی نمی‌کند که به کودک، نوجوان، جوان، پیر، زن یا مرد اطلاق شود؛ البته آسیب پذیری انسان‌ها در زمینه واژه‌های ناپاک مانند متلک متفاوت است. زن از ظرافت روحی و روانی بیشتری برخوردار است و واژه‌های ناموزون و نامطلوب صدمات بیشتری را بر او وارد می‌کند؛ این در حالیست که گاهی اوقات در معابر عمومی شاهد متلک پراکنی هستیم.

این روانشناس با بیان اینکه متلک گویی به زنان نوعی شکنجه است، گفت:‌ زنان به دلیل ملاحظات اجتماعی، فردی و ناامنی محیطی نمی‌تواند از خود در مقابل این شکنجه دفاع کند، بنابراین چنین ناامنی بسیار آزار دهنده است و لازم است تا مجازات قابل توجهی برای متلک گویان وضع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha