یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
سلامت نیوز : نخستین روستای بدون طلاق و بدون دخانیات كشور معرفی شد. روستای وچكاب جودكی آبدانان كه از توابع جنوبی استان ایلام است به عنوان روستای پاك و بدون دود سیگار و دخانیات شناخته شده و درصد‌آمار طلاق در این روستا صفر است. ‌این روستا با شاخص‌های مثبت قابل‌توجهی در صدر روستاهای پاك و به دور از آلاینده‌های خانوادگی و اجتماعی كشور شناخته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دهیار روستای وچكاب جودكی آبدانان در این باره می‌گوید: یك جوان بیكار در این روستا وجود ندارد و كار و تلاش از سن 16 سالگی به عنوان یك فرهنگ در بین جوانان تعریف شده و جوانان این روستا با فراغت از درس و تحصیل و در ایام اوقات‌فراغت خود به صورت خودجوش و خودساخته به كار و تلاش می‌پردازند. علی جودكی افزود: این روستا جوانان تحصیل‌كرده بسیاری دارد به‌طوریكه در هر خانواده چند نفر تحصیلات عالی دارند كه حتی به عنوان مدیر گروه‌های دانشگاه‌های معتبر كشور، وكلای پایه یك دادگستری و مسئول ادارات و نهادهای دولتی مشغول به خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

یكی از روستاییان این منطقه گفت: جوانان روستای وچكاب جودكی در فصل كشاورزی دوشادوش والدین خود به كشاورزی پرداخته و كار و تلاش را زمینه سازندگی نفس و جان خود و خانواده‌شان می‌دانند. رضا بوستانی افزود: زندگی فامیلی و ازدواج خویشاوندی در این روستا باعث شده كه درصد طلاق در این روستا به صفر برسد و به عنوان روستای شاخص شناخته شود.وی تصریح كرد: با توجه به اینكه هیچ‌گونه كارخانه یا كارگاه صنعتی در این روستا وجود ندارد اما جوانان متعهد این منطقه با كشاورزی، دامپروری و كار و تلاش زمینه جلوگیری از مهاجرات به شهرهای اطراف را فراهم كرده‌اند.

مغازه‌های بدون سیگار

عضو شورای اسلامی این روستا نیز گفت: خانواده‌ها نقش بسزایی در بحث عدم استعمال اهالی روستا به دخانیات و كاهش چشم گیر طلاق در این روستا ایفا می‌كنند به‌طوری كه یك جوان در این روستا پیدا نمی‌شود كه به استعمال دخانیات علاقه نشان داده یا حتی به خرید و فروش آن بپردازد و تنها روستای كشور است كه حتی در مغازه‌های آن یك نخ سیگار هم وجود ندارد. موسی اسكندری افزود: ازدواج به عنوان سنت حسنه پیامبر اسلام(ص) در این روستا رونق چشمگیری دارد به‌طوری كه ازدواج در این روستا به عنوان شاخص مثبتی در مقایسه با روستاهای دیگر قرار گرفته و خانواده‌ها در بحث ازدواج هیچ‌گونه سختگیری نمی‌كنند و جوانان با فراغ بال و آسودگی بیشتری این سنت حسنه را به جای می‌آورند. وی افزود: با افزایش جمعیت و عدم انتخاب‌های درست جوانان درخصوص تشكیل خانواده كه سطح طلاق در جامعه را افزایش می‌دهد، روستای وچكاب جودكی از محدود روستاهای كشور است كه درصد آمار طلاق و نزاع‌های خانوادگی آن نزدیك به صفر است.

روستای بدون طلاق در كشور

یاسین رحمانی رئیس دادگستری شهرستان آبدانان در این باره گفت: با توجه به افزایش آمار طلاق در جامعه و منطقه،‌ از آغاز سال 91 تاكنون، پرونده‌های واصله مربوط به بحث طلاق و نزاع‌های خانوادگی این روستا نزدیك به صفر بوده است. یكی دیگر از شاخص‌های مثبت این روستا، عدم استعمال دخانیات و كاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی است كه در گذر به این روستا، دیوار نوشته‌هایی مبتنی بر «استعمال دخانیات اكیدا ممنوع» در این روستا به وفور به چشم می‌خورد و زمینه ساز كاهش مشكلات جسمی قلبی و عروقی است.

جودكی دهیار این روستا گفت: فرهنگ عدم استفاده و استعمال دخانیات بین اهالی این روستا باعث شده ضمن عدم خرید و روش مواد دخانی در این روستا، بیماری‌های قلبی، عروقی و ریوی نیز به پایین‌‌ترین حد خود برسد. دكتر مازیار طهماسبی مسئول شبكه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان در این باره گفت: عدم استعمال به مواد دخانی در این روستا زمینه سلامت جسمی و روحی را فراهم كرده به‌طوری كه طبق خود اظهاری اهالی این روستا در سال‌های گذشته، حتی یك فرد سیگاری در این روستا پیدا نمی‌شود و مغازه‌های این روستا هم هیچ‌گونه مواد دخانی خرید و فروش نمی‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha