سلامت نیوز : رئیس جدید هنوز به سازمان محیط زیست پا نگذاشته است، هر روز خبری از آسیب به محیط زیست، این پیکر مظلوم ایران از راه می‌رسد.هنوز داغی خبر واگذاری آشوراده به یک شرکت خصوصی تا برکناری مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق(ناصر مقدسی) سرد نشده، که خبر می‌رسد پناهگاه حیات وحش موته، دچار آسیب شده است.آنقدر این اتفاق سریع رخ داده است که هنوز خبر به درستی به فعالان و کارشناسان محیط زیست هم نرسیده است.پناهگاه حیات وحش «موته» در استان اصفهان، بهترین زیستگاه آهو در ایران است كه برای رشد، تكثیر و جلوگیری از انقراض آهوها اختصاص یافته‌ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ شرایط مساعد زیستی برای این گونه پستاندار در دشت‌ها و شوره‌زارهای منطقه توأم با حفاظت، ادامه زندگی را برای این حیوان زیبا هموار ساخته و به عنوان گونه جانوری شاخص منطقه از آن یاد می‌شود.اما در حدود 10 روز است که این منطقه نادر زیست محیطی، به‌دلیل معدن‌کاوی دچار مشکل شده است.مرتضی جمشیدیان، رئیس اداره محیط زیست گلپایگان به آرمان می‌گوید: «معدن متروکه‌ای در حوزه موته بین اصفهان و دلیجان وجود دارد که به‌دلیل حساسیت این منطقه حفاظت شده، از قبل از انقلاب این معدن سنگ تراورتن، تعطیل شده بود و براساس توافق بین سازمان محیط زیست اصفهان و وزارت صنعت، معدن و تجارت این معدن مجوز کار نداشت. اما در حدود 10 روز است که در پی حکم دیوان عدالت اداری این معدن آغاز به کار کرده است و تلاش‌های اداره محیط زیست گلپایگان هم به جایی نرسیده است.»

حکم قابل تجدیدنظر نیست

منطقه موته بین اصفهان و دلیجان قرار دارد که نیمی از آن در حوزه استان مرکزی و نیمی دیگر در استان اصفهان است. پناهگاه حیات‌وحش موته از جمله زیستگاه‌های مهم آهو و کل و بز است که در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت مناسب آن، همواره در جایگاه‌های بالای سرشماری جمعیت حیات وحش قرار داشته است. رئیس اداره محیط زیست گلپایگان، در این رابطه به آرمان می‌گوید: «این معدن در سال 1354 احداث شده بود، اما به دلیل حساسیت منطقه از سال 1362 به بعد با توافقاتی که محیط زیست با وزارت صنایع و معادن داشت، این منطقه جزو مناطق امن قرار گرفته بود و هرگونه بهره‌برداری از آن ممنوع اعلام شده بود تا اینکه صاحب معدن بازگشته و برای تصاحب معدن به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کند و با رای این سازمان، اجازه معدن‌کاوی به این فرد داده می‌شود».

پیگیری سازمان محیط زیست بی‌نتیجه بود

مرتضی جمشیدی، درخصوص پیگیری این اتفاق از سوی سازمان محیط زیست اصفهان و اداره محیط زیست گلپایگان می‌گوید: «پیگیری‌های ما در زمینه مخالفت با این طرح به نتیجه نرسید. اداره محیط زیست گلپایگان و اصفهان نسبت به تائید این حکم در دیوان عدالت اداری اعتراض کردند، اما به مخالفت‌ها پاسخی داده نشد و در حکم اعلام شد، اجازه تجدیدنظر وجود ندارد».

با وجود توافقنامه معدن‌کاوی آغاز شده است

یک‌پنجم پناهگاه حیات‌وحش موته، منطقه امن به حساب می‌آید و طبق توافقنامه بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنایع و معادن معدن‌کاوی در این مناطق ممنوع اعلام شده است. وحید عباسی، کار‌شناس محیط زیست منطقه مذکور به ایلنا می‌گوید: «با وجود این توافقنامه؛ نزدیک به یک هفته است که یک شرکت بخش خصوصی با رأی دیوان عدالت اداری موفق به اخذ مجوز و آغاز معدنکاوی در این منطقه امن شده است. منطقه مذکور که به تخت‌کوه معروف بوده و در حریم روستای رباط ترک قرار دارد، از نظر زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است. به‌طوری که این منطقه محل تجمع وحوش و آبگاه آهو‌ها، کل و بزهایی است که بیشتر جمعیت حیات وحش منطقه موته را در خود جای داده و به نوعی منطقه امن برای آنان است.

اما با شروع عملیات معدن‌کاوی، از نوع سنگ تراورتن، با حجم ۴ کیلومتر مربع آن هم دقیقا درداخل این منطقه امن، نزدیک به یک هفته است که حیات وحش منطقه به علت فعالیت ماشین‌های سنگین معدنکاوی سرگردان و آواره شده‌اند.اگرچه محیط زیست منطقه گلپایگان تلاش‌هایی را برای متوقف کردن این اقدام انجام داده ولی این دفاعیات کارساز نبوده و دیوان عدالت اداری، نتیجه این دعوا را برخلاف توافقنامه سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت به نفع شرکت خصوصی اعلام کرده است.»این اتفاقات زیست‌محیطی دیگر از خبرهای ماهانه گذشته است و دارد به روزانه شدن نزدیک می‌شود. دراولین روزهای شروع دولت امید، امید است رئیس‌جمهور هرچه سریع‌تر رئیس جدید سازمان محیط زیست را معرفی کند، بلکه تخریب و ویرانی محیط زیست متوقف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha