یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 81051
سلامت نیوز : آب‌ مروارید (Cataract) یا کدر شدن‌ عدسی‌ چشم‌، به از بین رفتن شفافیت و کدر شدن عدسی چشم انسان گفته می شود و در اصطلاح علمی به آن کاتاراکت می گویند که باعث کاهش بینایی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ اگر تصلب‌ شرایین‌ موجب‌ عدم‌ تغذیه‌ مناسب‌ زجاجیه‌ شود، عدسی‌ چشم‌ نیز منبع‌ تغذیه‌ خود را از دست‌ خواهد داد (این‌ مشکل‌ اغلب‌ در سنین‌ پیری‌ رخ‌ می‌دهد). سپس‌ شفافیت‌ و انعطاف‌ پذیری‌ عدسی‌ کم‌ می‌شود و آب‌ مروارید اتفاق‌ می‌افتد.

آب‌ مروارید ممکن‌ است‌ در یک‌ یا هر دو چشم‌ تشکیل‌ شود. البته‌ در این‌ حالت‌، سرعت‌ رشد آب‌ مروارید در دو چشم‌ ممکن‌ است‌ متفاوت‌ باشد. آب‌ مروارید سرطان‌ نیست‌.

با افزایش سن احتمال این بیماری هم بالا می رود. آب مروارید می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد.

آب مروارید مادرزادی می تواند ناشی از عفونتهای حین حاملگی مثل سرخجه، برخی بیماریهای مادر مثل دیابت یا مصرف دارو در دوران بارداری باشد.

مراقبتهای پرستاری پس از عمل جراحی کاتاراکت

1)       باید از خوابیدن روی شکم و به سمت چشمی که عمل شده پرهیز شود.

2)       هم چنین باید از سرفه، عطسه، قرار گرفتن در معرض تکانهای شدید و زور زدن هنگام اجابت مزاج تا حد امکان خودداری شود.

3)       پس از عمل جراحی کاتاراکت به تغییر رژیم غذایی نیاز نیست اما توصیه می شود برای جلوگیری از یبوست که می تواند به زور زدن منجر شود، از مقدار مناسب سبزیجات، میوه و آب استفاده شود.

4)       داروهای تجویز شده توسط پزشک، مطابق دستور پزشک و سر ساعت استفاده شود . شیوه ریختن قطره، توسط پزشک یا پرستار به بیمار توضیح داده می شود .

5)       آغاز مجدد داروهای ضد انعقاد از جمله آسپیرین حتماً با نظر پزشک معالج انجام شود.

6)        از وارد آوردن هر گونه فشار و مالیدن چشم عمل شده خودداری شود چون در برخی موارد می تواند عوارض زیانباری به دنبال داشته باشد.

7)       به هنگام خواب به مدت یک تا دو هفته، استفاده از محافظ پلاستیکی پس از عمل جراحی کاتاراکت توصیه می شود. محافظ پلاستیکی قابل شست وشو است، هر روز با آب و صابون شسته و خشک شود سپس روی چشم عمل شده گذاشته شود. در طول روز استفاده از عینک آفتابی مفید است چون چشم عمل شده به نور خورشید حساس تر است .

8)       درد خفیف پس از عمل را می توان با مصرف استامینوفن کاهش داد. در صورتی که درد از بین نرفت پزشک معالج مطلع شود، چون می تواند ناشی از عوارض مهمی از جمله افزایش فشار داخل چشمی باشد .

9)       خواندن نماز از روز عمل با انجام تیمم، فقط با سنگ مخصوص توصیه می شود. تیمم با خاک به علت احتمال آلودگی و عفونت چشم ممنوع است. خم شدن بیشتر از سطح قلب ممنوع است بنابراین تا یک هفته پس از عمل از سجده کردن خودداری و مهر با دست به پیشانی چسبانده شود .

10)   روز پس از عمل می توان تمام بدن به استثنای سر و صورت را شست اما دقت شود تا به داخل چشم آب پاشیده نشود و چشم در معرض ضربه قرار نگیرد. زمان حمام کردن به صورت کامل را پزشک معالج تعیین می کند.

11)   به مدت چهار هفته از شنا کردن و انجام ورزش هایی که احتمال بروز ضربه و تکان های شدید وجود دارد ( مانند تنیس )، خودداری شود .

 

12)   از به کار بردن مواد و وسایل آرایشی ( مانند مژه مصنوعی ) در داخل و اطراف چشم و به خصوص استفاده از لنزهای تماسی پرهیز شود و در خصوص زمان آغاز استفاده از آنها ، حتماً از پزشک معالج سوال شود.

 

13)   معاینات پس از عمل جراحی کاتاراکت اغلب روزهای اول و سوم ، آغاز هفته سوم ، ماه سوم و ششم ، سپس سالی یکبار توصیه می شود ، اما ممکن است پزشک مربوطه زمان های متفاوت دیگری را تعیین کنند که مددجو موظف است در نوبت های تعیین شده برای معاینه مراجعه کنند.

14)   تا یک ماه پس از عمل ، از انجام کارهای سخت و بلند کردن اشیای سنگین تر از معمول که به زور زدن منجر شود ، خودداری شود.

15) تاری دید و ناراحتی چشم پس از عمل ، روند رو به بهبود دارد، بنابراین در صورت بدتر شدن وضعیت چشم یا مواجه شدن با هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک معالج و در صورت عدم دسترسی به پزشک معالج ، به نزدیک ترین مرکز اورژانس چشم پزشکی مراجعه شود :

1.کاهش بینائی، دوبینی و تاری دید

2.درد شدید چشم که با مسکن بهبود نمی یابد

3.قرمزی و سوزش شدید چشم و ترشح چرکی از آن

4.دیدن هاله در اطراف چراغ ها

5.درهم دیدن اشیا

6.حرکت نقاط سیاه رنگ در جهات مختلف میدان بینائی

7.دیدن جرقه های نورانی( مثل برق آسمان ) در اتاق تاریک یا با چشمان بسته

نحوه صحیح استفاده از قطره های چشمی

ابتدا دست ها با آب و صابون به خوبی شسته شود . سر مددجو کمی به سمت عقب خم شود و پلک تحتانی با انگشت اشاره پائین کشیده شود تا حفره کوچکی ایجاد شود و در حفره ایجاد شده یک قطره از داروی تجویز شده چکانده شود دقت به این نکته ضروری است که نوک قطره با دست یا لبه پلک ها و چشم تماس نیابد.                          

پس از چکاندن قطره، چشم به مدت 2 تا 3 دقیقه به آرامی بسته شود . این کار سبب جذب بهتر دارو و کاهش عوارض آن می شود.                                                                                                                 

در صورتی که بیش از یک قطره در یک ساعت تجویز شده باشد، بین چکاندن قطره ها،  5 دقیقه فاصله گذاشته شود.

پس از چکاندن قطره، حتماً دست ها شسته شود .

میزان توانایی مددجو در مراقبت از خود و استفاده از داروهای تجویز شده بررسی شود تا در صورت عدم توانایی، آموزشهای لازم به همراه بیمار داده شود و از انجام مراقبتهای قید شده اطمینان حاصل شود.

کتایون رحیم زاده تهرانی

سوپروایزر بالینی بیمارستان فارابی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید علی پور ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    عالی وکامل