سلامت نیوز : معاون آموزشی وزارت بهداشت کمبود اعتبار و تعداد هیئت علمی کم را مهمترین چالش آموزش پزشکی کشور می داند و از نیاز سیستم آموزش پزشکی کشور به استادان متدین و با سواد می‌گوید.

بهرام عین‌اللهی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس، از چالش مدیریتی حوزه آموزش پزشکی در وزارت بهداشت می ‌گوید و اینکه چگونه ضعف نظارت و اعتبارت ناکافی به بیمارستانهای آموزشی ما آسیب زده است.

وی که حدود 20 سال است در حوزه های مختلف آموزش پزشکی فعالیت کرده،از کمبود اعضای هیئت علمی گله‌مند است و وجود امکانات رفاهی و تفریحی را برای اساتیدی با سطح سواد کم،ظلم به اساتید متدین و باسواد نظام آموزشی می‌داند.

بهرام عین اللهی که از دوره وزارت کامران باقری لنکرانی و بعد از ماجرای تخلفات آزمون دستیاری مسئولیت دبیری شورای آموزش پزشکی تخصصی و بعد معاونت آموزشی این وزارتخانه را برعهده گرفت در زمان وزارت کوتاه‌مدت طریقت منفرد مجدد معاون آموزشی این وزارتخانه شد.

کمبود 40 درصدی اعتبارات آموزشی وزارت بهداشت

وی مهمترین چالش در حوزه آموزش را که با آن روبه‌رو بوده است کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: در بودجه آموزشی با 40 درصد کاهش اعتبارات مواجه شده‌ایم که این کمبود در تخصیص‌ها بیشتر هم شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم خدمات درمانی مناسبی را ارائه دهیم یک هزینه دارد اما همین خدمت در مراکز آموزشی به دلیل اینکه دستیار باید آموزش ببیند و میزان مواد مصرفی و مدت عمل جراحی افزایش می‌یابد هزینه‌ها بیشتر می‌شود.

کمبود اعتبارات بزرگترین چالش آموزش پزشکی

عین‌اللهی گفت: به سرعت تکنولوژی در حال پیشرفت است و نیاز ما به این اعتبارات هر روز بیشتر می‌شود بنابراین بزرگترین چالش کمبود اعتبارات است که از گذشته تاکنون بوده است.

توقف کتابخانه الکترونیک به دلیل نبود پول کافی

وی یکی دیگر از مشکلات حوزه آموزش پزشکی را عدم تکمیل کتابخانه الکترونیک و دسترسی به کتابهای آنلاین می‌داند و می‌گوید در سال 86 یک بسته آموزش الکترونیک را آماده کردیم که این کتابخانه الکترونیک دسترسی را برای اساتید در هر جایی از کشور فراهم می‌کرد.

عین اللهی گفت: اساتید در زمان راه‌اندازی این کتابخانه خیلی عادت نداشتند که از آن استفاده کنند اما اکنون که نهادینه شده به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است و اعتبارات آن بستگی به میزان درخواست ما دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: هر چقدر کتاب بیشتری بخواهیم به اعتبارات بیشتری نیاز است، این کتابخانه الکترونیک باعث شده بود تا اساتید هر کتابی را که می‌خواستند مطالعه کنند و به آن دسترسی داشتند بنابراین یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم در بحث آموزش باید کمک به این کتابخانه باشد.

عین‌اللهی افزود: زمانی که می‌گوییم به علم و دانش اهمیت می‌دهیم قبل از آن، باید بتوانیم آن را اجرایی کنیم و از روشهای اجرایی آن این است که اعتبارات را تخصیص دهیم و برای اینکه علم را پیش ببریم اولین قدم راه‌اندازی کتابخانه است.

نیاز سیستم آموزشی به اساتید متدین و باسواد

وی مهمترین بخش در حوزه آموزش پزشکی را اعضای هیئت علمی عنوان کرد و گفت: هیئت علمی موتور محرکه آموزش است و امروزه باید از نظر جذب به آنها توجه خاصی شود.

عین‌اللهی گفت: ما نیاز داریم تا اساتید متدین و باسواد را به خدمت بگیریم و باید اساتید هر دو رکن را داشته باشند اگر باسواد باشند اما متدین نباشند با آرمان‌های انقلاب ما همخوانی ندارند.

کمبود اعضای هیئت علمی و فاصله با استاندارد جهانی

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در تمام زمینه‌ها به این اعضا احتیاج داریم اما با کمبود آنها مواجهیم و برای رفع این کمبودها احتیاج به ردیف داریم در وزارت بهداشت 13 هزار عضو هیئت علمی وجود دارد که در مقابل 150 هزار دانشجو را آموزش می‌دهند بنابراین هنوز به نسبت استاندارد جهانی دست نیافته‌ایم.

 

به گزارش خبرنگار فارس به ازای هر 2 تا 3 دانشجوی دکتری باید یک استاد، به ازای هر 6 دانشجوی کارشناسی ارشد یک استاد، به ازای هر 15 دانشجوی کارشناسی یک استاد و به ازای هر 2 دانشجوی فوق‌تخصص باید یک استاد وجود داشته باشد.

عین اللهی ادامه داد: مجوز استخدام 4 هزار عضو هیئت علمی را داشته‌ایم که مراحل اجرایی را می‌گذراند و باید این مجوزها داده شود تا اساتیدی که هم اکنون از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند را بتوانیم جذب و پایش کنیم.

عین‌اللهی گفت: یکی از اشکالات موجود این است که هر کس وارد جایی می‌شود فکر می‌کند تا پایان عمر باید در آن جا بماند اما در کشورهای پیشرفته اعضای هیئت علمی با توجه به عملکردشان پایش می‌شوند.

وی تصریح کرد: در رابطه با هیئت علمی هیچگونه امتیازی در شرایط فعلی وجود ندارد در کشورهای دیگر کارت‌های مخصوص این اعضا با نام teacher صادر می‌شود که امتیازات تفریحی و رفاهی در آن درج شده است.

امکانات رفاهی عالی برای اساتیدی با سطع سواد پایین

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اما در کشور ما می‌بینیم در جاهایی که امکانات بسیاری عالی وجود دارد افرادی از آن بهره‌مند که درجه سوادشان بالا نیست و از انواع و اقسام امکانات رفاهی و تفریحی استفاده می‌کنند این افراد پولدار هستند اما دانشگاه‌ها پول آنها را ندارند.

عین‌اللهی با تأکید بر ساماندهی اعضای هیئت علمی گفت: وقتی که ما می‌گوییم برای این افراد ارزش قائلیم باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی امکانات لازم را فراهم کنیم و به آنها توجه خاص شود در حالی که این گونه نیست.

ضعف نظارت باعث تخلف در بیمارستانها شده است

وی در مورد عدم نظارت بر عملکرد استادان در بیمارستانهای آموزشی و جابجایی کشیک‌های شبانه گفت: قطعاً ضعف مدیریت وجود دارد و باید علمی شود یک مدیر باید برنامه‌ریزی کند و پس از اجرا بر آن نظارت کند، عمده این فعالیت‌ها در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی توسط معاونت ‌های مختلف انجام می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: اگر هر گونه ضعفی در هر بیمارستانی اتفاق می‌افتد به دلیل ضعف قانون نیست ما از نظر قوانین مشکلی نداریم کشیک‌های افراد مشخص است، دانشجو و انترن مشخص است اما اتفاقاتی که رخ می‌دهد مانند این است که در خیابانی تابلو زده‌اند عبور ممنوع، اما می‌بینیم که برخی رانندگان آن را رعایت نمی‌کنند.

عین‌اللهی گفت: این اشکال در قانون نیست جریمه هم زمانی اتفاق می‌افتد که ناظر وجود دارد اگر دوربین نظارتی و افسر نباشد این اتفاقات می‌افتد. بنابراین تخلفات در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی شایع نیست و قاعده فعالیت آنها نیز محسوب نمی‌شود. اگر این اتفاقات بیفتد و ناظر درست نظارت کند و همچنین گزارش بدهد قطعاً به اقدام مناسب منجر خواهد شد و نظارتی که بر آموزش وجود دارد احتیاج به بازنگری دارد.

راه‌اندازی رشته‌های جدید علوم پزشکی

وی در مورد ایجاد رشته‌ها و ظرفیت‌های جدید گفت: در معاونت آموزشی شورای عالی برنامه‌ریزی وجود دارد که در این شورا، شورای معین پیشنهادات را از گروه‌های مختلف آموزشی می‌گیرد و بررسی می‌کند در این شورا رأی‌گیری می‌شود و رشته جدید به شورای عالی برنامه‌ریزی می‌آید.

عین‌اللهی گفت: ریاست این شورا بر عهده وزیر بهداشت است و او نظر می‌دهد که رشته‌ای جدید ایجاد شود یا خیر.راه‌اندازی رشته‌های جدید هم اکنون در حال انجام است اما جزئیات آن فعلاً مشخص نیست.

وی گفت: اکنون به جرئت می‌توان گفت در تمام سطوح، رشته‌هایی که مورد نیاز است را ایجاد کرده‌ایم و ایجاد رشته‌های جدید به دلیل کار تخصصی به پینشهاد گروه‌های آموزشی برمی‌گردد.

شتاب سریع در منحنی گسترش رشته‌ها

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در مقطع فوق تخصصی در ابتدای انقلاب فقط یک رشته وجود داشت اما اکنون به 26 رشته افزایش یافته و در برخی رشته‌ها که فوق تخصصی در آن نمی‌گنجد و به عنوان فلوشیب مطرح است، 56 رشته موجود است، 27 رشته تخصصی داریم و 60 رشته دکتری در کشور راه‌اندازی شده که همه این رشته‌ها بیانگر شتاب سریع منحنی گسترش رشته‌هاست.

عین‌اللهی در مورد ایجاد دوره‌های تکمیلی برای برخی گروه‌ها گفت: آموزش‌های کلاسیک به اعطای مدرک منجر می‌شود اما دوره‌های تکمیلی آموزش حین خدمت وجود دارد که غیرکلاسیک بوده و مدرکی داده نمی‌شود و هر کسی موظف است علم خود را به روز کند و این دوره‌ها را ببیند.

آخرین وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد تغییر ساختار دانشگاه‌ها و وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آخرین تصمیمی که در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران گرفته شد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که اختیار را به وزارت بهداشت داد.

وی افزود: بر اساس این اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه تهران جدا شد و تاکنون مصوبه جدید دیگری صادر نشده است.

عین‌اللهی گفت: باید پرسید آیا می‌توان روی مصوبه شورای عالی انقلاب تصمیم جدیدی گرفت چرا که این شورا بالاترین مرجع در سطح آموزشی کشور است.بنابراین اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم جدیدی بگیرد دیگر در سطح ما نیست و نمی‌توانیم آن را تغییری بدهیم.

تصمیم برای معاون آموزشی وزارت هاشمی

وی در مورد اینکه آیا در دولت جدید به عنوان معاون آموزشی باقی خواهد ماند گفت: اگر سوابق بنده را ببینید سرباز انقلاب بوده‌ام در جبهه و جنگ خدمتگزار بوده‌ام و در مراحل اجرایی آموزشی 20 سال است که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنم و ریاست انجمن آموزش علوم پزشکی کشور بر عهده بنده است بنابراین در بحث آموزش همیشه سرباز نظام خواهم بود.

وی ادامه داد: اینکه در این دوره هم معاون آموزشی باشم بستگی به نظر وزیر بهداشت دارد که هنوز به مرحله تصمیم‌گیری نرسیده است اما برای من افتخار است که در این حوزه بتوانم خدمت کنم و اینکه در کجا باشم اهمیتی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha