سلامت نیوز : علیرضا اکبرشاهی در خصوص عملکرد کشورمان در حوزه مقابله با مواد مخدر و مباحث خرده فروشان مواد، معتادان پرخطر و آواره و پاتوق‌های خانگی گفت: وضعیت اعتیاد و عرضه مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران بیش از هر چیزی متأثر از وضعیت ژئوپلتیکی کشورمان از حیث همجواری با بزرگترین کشور تولیدکننده مواد مخدر و از سویی قرار گرفتن در نزدیکترین مسیر جغرافیایی دو بازار تولید در ماوراء مرزهای شرقی ایران و مصرف در کشورهای اروپایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی تصریح کرد: بدیهی است در چنین اوضاع و احوالی مبارزه به هر مقدار شدید که باشد، باز سرریز محموله‌های عبوری چالش‌های وسیعی را به دنبال دارد بنابراین بخش غالب آسیب‌های ما در ابعاد توزیع و سوء مصرف مواد مخدر از این ناحیه صورت می‌گیرد.

مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: در گذشته طرح‌های متعدد و پراکنده‌ای در راستای برخورد با معتادان و خرده‌فروشان به اجرا در می‌آمد که به لحاظ گسستگی و منطبق نبودن بر برنامه‌ریزی‌های هدفمند، غالباً فاقد دستاوردهای لازم بود.

اکبرشاهی اظهار داشت: تولید، قاچاق، توزیع و مصرف مواد مخدر زنجیره‌ی به پیوسته‌ای هستند و مبارزه مؤثر با مواد مخدر نیز مستلزم مد نظر قرار دادن همه ابعاد فوق است، لذا نمی‌توان با نادیده گرفتن یک بخش، انتظار اثربخشی دیگر بخش‌ها را داشت، ستاد نیز اقدامات مقابله‌ای را بر اساس رویکرد مذکور و همه این موارد در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در این حال و با توجه به اهمیتی که برخورد با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر همزمان با جمع‌آوری و درمان معتادان برای ستاد داشت با نظر دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، طرحی با عنوان «طرح شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده» در اداره کل مقابله با عرضه ستاد تدوین و با تأیید او برای اجراء در سطح 12 استان آلوده‌تر کشور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه عملیات منطبق بر این طرح از دو جنبه مهم مدنظر قرار دارد، گفت: اول قطع یکی از حلقه‌های مهم زنجیره تولید تا مصرف است که مورد اشاره قرار گرفت، یعنی حلقه توزیع به عنوان حلقه واسط، دو حلقه مهم تولید و قاچاق مواد از یک سو و مصرف‌کنندگان یا معتادان از سوی دیگر. این به مفهوم وارد ساختن ضربه به کانون‌های تولید و قاچاق است و دوم ایجاد امنیت روانی جامعه و بحث سالم‌سازی محیط است.

اکبرشاهی ادامه داد: طرح شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده، جلوگیری از آلوده‌سازی جوانان و نوجوانان از سوی افرادی که عمدتاً با اهداف سودجویانه دنبال می‌شود را به جد دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: نظر به اینکه در این طرح یک پروسه و فرآیند کلی از شناسایی تا جمع‌آوری و درمان معتادان و دستگیری و انتقال به اردوگاه‌های ویژه نگهداری خرده‌فروشان مدنظر قرار دارد ظرفیت‌سازی‌های مناسبی برای ایجاد و راه‌اندازی مراکز ماده 16 و اردوگاه‌ها‌ی ماده 42 قانون مبارزه با مواد مخدر انجام شده که انتظار داریم عملیات‌ها، بسیار اثربخش‌تر از گذشته دنبال شود.

تخریب اماکن و نقاط آلوده در طرح شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده

اکبرشاهی همچنین به مکان‌های آلوده در شهرهای مختلف کشور و تخریب آنها بیان داشت: از جمله موضوعاتی که در طرح شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده مدنظر قرار گرفته تخریب اماکن و نقاط آلوده و البته اسکان مجدد است، در این راستا و به‌طور مشخص با همکاری و هماهنگی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مکان‌های متعددی در ماه‌های گذشته همچون شهرهای مشهد و شیراز تخریب و با عناصر متخلف برخورد قانونی صورت گرفته است.

وی گفت: در تخریب مکان‌های آلوده آنچه مهم است حساس بودن موضوع از نظر داشتن طرح و برنامه برای برخورد و جمع‌آوری متهمانی است که در آن نقاط به سر می‌برند چنانکه برخورد ناشیانه با این قبیل مکان‌ها به منزله عفونتی‌ می‌ماند که اگر به درستی جراحی و عمل نشود ممکن است به همه بدن تسری یابد.

وی با اشاره به برخورد با خرده فروشان و همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این رابطه گفت: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به‌عنوان دو عضو مؤثر و فعال ستاد مبارزه با مواد مخدر نقش ویژه و ارزنده‌ای در پیشبرد اهداف این مبارزه مقدس ایفا می‌کنند و عملکرد موفق نظام در برخورد با شبکه‌ها و باندهای قاچاق مواد مخدر و روانگردان که همواره مورد تعریف و تمجید مجامع و سازمان‌های رسمی جهانی و کشورهای مختلف قرار داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha