دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 81123

دولت احمدی نژاد به جای برنامه‌ریزی‌های پایدار درست در زمانی كه مشكلات محیط‌زیستی به یكی از دغدغه‌های ایران تبدیل شده بود، طرح واگذاری جنگل‌ها و معادن را به مردم پیش كشید و آه از نهاد بسیاری برآورد.

پایان یك حیات وحش پس از 30 سال
سلامت نیوز : با حكم دیوان عدالت اداری منطقه امن حیات وحش موته در اصفهان به تیغ بلدوزرهای معدن‌كاوان سپرده شد تا كابوسی كه برای مناطق حفاظت شده در دولت دهم پیش‌بینی شده بود پس از میانكاله گریبانگیر این منطقه حفاظت شده شود. حیات وحش موته پس از 30‌سال مقاومت در مقابل معدن‌كاوان قافیه را با چراغ سبزهای دولت در اسفندماه 91 باخت. این منطقه بهترین و امن‌ترین زیستگاه آهوان ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ این معدن در سال ۱۳۵۴ احداث شد اما به دلیل حساسیت منطقه از سال ۱۳۶۲ به بعد بر اساس توافق سازمان محیط‌زیست با وزارت صنایع و معادن به دلیل قرارگرفتن معدن در ناحیه امن پناهگاه حیات وحش موته هرگونه بهره‌برداری از آن متوقف شد. در سه دهه بارها مكاتباتی میان این دو دستگاه برای اجازه بهره‌برداری از این معدن انجام شده اما به دلیل اهمیت حفاظت از این منطقه، همواره با مخالفت شدید سازمان محیط‌زیست مواجه شده است.

مصوبه‌ای بر پایان مناطق حفاظت شده

همه چیز از دستور محمود احمدی‌نژاد به رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست شروع شد. او از محمدی‌زاده خواسته بود تا معادن موجود در مناطق حفاظت شده را برای معدن‌كاوی پیدا كند. البته احتیاجی به گشت وگذار نبود.

معادنی كه در مناطق حفاظت شده وجود دارند بیش از این شناخته شده بودند و همواره این مسئله باعث بحث وجدل وزارت معادن و سازمان محیط‌زیست بود. اما برنامه‌ریزی در دولت نهم ودهم كشور را به سمتی برد كه بیكاری و گرانی شدید به یكی از معضل‌های كشور تبدیل شد.

دولت به جای برنامه‌ریزی‌های پایدار درست در زمانی كه مشكلات محیط‌زیستی به یكی از دغدغه‌های ایران تبدیل شده بود، طرح واگذاری جنگل‌ها و معادن را به مردم پیش كشید و آه از نهاد بسیاری برآورد. منتقدان از تدبیر دولت برای رفع بیكاری و گرانی به «قلك شكستن و فروختن كلیه» تعبیر كردند. در همان زمانی كه رئیس دولت دهم طرح واگذاری جنگل به مردم را پیش كشید هرچند بسیاری از دستگاه‌ها با آن مخالفت كردند اما مردم فقیرنشین زاگرس بخاری‌های گازی را كنار گذاشتند و دوباره راهی جنگل‌هایی شدند كه تنها دیوار دفاعی كشور در مقابل ریزگردهای عربی هستند.

مسئولیت محمدی‌زاده كه رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست بود برای پیدا كردن معادن هم در راستای كاهش آمار بیكاری بود. دولت در حالی دست روی نقطه‌های حساس كشور گذاشته بود كه بحران‌های محیط‌زیستی بیش از هر دولتی، در دولت نهم و دهم خود را نشان داد. همین مسئله بود كه آرامش موته را پس از سال‌ها مقاومت به‌هم زد. كارگروه بخش معدن در اسفندماه 91 كه تشكیل شد به صدور مصوبه بهره‌برداری از معادن در مناطق چهارگانه منجر شد. مالك معدن سنگ تراورتن هم با در دست داشتن این مصوبه به دیوان عدالت اداری رفت و دست پر برگشت تا منطقه امن موته را از آهوان ایرانی خالی كند.

سكوت سازمان محیط‌زیست

محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست این روزها از هر طرف مورد هجوم منتقدان به دستورات خود در وقت اضافه‌ای كه این روزها تا انتخاب رئیس جدید توسط رئیس‌جمهور حسن روحانی به دست آورده، قرار گرفته است. اما او عزمش را جزم كرده تا در این دقایق اضافه یك گل به خودی اساسی بزند كه در دوره‌های بعد قابل جبران نباشد. او در روزهای گذشته معاونان مخالف با واگذاری‌ها را بركنار كرده اما برخلاف همیشه هیچ سخنی در این رابطه با رسانه‌ها نگفته است. حتی برخلاف عادت همیشگی این بار در قامت توجیه هم برنیامد.

رئیس اداره محیط‌زیست گلپایگان در این‌باره می‌گوید: حدود یك‌پنجم از معدن سنگ تراورتن در محدوده امن پناهگاه حیات وحش موته واقع شده كه محل تجمع وحوش و بهترین نقطه از لحاظ گونه‌های گیاهی است.

آنطور كه مرتضی جمشیدیان توضیح می‌دهد: كل مساحت منطقه‌ای كه معدن در آن واقع شده ۴ هكتار است كه تنها ۱.۲ هكتار آن تحت مالكیت فرد شاكی است و سند مالكیت آن هم مربوط به مزرعه‌ای است كه معدن سنگ مذكور در محدوده آن واقع نشده و امكان بهره‌برداری از معدن در این محدوده وجود ندارد، بنابراین رای دیوان عدالت مبنی بر مالكیت این فرد بر معدن سنگ درست نیست. با این حال دفاعیات سازمان محیط‌زیست در این باره پذیرفته نشده و دادگاه نسبت به مالكیت صاحب معدن رای مثبت داده است.

او به حضور حداكثری جمعیت حیات‌وحش و به‌‌ویژه آهو در این منطقه اشاره می‌كند و می‌گوید: منابع تامین آب مورد نیاز وحوش و آبشخورها در محدوده این معدن قرار گرفته لذا با بهره‌برداری از این معدن جمعیت ۱۲ هزار راسی گونه‌هایی مانند آهو، قوچ، میش، كل و بز برای پیدا كردن نیاز آبی خود با بحران مواجه می‌شوند. از سوی دیگر صدور استخراج در زیستگاه آهوان درحالی صادر شده كه به تازگی محیط‌زیست ایران هم شاهد مرگ گوزن‌های زرد كرخه و فرار و مرگ حیات‌وحش دریاچه ارومیه بود.

حیات وحش موته سرگردان شدند

شانس با حیات وحش موته یار نبود و مالك معدن همین كه مجوز و رای دیوان عدالت را گرفت شروع به فعالیت كرد. بسیاری امیدوار بودند كه صدور مجوز اكتشاف در مناطق حفاظت شده تا آمدن دولت حسن‌روحانی طول بكشد تا حیات وحش موته ایران كه آخرین بازمانده از طبیعت شگرف ایران است از دستبرد مجوزهای طبیعت ستیز پنهان بماند. اما این رویا تحقق نیافت.

جمشیدیان از آغاز فعالیت این معدن از هفته گذشته و سرگردانی حیات وحش منطقه برای تامین آب شرب خبر می‌دهد و می‌گوید: در همین یك هفته چندین بار شاهد گذار حیات وحش در پی یافتن آب و خروج آنها از محدوده پناهگاه بوده‌ایم. مسئله تا آنجا پیش می‌رود که جمشیدیان دست به دامان رسانه‌ها می‌شود. آنطور كه خبرگزاری مهر هم می‌نویسد نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های اداره محیط‌زیست گلپایگان با معاونت محیط طبیعی و دفتر امور زیستگاه‌ها بی‌نتیجه بوده است.

هرچند بركناری ناصر مقدسی مدیركل سابق دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت از محیط‌زیست توسط محمدی‌زاده نشان داد كه در عزمی كه در پشت واگذاری آخرین مناطق زیستی كشور وجود دارد، بسیار مصمم است. افكارعمومی تنها به حسن روحانی رئیس‌جمهور چشم دوخته‌اند تا هرچه زودتر با معرفی رئیس جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست، به فعالیت‌های طبیعت ستیز سازمان محیط‌زیست پایان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha