دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 81134

چشم عضوی حساس و مهم در بدن است که در صورت تخریب سلول‌های عدسی آن، امکان بهبود وجود ندارد.رنگ خاکستری تمام طیف نور را به طور یکسان جذب می‌کند و بهترین رنگ برای انتخاب عینک آفتابی است.

خاکستری بهترین رنگ برای عینک آفتابی
سلامت نیوز : کارشناس بهداشت پرتوها گفت: رنگ خاکستری تمام طیف نور را به طور یکسان جذب می‌کند و بهترین رنگ برای انتخاب عینک آفتابی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ علی مکارمی، مضرات عینک آفتابی غیراستاندارد را بسیار بیشتر از منافع آن برای سلامت چشم دانست و افزود: چشم عضوی حساس و مهم در بدن است که در صورت تخریب سلول‌های عدسی آن، امکان بهبود وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رنگهایی مانند بنفش، صورتی و آبی برای انتخاب عینک آفتابی مناسب نیست، اظهار کرد: این رنگ‌ها تنها جنبه زیبایی و مد داشته و سلامت چشم را تضمین نمی‌کند.مکارمی عنوان کرد: در گذشته عینک خوب طلق تیره‌تری داشت و هنوز هم می‌توان تیرگی عدسی را یکی از مهم‌ترین ملاک‌های تشخیص کیفیت عینک آفتابی قرار داد.

این کارشناس پرتوها ادامه داد: با پیشرفت علم امروزه عینک‌های پلاریزه روشنی هم ساخته می‌شوند که کاملاً استاندارد و قابل قبول هستند.وی تاکید کرد: هرگز با خرید عینک آفتابی از دستفروشان، سلامت چشم خود را تهدید نکنید و موجب ضعف و خستگی چشم نشوید.

کارشناس بهداشت پرتوهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، اضافه کرد: آنچه در عینک آفتابی اهمیت دارد، عدسی و فریم آن است و عدسی باید قابلیت جذب نورهای مضر خورشید را داشته باشد.این کارشناس بهداشت پرتوها در ادامه گفت: بیشترین ساعت استفاده از عینک آفتابی در شرایط معمولی بین ۱۰ صبح تا ۱۶ است، اما گاهی قبل و بعد این ساعت نیز لزوم استفاده از عینک ضروری است.

وی با بیان اینکه اشعه های مضر خورشید دو اشعه ی ماورای بنفش و مادون قرمز هستند و باعث ایجاد آب مروارید و کوری چشم می شوند، خاطر نشان کرد: علاوه بر این دو اشعه، میزان روشنایی بسیار مهم است، که این موضوع اغلب مورد توجه عموم افراد نیست.

مکارمی ابراز داشت: هنگام خارج شدن از منزل یا نگاه کردن به کوه پوشیده از برف، چشم به یک‌باره با نوری حدود هزار برابر بیشتر از نور قبلی روبرو می‌شود و آسیب آن غیر قابل جبران است.

وی با اشاره به ترکیبات "پلی‌کربنات" در عدسی عینک‌های تقلبی، اظهار کرد: "پلی‌کربنات" به آسانی خراش برداشته و می دارند و این شیارها موجب شکست نور و آسیب به چشم می‌شود.این کارشناس بهداشت پرتوها در خصوص راه‌های شناخت عینک تقلبی، عنوان کرد: می‌توان عدسی عینک آفتابی را روی عدسی عینک فتوکروم (فرومتیک) قرار داده و چنانچه پس از یک دقیقه عینک فرومتیک تغییر رنگ داد، باید از خرید عینک آفتابی خودداری کرد.

ورزشکاران عینکهای زردرنگ استفاده کنند

وی تصریح کرد: در هوای مه‌آلود و همچنین ورزش‌هایی که نیاز به سرعت بالا دارند، مانند دو میدانی یا تنیس، استفاده از عینک‌های آفتابی در رنگ‌های زرد و کهربایی و برای رانندگی و عموم افراد نیز عدسی‌های دودی و خاکستری مناسب‌تر است.

مکارمی با اشاره به عدم محافظت مناسب عینکهای آفتابی آینه‌ای در برابر اشعه خورشید، گفت: همچنین عینک‌هایی که عدسی آن‌ها در بالا تیره هستند و به سمت پایین روشن‌تر می‌شوند، انتخاب خوبی محسوب نمی‌شوند.

این کارشناس بهداشت پرتوها، با توصیه به استفاده از عینک‌های آفتابی دارای شیشه‌های پلاریزه، افزود: ذرات نور یا فوتون‌ها به شکل موج حرکت می‌کنند و شیشه‌های پلاریزه فقط به امواج عمودی اجازه عبور می دهند و چون اکثر امواج منعکس شونده و مضر افقی هستند، این نورها مسدود شده و به چشم نمی رسند.

وی یادآور شد: این عدسی ها در برابر نورهای منعکس شده، مانند نور روی آب، برف و جاده بسیار مؤثر هستند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha