سلامت نیوز : چند سالی است که مراکز کاهش آسیب اعتیاد برای معتادان پرخطر راه‌اندازی شده است و بر این اساس این افراد می‌توانند از این مراکز سرنگ‌های استریل‌شده دریافت کنند. البته آزمایش‌هایی برای شناسایی بیماری‌های واگیردار نیز روی افراد مشکوک صورت می‌گیرد که از این طریق می‌توان از گسترش آسیب‌هایی که اعتیاد به جامعه تحمیل می‌کند، مانند ایدز و هپاتیت پیشگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ مؤسس یکی از این مراکز می‌گوید معتادان تزریقی، خیابانی و کارتن خواب‌ها در مراکز کاهش آسیب‌ها که DIC نام دارند با هدف کاهش عوارض اعتیاد و با توجه وضعیت روانی تحت درمان نیز قرار می‌گیرند.

به گفته رضوان بدلی از آنجا که استفاده از سرنگ مشترک عامل افزایش شمار افراد مبتلا به ایدز در کشور است مراکز DIC با ارایه سرنگ، وسایل تزریق استریل و سایر خدمات درمانی از گسترش ایدز و بیماری‌های عفونی و مراقبتی جلوگیری می‌کند.

در خصوص این مراکز نکته قابل تأمل این است که DIC فقط مانند کمپ‌ها مکانی برای ترک مواد مخدر نیستند، بلکه متولیان در این مراکز در صدد کاهش آسیب‌ها اعتیاد هستند.
در همین باره «فرید براتی سده»، مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در گفت‌وگو با «حمایت» می‌گوید: به مدد اصلاح قانون افرادی که برای ترک به مراکز مختلف مراجعه می‌کنند مجرم نیستند همین اتفاق خوب باعث رونق کار مراکز DIC شده است و معتادان با خیال آسوده و بدون آنکه نگران تعقیب کیفری باشند برای درمان راهی این مراکز می‌شوند.
در باره این مراکز این نکته را نیز باید خاطرنشان کرد که تمام افراد مراجعه کننده برای ترک و بهره‌گیری از خدمات بهداشتی به این مراکز، دارای کارت شناسایی هستند که این کارت‌های از سوی سازمان بهزیستی به رنگ سفید و دانشگاه علوم پزشکی به رنگ سبز صادر می‌شود.

براتی در این باره نیز می‌گوید: البته معتادان تزریقی پرخطر و افراد مبتلا به بیماری‌های ویروسی مانند ایدز و هپاتیت در صورت نداشتن کارت مخصوص نیز در مراکز DIC پذیرفته می‌شوند. وی با بیان اینکه این مراکز تقریباً در همه استان‌های کشور وجود دارد تاکید می‌کند: DIC برای بهبود وضعیت رسیدگی به معتادان ساخته شده است و با حمایت از ایجاد بیشتر آن می‌توان از شیوع بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha