سلامت نیوز : مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان خواستار اجرای قانون فوق‌العاده خاص کارکنان این مجموعه، حداقل در استان‌های محروم کشور شد.دکتر غلامرضا همایون‌پور در گفت‌وگو با «حمایت» اظهار کرد: با توجه به اینکه نمودار تشکیلاتی به روزرسانی شده این نهاد، هفته گذشته ابلاغ شد در صورت تامین اعتبار مالی موردنیاز مشکلات حوزه پزشکی قانونی به حداقل ممکن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در خصوص نیروی انسانی با کمبود روبه‌رو هستیم از مسئولان درخواست کرد که اگر اعتبار مالی کافی برای اجرای قانون فوق‌العاده خاص کارکنان پزشکی قانونی در تمامی استان‌های کشور وجود ندارد، این طرح در مناطق محروم همچون استان کردستان اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه رفع کمبود نیروی پزشک و متخصص، ارتباط مستقیم با کاهش مشکلات مردم دارد، گفت: در برخی از شهرستان‌های استان محاکم قضایی مانند دادسرا راه‌اندازی شده است؛ اما در کنار آنها مراکز پزشکی قانونی دایر نشده که همین کمبود سبب می‌شود تا شهروندان برای انجام کارهای مربوط با پزشکی قانونی به شهرستان دیگری مراجعه کند.

تعطیلی چند مرکز به دلیل کمبود نیرو
مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان نبود حضور کوتاه‌مدت نیروهای متخصص در این مجموعه بویژه در 5 سال اخیر را به عنوان یک بحران در این نهاد معرفی و تصریح کرد: اگر کسی در این مدت وارد پزشکی قانونی استان هم شده، پس از مدت زمان کمی استعفا داده است که تعطیلی مراکز پزشک قانونی در دهگلان، دیوان‌دره و مریوان نیز به همین علت بوده است. البته مراکز شهرستان‌های دیوان‌دره و مریوان دوباره راه‌اندازی شده‌اند و نیرویی که قرار است در شهرستان سقز مشغول به فعالیت شود در حال گذراندن دوره آموزشی است.

همایون‌پور لازمه به‌روزرسانی نمودار سازمانی را افزایش همزمان پرداختی پزشکان و کارکنان این نهاد دانست و یادآورشد: در غیر این صورت مشکلات در این بخش به طور قابل‌قبولی حل نخواهد شد که این موضوع را می‌توان در رغبت نداشتن پزشکان برای شرکت در آزمون‌های استخدامی هم فهمید.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های استان با مشکلات بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند تصریح کرد: از محل اعتبارهای ملی برای دو شهرستان سقز و قروه زمین خریداری شده است و هم‌اکنون این دو شهرستان به طور مستقل به ارایه خدمات می‌پردازند. سالن معاینات و تشریح در شهرستان مریوان هم ساخته شده است که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
این مقام مسئول ادامه داد: ساخت سالن تشریح و آزمایشگاه برای پزشکی قانونی مرکز استان (سنندج) نیز با پیشرفت فیزیکی 40 درصدی در حال انجام است.
وی یادآور شد: سالن تشریح فعلی سنندج کوچک است و ارایه خدمات به مردم با امکانات قدیمی انجام می‌شود.

اجرای فعالیت‌های تحقیقاتی، در گرو نیروی متخصص
مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص فعالیت‌های آموزشی این مجموعه هم خاطرنشان کرد: در 4 ماهه گذشته برای 45 نفر از دانشجویان رشته‌های مرتبط با پزشکی کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم. همچنین اجرای دوره آموزشی برای 20 نفر از کارکنان پزشکی قانونی استان نیز به میزان 300 نفر -ساعت در سنندج از دیگر اقدام‌های انجام شده در این زمینه بوده است.

همایون‌پور با بیان اینکه تاکنون به دلیل کمبود نیروی انسانی انجام کارهای تحقیقاتی به شکل جدی انجام نشده است، تصریح کرد: به دلیل کمبود نیروی متخصص انجام فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی امکان‌پذیر نیست و تعامل با دانشگاه‌ها برای انجام چنین برنامه‌هایی به صورت مشترک تنها فعالیت‌هایی است که می‌توان در بخش آموزشی و تحقیقاتی عنوان کرد.

کاهش 10درصدی نزاع
این مقام مسئول درباره آمار به ثبت رسیده در 4 ماهه نخست امسال هم تصریح کرد: معاینه‌های سرپایی در این مدت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 2 درصد افزایش را نشان می‌دهد. معاینه اجساد نیز در همین مدت 13 درصد رشد داشته است. در بخش آزمایشگاه آسیب‌شناسی یک درصد کاهش و آزمایشگاه سم‌شناسی 18 درصد افزایش داشتیم. وی 33درصد افزایش برگزاری کمیسیون‌های پزشکی 10 درصد کاهش نزاع و 16 درصد کاهش مصدومیت‌های ناشی از حوادث کار در 4 ماهه اول امسال به نسبت 4 ماهه ابتدایی سال 91 را از دیگر آمار‌های این نهاد عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha