سلامت نیوز : بهرام عین‌اللهی صبح امروز در مراسم برگزاری آزمون بورد تخصصی دندانپزشکی که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: در بررسی تغییرات رشته‌هایی که پس از انقلاب راه‌اندازی شد رشته دندانپزشکی شتاب خوبی داشته و موفق عمل کرده است این رشته قبل از انقلاب برای طبقات مرفه و لوکس بود اما اکنون در تمام مراکز استان‌ها دانشکده دندانپزشکی داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به وجود 53 دانشکده دندانپزشکی گفت: از نظر کیفی نیز رشته‌های تخصصی مورد نیاز کشور راه‌اندازی شده و نه فقط در تهران بلکه در شهرستان‌ها نیز خدمات دندانپزشکی در تمام سطوح ارائه می‌شود.

عین‌اللهی گفت: در رشته دندانپزشکی از نظر تجهیزات خودکفا شده‌ایم در گذشته برای کارهای ساده تجهیزاتی مانند یونیت دندانپزشکی وارد می‌شد اما اکنون همه تجهیزات مورد نیاز در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به تجهیز دانشکده‌های دندانپزشکی با استفاده از امکانات داخلی گفت: با وجود تحریمی که با آن مواجه‌ایم، دانشکده‌های دندانپزشکی خودکفا شده‌اند و در زمینه دندانسازی نیز همه امکانات تولید ایرانی است.

عین‌اللهی با اشاره به راه‌اندازی رشته تخصصی بهداشت دهان و دندان در سال 82 گفت: در مقطع کاردانی بهداشت دهان و دندان نیز بعد از چند دوره فارغ‌التحصیلی متأسفانه با فشاری که از سوی مجلس به ما وارد شد این کاردان‌ها تقاضای دندانپزشک شدن دارند و فکر می‌کنند مشکل موجود با دندانپزشکی حل می‌شود.

وی از راه‌اندازی شبکه‌های دندانپزشکی و استقرار افرادی که خدمات اولیه را ارائه می‌دهند خبر داد و گفت: سطح سؤالاتی طراحی شده در آزمون‌های تئوری و عملی دندانپزشکی به حدی باکیفیت است که قابل مقایسه با کشورهای همجوار و آسیایی نیست. به طوری که سطح K در این کشورها بسیار پایین است.

عین‌اللهی با بیان اینکه ایران در منطقه در سطح آموزش دندانپزشکی رتبه نخست را دارد گفت: چالشی که با دانشجویان خارجی داریم این است که در ایران افرادی که در آزمون دندانپزشکی قبول می‌شوند رتبه‌های بالایی دارند اما در کشورهای دیگر افراد با معدل 12 و 13 از کشورهای فیلیپین و هند مجوز می‌گیرند در حالی که سطح آموزشی پایینی دارند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: به همین دلیل این افراد پس از اینکه به ایران می‌ایند مجبورند دوره‌های تکمیلی بگذرانند و آزمون‌های دندانپزشکی بدهند تا این چالش جبران شود البته با راه‌اندازی دانشکده‌های بین‌المللی در سال 86 تلاش شد تا به این ظرفیت اضافه داده شود و دانشکده هایی با اعتبارات خودگردان اداره شوند.

وی گفت: در آزمون بورد تخصصی دندانپزشکی 30 درصد از داوطلبان متعهد خاص بومی هستند یعنی سهمیه بومی داشته و متعهدند در منطقه محروم خدمت کنند.

وی با اعلام نیاز نسبت به اختصاص ردیف برای اعضاء هیئت علمی گفت: در حال حاضر فقط 13 هزار نفر عضو هیئت علمی داریم، در حالی که 150 دانشجو در حال تحصیل هسنند نسبت استاد به دانشجو متفاوت است اما استاندارد نیست.

عین‌‌اللهی افزود: در وزارت بهداشت با کمبود 4 هزار عضو هیئت علمی مواجه‌ایم که تأمین این اعضاء باعث ارتقاء خدمات آموزشی و درمانی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha