سلامت نیوز : رییس اداره مبارزه با بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت نسبت به مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه از جمله شیر فله‌ای و خطر بروز تب مالت در مصرف کنندگان هشدار داد.

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این که تب مالت بیماری میکروبی است که توسط باکتری‌های بروسلا ایجاد می‌شود، گفت: میکروب این بیماری می‌تواند دام‌ها را مبتلا کند. انسان نیز در صورت تماس با دام آلوده، ذبح دام آلوده و مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه به این بیماری مبتلا می‌شود.

وی بر لزوم مصرف مواد لبنی پاستوریزه جهت جلوگیری از ابتلا به تب مالت تاکید کرد و گفت: لازم است آموزش‌های لازم در رابطه با پرهیز از مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه و عدم تماس با دام آلوده به جامعه ارایه شود. همچنین باید اقدامات کنترل بیماری در دام‌ها توسط سازمان دامپزشکی و نظارت در راستای عدم عرضه مواد لبنی غیرپاستوریزه در بازار توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد.

شیرزادی با بیان اینکه سال گذشته حدود 15 هزار مبتلا به تب مالت در کشور داشتیم، بیشترین موارد بروز این بیماری را مربوط به غرب و شمال غرب کشور دانست و گفت: از آنجا که میزان موارد دامداری در غرب و شمالغرب کشور زیاد است، بروز بیماری تب مالت نیز در این مناطق زیادتر از سایر مناطق است.

وی افزود: موارد مربوط به این بیماری هر سال در شورای تامین استان مطرح می‌شود تا در راستای کنترل بیماری در دام‌ها حمایت‌های لازم از سوی استانداری صورت گیرد. هماهنگی‌های لازم را نیز با سازمان دامپزشکی انجام می‌دهیم تا نظارت‌ها و پیگیری‌هایشان را در استان‌های آلوده به صورتی دقیق‌تر داشته باشند. در این زمینه دائم با مسوولان سازمان دامپزشکی جلسات لازم برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha