سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 81210

امضا نشدن حکم رئیس سازمان نظام پزشکی اتفاقی نادر بود که تاکنون بروز پیدا نکرده و سبب مشکلات زیادی در نظام پزشکی کشور شد .

چالش‌های امضای حکم رئیس سازمان نظام‌ پزشکی
سلامت نیوز : پزشکان در ایران وضع مطلوبی ندارند؛به خصوص در حوزه کار و داشتن فرصت برای عرضه توانایی‌ها، پزشکان با محدودیت‌های زیادی مواجه شده اند که گروهی از آنها را خانه نشین و گروهی دیگر را روی گردان به مشاغل دیگر کرده است. سطح درآمدی پایین در بدنه ای از پزشکان ایرانی و شرایط نامطلوب به لحاظ کیفیت زندگی بخش دیگری از مشکلات پزشکان است که نتیجه روشن گذشتن آمار پزشکان بیکار از مرز 12 هزار نفر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ آماری قابل تامل که رئیس جدید سازمان نظام پزشکی کشور آن را تخمینی دانسته و می‌گوید که دغدغه جدی امروز جامعه پزشکی، ایجاد فرصت‌های شغلی است. "علیرضا زالی" که چند روزی بیشتر از امضا حکم ریاستش بر سازمان نظام پزشکی از سوی رئیس جمهور نمی‌گذرد، در گفت وگو با «قانون» تاکید کرده است که "امروز مشکلاتی در جامعه پزشکان وجود دارد که برای بسیاری از مردم قابل تصور نیست." او در این گفت وگو همچنین با اشاره به چهار ماه زیر بار نرفتن احمدی نژاد برای امضای حکم ریاستش مطالبی گفته که در ادامه می‌خوانید:

 پزشکان ایرانی به دنبال امنیت شغلی
رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه امروز مهم‌ترین مطالبه جامعه پزشکان، امنیت شغلی است تاکید می‌کند: اشتغال پایدار امروز دغدغه بسیاری از پزشکان ایرانی است. پزشکانی که سال‌ها درس خوانده اند و تخصص گرفته اند اما به دلیل سیاست‌های نادرست حوزه بهداشت و درمان، نه فرصتی برای فعالیت در بخش‌های تخصصی بیمارستانی دارند و نه سرمایه ای برای کار در بخش خصوصی یا فعال کردن مطب. زالی با بیان اینکه به دلیل برخی تصمیم گیری‌ها گروهی از پزشکان از انجام فعالیت‌های تخصصی باز مانده اند و مجبور به فعالیت‌های پاره وقت در مراکز درمانی کوچک شده‌اند می‌افزاید: بخش از جامعه بیکار پزشکی نیز برای امرار معاش فعالیت‌هایی غیر مرتبط با تخصص خود انجام می‌دهند و از این رو نیازمند جدی تغییر سیاست‌ها در اشتغالزایی پزشکان هستیم.

وی می‌افزاید: در دوره جدید فعالیت سازمان نظام پزشکی برنامه‌ای جدی برای رفع دغدغه‌های حدود 12 هزار پزشک بیکار داریم که البته نیازمند مساعدت و همیاری جدی وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، وزارت رفاه و امور اجتماعی و بخش خصوصی هستیم. رئیس سازمان نظام پزشکی ایران آمار پزشکان در ایران را بالغ بر 79 هزار نفر می‌داند و می‌گوید: نزدیک به 11 هزار نفر ار آنان دستیار هستند و با این حساب، پزشکان شاغل در کشور از 50 هزار نفر تجاوز نمی‌کنند.در این شرایط به دنبال ایجاد شرایطی هستیم که پزشکان کم کار و خانه نشین در مراکز درمانی به نیازهای درمانی کشور پاسخ دهند و وضع نامطلوب کنونی بهداشت کشور، سامان یابد.

 نظام پزشکی، تاثیر گذار شود
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه دنبال اعتدال سازمان نظام پزشکی هستیم می‌گوید: به دنبال تدوین نقشه راه جامعه پزشکی در دوره چهار ساله پیش روی این سازمان هستیم و بسیاری از مباحثی که در سال‌های قبل مغفول مانده بود، احیا می‌شود. به گفته وی، بحث شکل‌گیری جدید دادسراها و هیات‌های انتظامی‌در سطح کشور از جمله مواردی است که در دوره تازه سازمان نظام پزشکی دنبال می‌شود. از سویی، استقرار بازرسان جدید سازمان نظام پزشکی که از سوی مجمع عمومی‌سازمان تعیین خواهد شد، صورت می‌گیرد تا در حوزه بروز تخلفات در نظام پزشکی شاهد فعالیت‌هایی برای کاهش آمارها باشیم.زالی تصریح می‌کند: جلسه شورایعالی نظام پزشکی که تاثیر بسزایی در حل مشکلات پزشکان دارد باید در اولین فرصت برگزار شده و صدور احکام رئیس هیات مدیره‌های سازمان در شهرستان‌ها نیز صورت گیرد.

 امتناع چهار ماهه احمدی نژاد
برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی در 6 اردیبهشت ماه امسال به دنبال امتناع رئیس‌جمهور از امضای حکم رئیس منتخب، به یکی از انتخاب‌های چالش بر انگیز کشور تبدیل شد که حتی خود پزشکان نیز فکرش را نمی‌کردند. اینکه احمدی نژاد تا آخرین روز فعالیت در دولت، حکم زالی را امضا نکرد موضوعی مهم بود که رئیس سازمان نظام پزشکی درباره آن می‌گوید: هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که مقاومتی سنگین دربرابر انتخابات نظام پزشکی به وجود آید و حکم رئیس سازمان امضا نشود.

با آنکه در هفتم اردیبهشت ماه امسال نتایج انتخابات به تایید هیات نظارت که از سه قوه نمایندگانی در آن حضور داشتند، رسید، اما تایید نهایی انتخابات از سوی رئیس جمهور وقت با چالش مواجه شد. زالی تصریح می‌کند: با آن‌که انتخابات کاملا قانونی برگزار شد، اما رئیس جمهور شخصا مسائلی را در مورد آن مطرح می‌دانست که سبب شد چهار ماه این سازمان بدون فعالیت رئیس منتخب کار کند. رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه بر اساس ماده 9 قانون تشکیلات سازمان نظام پزشکی، باید حکم رئیس منتخب این سازمان به امضای رئیس جمهوری برسد خاطرنشان می‌کند: ترکیب جدید سازمان به گونه ای بود که اجازه نداد رئیس جمهوری حکم را امضا کند و این در شرایطی بود که در قانون نیز چیزی درباره چگونگی تصمیم گیری در این شرایط پیش بینی نشده بود.

یعنی قانون فکرش را هم نمی‌کرد که رئیس جمهوری بخواهد حکم رئیس منتخب قانونی را امضا نکند و به همین دلیل مجمع و هیات نظارت تصمیم گرفت که تشکیلات سازمان چهار ماه دیگر ادامه کار دهد تا با شروع دولت جدید، رئیس جدید نظام پزشکی منصوب شود. وی، امتناع رئیس جمهوری از امضای حکم رئیس سازمان نظام پزشکی را مسبب بروز مشکلات جدی در هیات‌های نظام پزشکی شهرستان‌ها اعلام کرد که در بسیاری از شهرستان‌ها، رئیس هیات مدیره تغییر کرده بود اما چون حکم رئیس سازمان به امضای رئیس جمهوری نرسیده بود، رئیس سازمان نمی‌توانست احکام شهرستان‌ها را صادر کند و در نتیجه چند ماهی اخلال در فعایت نظام پزشکی شهرهای کشور پیش آمد. زالی خاطرنشان می‌کند: امضا نشدن حکم رئیس سازمان نظام پزشکی اتفاقی نادر بود که تاکنون بروز پیدا نکرده و سبب مشکلات زیادی در نظام پزشکی کشور شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha