سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 81224
سلامت نیوز : تنها مواد غذایی شیرین نیست که تاثیر مخربی روی دندان می گذارد، بلکه مصرف برخی داروها نیز ممکن است سلامت دهان و دندان را به خطر اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ برای اطلاع از این نوع داروها و روش سالم نگه داشتن دندان در برابر آن ها، این مطلب را مطالعه کنید.

افشانه تنفس آسم: مشکل- کرم خوردگی دندان

این افشانه اغلب حاوی دارویی به نام بتا اگونیست است که با شل کردن عضلات اطراف مجرای هوا، نفس کشیدن را آسان تر می کند.

نتایج بررسی های اخیر در کشورهای استرالیا و اسکاندیناوی نشان می دهد که استفاده از این دارو خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. این دارو حاوی ماده ای است که کمی اسیدی است، از این رو هنگام استفاده نباید با دندان تماس پیدا کند. در صورت مصرف درست از اسپری، مشکلی ایجاد نمی شود. این دارو به شکل پودر نیز در بازار موجود است. این پودر احتمالاً حاوی لاکتوز، نوعی قند شیر است که برای بهبود طعم به آن افزوده می شود. اگر این پودر روی دندان باقی بماند، دندان دچار خرابی می شود. اولین نشانه خرابی، ایجاد لکه قهوه ای رنگ به اندازه نوک سوزن در قسمت داخل دندان هاست. هنگامی که زبانتان را به سطح دندان بزنید، حس می کنید که دندان زبرتر و حساس تر شده است. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان، این خرابی به کرم خوردگی دندان تبدیل می شود. پس از استفاده از اسپری، دهان را با آب بشویید. علاوه بر مسواک و استفاده دقیق از نخ دندان، سالی ۳ بار به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشک با استفاده از فلوراید به تقویت دندان کمک می کند.

 آنتی بیوتیک: مشکل- لکه دندان

تتراسایکلین نوعی آنتی بیوتیک است که معمولا به کودکان زیر ۸سال که در مرحله رشد دندان قرار دارند، نیز تجویز می شود. با مصرف این دارو لکه های قهوه ای رنگ روی دندان ایجاد می شود؛ به همین علت مصرف آن به زنان باردار توصیه نمی شود. تتراسایکلین با کلسیم موجود در دندان کودکان در حال رشد ترکیب می شود و لکه را به وجود می آورد. این لکه ها هرچند مضر نیست، اما دائمی است. بنابراین در صورت تجویز با دکتر مشورت کنید. گاهی از تتراسایکلین برای درمان آکنه نیز استفاده می شود. در صورت مصرف طولانی مدت این دارو رنگ دندان تیره می شود.مصرف دوز بالای آنتی بیوتیک، عفونت  دهانی بر اثر قارچی به نام «کاندیدا» را به وجود می آورد. اگر چه آنتی بیوتیک ها باکتری های مضر دهان را از بین می برد اما قدرت مقابله با «کاندیدا» را ندارد.به همین علت استفاده مکرر از دهان شویه ضد باکتریایی ممکن است این عفونت  را به وجود بیاورد.این عفونت به شکل لکه های سفید در دهان ظاهر می شود.این لکه ها دردناک نیست اما احساس سوزش ایجاد می کند.

قرص های آنتی هیستامین: مشکل- خشکی دهان

از این دارو برای درمان انواع حساسیت ها مانند تب یونجه استفاده می شود. این دارو با کاهش هیستامین نوعی ماده شیمیایی که از طریق سیستم ایمنی بدن برای محافظت از سلول ها در برابر عفونت رها می شود، عمل می کند. این امر به بدن اجازه تولید علایم حساسیت مانند خارش و عطسه را نمی دهد.اما با مسدودکردن کانال های ارتباطی گیرنده قسمت های دیگر از بدن مانند زبان و دهان را تحت تاثیر قرار می دهد و از تولید بزاق دهان جلوگیری می کند و در نتیجه دهان خشک می شود. خشکی دهان علاوه بر ایجاد ناراحتی، در برخی موارد به بیماری لثه نیز منجر می شود. بین لثه و دندان فاصله می افتد و سرانجام دندان ها شل می شود و می افتد. بزاق دهان حاوی موادی است که با باکتری های مضر مقابله و از سطح دندان محافظت می کند. از آن جا که موادغذایی قندی خاصیت اسیدی دارد، به دندان آسیب می رساند.به همین دلیل اگر تمایل به مصرف خوراکی شیرین دارید آن را همراه غذا میل کنید نه بعد از غذا. برای دسر نیز بهتر است خوراکی خوش نمک مانند یک تکه پنیر بخورید. پنیر اسید دهان را خنثی می کند.جویدن آدامس های رژیمی و خوردن آب نیز مفید است.

قرص فشار خون: مشکل- لثه

قرص های فشار خون با مسدود کردن کانال کلسیم باعث رشد بی رویه لثه می شود، که علاوه بر ظاهر نازیبا، تمیزکردن آن نیز دشوار است. تمیزنشدن کامل دندان، باعث التهاب لثه می شود که در صورت درمان نشدن روی بافت تاثیر می گذارد و در نتیجه منجر به افتادن دندان می شود. این مشکل خود به خود حل نمی شود مگر این که تغییری در نحوه مصرف داروها ایجاد شود.همچنین بهداشت دندان و دهان نیز باید کاملا رعایت شود. مصرف قرص های فشار خون باعث حساس شدن دندان و بروز زخم های سفید و کوچک در لپ و لب ها می شود.شست و شو با دهان شویه حاوی بی حس کننده می تواند به طور موقت تسکین دهنده باشد.

داروهای ضد پوکی استخوان: مشکل- عفونت استخوان فک

داروی خوراکی به نام «بیسفوسفونات» که اغلب برای پیشگیری از پوکی استخوان تجویز می شود، می تواند به استخوان فک آسیب برساند و باعث عفونت آن شود. از جمله عوارض احتمالی این دارو، کاهش خون رسانی به استخوان هایی است که از دندان ها حمایت می کنند. در نتیجه، فک ضعیف، شکننده و عفونی می شود. بین یک تا ۶درصد مصرف کنندگان این دارو دچار مشکل عفونت استخوان فک می شوند. علایم آن هم شامل درد، ورم و از دست دادن دندان است.البته بدون مشورت با پزشک، نباید مصرف دارو را قطع کرد. مصرف آنتی بیوتیک و از بین بردن بافت های مرده از طریق جراحی، می تواند این مشکل را برطرف کند. رعایت بهداشت دهان از جمله مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان ضروری است.

قرص های هورمونی: مشکل- عفونت و خون ریزی لثه

مصرف برخی قرص های پروژسترون، خون ریزی و عفونت لثه ایجاد می کند. بیماری لثه بر اثر تراکم جرم به وجود می آید. این جرم ها به مینای دندان آسیب می رساند و در نهایت باعث التهاب می شود. حمله های منظم و مکرر به مینای دندان، منجر به ایجاد حفره در دندان می شود. التهاب لثه در زنان بیشتر دیده می شود. زیرا این قرص ها میزان تولید هورمون هایی مانند پروژسترون را افزایش می دهد. هورمون ها نیز واکنش بیش از حد نسبت به جرم دندان ایجاد می کند و در نتیجه التهاب افزایش می یابد.

به همین دلیل است که زنان باردار هنگام مسواک زدن دچار خون ریزی لثه می شوند.به گفته متخصصان، اگرچه درمانی برای التهاب وجود ندارد، اما رعایت کامل بهداشت دهان و دندان می تواند این ناراحتی را به حداقل برساند. استفاده از دهان شویه مانع از شکل گیری جرم می شود.

قرص ضدافسردگی: مشکل - خشکی دهان و خون ریزی.

قرص های ضدافسردگی مولکول های فعال کننده غدد بزاق را از بین می برد؛ این امر باعث خشکی دهان می شود. قرص های ضدافسردگی از جمله «سیتالوپرام» دهان را به خون ریزی مستعدتر می کند. زیرا روی میزان پلاکت خون که باعث لخته شدن خون می شود، تاثیر می گذارد. بنابراین اگر قرص ضدافسردگی مصرف می کنید، در زمان جراحی دندان احتمال خون ریزی لثه افزایش می یابد از این رو لازم است پزشک را در جریان بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha