سلامت نیوز : رییس انجمن علمی داروسازان ایران به تبیین چالش‌های حوزه دارویی پرداخت و بازگرداندن آرامش به بازار دارو، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، تدوین سیاست ملی روشن دارویی و مبارزه با شبکه‌های قاچاق و احتکار دارو را از جمله اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت در حوزه دارو برشمرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر سید حمید خوئی در حاشیه برگزاری دوازدهمین همایش سالیانه انجمن داروسازان ایران که در سالن همایش‌های رازی آغاز به کار کرد با بیان اینکه ما در شرایط فعلی با چالش‌های فراوانی در حوزه دارو مواجه هستیم، عنوان کرد: از یک‌سو مشکلات ناشی از تحریم و از سوی دیگر سوء مدیریت و بی‌ثباتی مدیریتی بر وضعیت حال حاضر دامن زده است.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر با تغییرات پی در پی و مکرر در سطوح مدیریتی حوزه دارو روبرو بودیم که پیامدهای بسیاری را دربر داشت و دقیقا زمانی که نیاز به استحکام و ثبات مدیریتی برای کنترل بازار دارویی داشتیم، این اتفاق افتاد و اکنون مردم در تامین دارو با سختی مواجه هستند. برخی داروها در دسترس نیست و برخی افزایش چند برابری قیمتی پیدا کرده‌اند.

رییس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه با وجود افزایش رسمی قیمت داروها به دنبال تغییر نرخ ارز، بیمه تا مدت‌ها افزایش قیمت‌ها را به رسمیت نمی‌شناخت و مردم مابه‌التفاوت قیمت دارو را از جیب خود پرداخت می‌کردند، عنوان کرد: باید بر اساس تکالیف قانونی برنامه‌های توسعه، سهم مردم از درمان به حدود 30 درصد کاهش یابد، در صورتی که اکنون به نظر می‌رسد سهم مردم از 75 درصد هم فراتر رفته است و این مبین ناکارآمدی نظام سلامت است.

امید به امنیت دارویی به مردم بازگردد

خوئی در ادامه درباره اولویت‌های دولت آینده برای حل مشکلات نظام سلامت به ویژه حوزه دارو، گفت: باید اولویت تیم جدید همان دو عنوان «تدبیر» و «امید» باشد. درواقع باید امید امنیت دارویی را به مردم بازگردانیم و وضعیت را به گونه‌ای رقم بزنیم که بتوانند نیاز خود را به راحتی برطرف کنند. در قانون اساسی نیز برخورداری از سلامت به عنوان حق اساسی مردم به رسمیت شناخته شده است.

وی در ادامه به تاثیر ناکارآمدی بیمه‌ها و وضعیت حال حاضر نظام سلامت اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها خودشان فلج هستند و نظام سلامت و به طور خاص نظام دارویی را هم فلج کرده‌اند، وقتی بیمه‌ها مطالبات داروخانه‌ها را به موقع پرداخت نکنند، میل به پیچیدن نسخه در داروخانه‌ها نیز کم می‌شود.

رییس انجمن علمی داروسازان ایران ادامه داد: وضعیت نابسامان بیمه‌ها و عمل به تعهداتشان به مجموعه واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌ کنندگان و مصرف‌ کنندگان دارو آسیب رسانده است. به عنوان مثال در یک سال گذشته سازمان تامین اجتماعی در تنش‌های سیاسی مکرر قرار داشت و چوب آن را مردم خوردند.

مبارزه با شبکه‌های قاچاق و احتکار دارو در اولویت کاری وزارت بهداشت قرار گیرد

به گفته وی، بازگرداندن آرامش به بازار دارویی، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، تدوین سیاست ملی روشن در حوزه دارو و مبارزه با شبکه‌های قاچاق و احتکار دارو باید در اولویت کاری وزیر بهداشت آینده و تیم دارویی وی قرار بگیرد.

فعال شدن شبکه‌های قاچاق دارو در ماه‌های اخیر

رییس انجمن علمی داروسازان ایران ادامه داد: متاسفانه در ماه‌های اخیر شبکه‌های قاچاق دارو فعال شده‌اند و درخواست ما این است که قاچاق دارو در زمره جرم‌های ردیف اول قرار بگیرد، زیرا مستقیما با امنیت و سلامت مردم در ارتباط است.

خوئی با اشاره به اینکه اکنون شبکه‌های قاچاق در بیرون از داروخانه‌های 13 آبان، 29 فروردین و هلال‌احمر شکل گرفته‌اند و دارو را به قیمت‌های چند برابر به بیماران می‌فروشند، گفت: طبیعی است زمانی که اوضاع نابسامان باشد، مکانیزم‌های نامشروع و حرام رشد کنند. علاوه بر آن شرایط نگه‌داری این داروها غیراستاندارد است و جدای از اینکه بیمار ناچار است به 10 برابر قیمت دارو را خریداری کند، ممکن است داروی فاسد به او عرضه کنند.

انتقاد از عملکرد نظام بانکی در شرایط سخت دارویی

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه اگر مدیریت منسجمی و یک‌دستی در همه عرصه‌های تاثیرگذار داشته باشیم، امکان تحقق آرامش در یک سال آینده کاملا واقع‌گرایانه است، اظهار کرد: متاسفانه ما بیشتر از تحریم‌های داخلی و سوء مدیریت‌ها ضربه خورده‌ایم. نظام بانکی نه تنها کمکی به حل مشکلات دارو نکرد، بلکه با سخت‌تر کردن شرایط تولید و واردات، دست به یک تحریم داخلی زد. درواقع نظام بانکی با «بیچارگی و بدبختی صنعت داروسازی» خودش را فربه و احیا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha