سلامت نیوز : نتایج پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری نشان داد گرمادرمانی با آب گرم در کاهش شدت درد و افزایش مدت زمان پیاده روی بدون درد در بیماران مبتلا به اختلالات انسدادی مزمن شریان های محیطی موثر است اما بر بهبود شاخص ABI بیماران تغییری ایجاد نکرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع نظام پرستاری ؛ اختلالات انسدادی مزمن شریانهای محیطی از بیماری های شایع و پرعارضه و همراه با مرگ و میر و بیماریزایی فراوان است.

مطالعات پیشین تاثیر مثبت گرمادرمانی با اشعه مادون قرمز را بر بهبود علایم این بیماران نشان داده است در همین ارتباط با هدف بررسی تاثیر گرمادرمانی با آب گرم بر شدت درد و شاخص مچ پا – بازویی این بیماران مطالعه ای انجام شد.

در این کارآزمایی بالینی 60 بیمار مبتلا به اختلالات انسدادی مزمن شریان های محیطی به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب و به دو گروه کنترل(30 نفر) و آزمون(30 نفر) تقسیم شدند در ابتدا پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیگ برای همه بیماران پر شد و شدت درد و شاخص مچ پا – بازویی(ABI) آنان پیش از مداخله اندازه گیری شد.

سپس پای بیماران در گروه آزمون برای گرمادرمانی در یک ظرف آب گرم با حرارت 41 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه قرار گرفت. پس از گرما درمانی دوباره شدت درد و شاخص ABI بیماران گروه آزمون اندازه گیری شد.

این کار به مدت 5 روز پیاپی انجام شد بیماران گروه کنترل طی 5 روز فقط درمان های دارویی روتین بخش را دریافت کردند و هر روز نیز شدت درد و شاخص ABI آنان اندازه گیری و ثبت شد در بیمارانی که درد در حال استراحت نداشتند و با پیاده روی دچار درد می شدند گفته شد که اقدام به پیاده روی معمولی تا آغاز درد در پایشان بکند یعنی در این بیماران به جای شدت درد مدت زمان پیاده روی بدون درد اندازه گیری شد.

یافته ها نشان داد در گروه آزمون پس از مداخله میانگین شدت درد بیماران کاهش و میانگین مدت زمان پیاده روی بدون درد افزایش معناداری یافت اما افزایش معناداری در میانگین شاخص ABI بیماران پس از مداخله در گروه آزمون ایجاد نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه نادی ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    0 0
    با سلام لطفا اگر امکان دارد نام و نام خانوادگی و همکاران محقق که این پایان نامه کارشناسی ارشد را به ثبت رسانده اند ذکر کنید . با تشکر