سلامت نیوز : مصطفی قانعی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنگره میکروب‌شناسی ایران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: علم میکروبیولوژی از محورهای رشد علوم پایه است و وضعیت ارتقاء این علم از نظر شاخص‌های تحقیقات و فناوری بسیار خوب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: حدود 500 دانشگاه در وزارت علوم و 2500 مؤسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد اما دانشگاه‌های علوم پزشکی فقط  50 عدد است و از نظر سهم دانشجو کمتر از 3 درصد را دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: با وجود تعداد کم دانشگاه و دانشجوی علوم پزشکی 14.7 درصد کل تولیدات علمی مربوط به فعالیت پزشکی در کشور است.

وی تصریح کرد: از سال 2009 تا 2012 در تمام گرایشات علوم از رتبه 22 به 17 رسیده‌ایم و در علوم پزشکی از 23 به 18 و در رشته میکروبیولوژی از 32 به 18 ارتقاء یافته‌ایم.

قانعی با بیان اینکه در زمینه رشد علمی رتبه دوم منطقه را داریم، گفت: باید تمامی رشته‌های مرتبط مانند شیمی، مهندسی شیمی و میکروبیولوژی را به کار گیریم تا رشد علمی را شاهد باشیم چرا که هر یک به تنهایی نمی‌تواند چرخه علم را به حرکت درآورد.

وی با تأکید بر اینکه باید از مؤسسات شیمی، کشاورزی و میکروبیولوژی نیز استفاده کرد، افزود: باید رشد جدی را در مجلات علمی داشته باشیم و نباید فقط این مقالات در عرصه خارجی به چاپ برسد بلکه این یک تهدید محسوب می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: زمانی میکروب و باکتری تنها به عنوان یک موجود مضر شناخته می‌شد اما امروز در علم پزشکی از آن استفاده می‌شود.

قانعی ادامه داد: سهم وزارت بهداشت از شرکت‌های دانش‌بنیان 7 هزار شرکت است که باید این شرکت‌ها در حوزه میکروبیولوژی نیز به صورت جدی فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha