پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۳
کد خبر: 81377

به‌رغم اینكه هنوز رئیس سازمان محیط‌زیست در دولت یازدهم معرفی نشده است، تاخیر صورت گرفته در این باره را می‌توان به فال نیك گرفت و به این نكته تعبیر كرد كه تاخیر برای معرفی رئیس این سازمان می‌تواند دلیلی برای انتخاب بهترین گزینه در این باره باشد؛ انتخابی كه امید می‌رود بعدها باعث تاسف دوستداران محیط‌زیست نشود.

ریاست سازمان محیط‌زیست به چه كسی می‌رسد؟‌
سلامت نیوز : اصل پنجاهم قانون‌اساسی به تشریح مسئولیت‌های سازمان محیط‌زیست می‌پردازدو این موضوع نشان از اهمیت این سازمان در كشور دارد اما به‌رغم اینكه هنوز رئیس سازمان محیط‌زیست در دولت یازدهم معرفی نشده است، تاخیر صورت گرفته در این باره را می‌توان به فال نیك گرفت و به این نكته تعبیر كرد كه تاخیر برای معرفی رئیس این سازمان می‌تواند دلیلی برای انتخاب بهترین گزینه در این باره باشد؛ انتخابی كه امید می‌رود بعدها باعث تاسف دوستداران محیط‌زیست نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ سازمان محیط‌زیست در چند سال گذشته شاهد مشكلات عدیده‌ای بود كه ناشی از بی‌تدبیری و نا آشنا بودن مسئولان این سازمان با حیطه كاری خود داشت. اقداماتی كه نه تنها صدای كارشناسان این حوزه را در آورد بلكه باعث بروز آسیب‌های فراوان به منابع طبیعی نیز شد. از مهم‌ترین و جنجالی‌ترین اتفاق‌های زیست‌محیطی كه آسیب‌ها و لطمات زیست‌محیطی زیادی به محیط‌زیست كشور وارد كرد می‌توان به ماجرای فروش پارك پردیسان اشاره كرد كه در اسفند سال 89 این سازمان با گرفتن مصوبه هیات دولت مجوز فروش این پارك را دریافت كرد و با اقدامات به موقع شورای شهر، دیوان عدالت اداری به لغو مصوبه دولت رای داد.

در شرایطی كه محیط‌زیست با مشكلات زیادی مواجه بود و در آخرین رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی اعلام شد ایران در جایگاه صد و چهاردهم از بین 130 كشور قرار گرفته، انتظار می‌رفت برای كاهش این مشكلات و به دست آوردن جایگاه بهتر، بودجه بیشتری به محیط‌زیست اختصاص پیدا كند. با این حال آنچه اتفاق افتاد این بود كه بودجه محیط‌زیست در سال 92 با كاهشی 30 درصدی مواجه شد. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی از مهم‌ترین چالش‌های محیط‌زیستی در سال‌های اخیر است. موضوعی كه با اارئه طرح‌های بی‌ثمری چون آب‌پاشی شهرها و تعطیلی چندروزه مدارس و اداره‌ها و زوج و فرد كردن خودروها نتواست نتیجه بخش باشد.

مصوبه بهره‌برداری از معادن در مناطق حفاظت شده از دیگر موضوعاتی بود كه در دولت دهم اتفاق افتاد.در آخرین روزهای سال 91 خبری از مصوبه هیات وزیران رسید مبنی بر اینكه از سازمان حفاظت از محیط‌زیست كشور خواسته شده تا معادن موجود در محدوده مناطق حفاظت شده را برای واگذاری به مردم شناسایی كند. این در حالی است كه به گفته كارشناسان محیط‌زیست، این مسئله در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و حتی اگر مناطقی كه قرار است از آنها حفاظت شوند هم معدن داشته باشند بعد از قرار گرفتن تحت این عنوان هیچ مجوزی برای اكتشاف در معادن آنها صادر نمی‌شود.

بهره‌برداری نابخردانه از سد گتوند

در شرایطی كه كارشناسان محیط‌زیست بارها بر تاثیرات مخرب ساخت بی‌رویه سد هشدار دادند، اما مسئولان با بی‌توجهی هرچه بیشتر به این هشدارها، راهی را كه در پیش گرفته بودند ادامه دادند. به گزارش خبر آنلاین، یكی از پروژه‌هایی كه انجام گرفت و تبعاتش هم طولی نكشید كه پیدا شد، ساخت سد گتوند بود؛ سدی كه با افتتاح آن یك فاجعه اجتماعی و زیست‌محیطی شكل گرفت و زندگی40 هزار روستایی را تحت‌الشعاع قرار داد. در كنار تهدید تمدن چندهزار ساله ایران بر اثر ساخت این سد، زیرآب رفتن 35 روستا همراه با آوارگی و بیكاری 40 هزار روستایی نتیجه‌ای بود كه ساخت این سد به همراه داشت. این مشكلات به قدری بود كه درنهایت، با تلاش‌ها و هشدارهایی كه داده شد، سازمان بازرسی كل كشور دستور تخلیه سدگتوند را صادر كرد.

خشك شدن تالاب‌ها

مدیریت نادرست منابع آبی، نگرانی جدی را درباره خشك‌شدن تالاب‌ها به وجود آورده است. بختگان، پریشان، هامون، گاوخونی و گندمان علاوه بر اینكه با تهدیدهای جدی مواجه هستند، اگر به موقع فكری برایشان نشود، خودشان می‌توانند تهدیدهایی جدی محسوب شوند. مسئله اینجاست كه با همه اینها و در چنین شرایط بحرانی، در چند سال گذشته نه تنها توجه خاصی به بهبود وضعیت دریاچه‌ها و تالاب‌های در معرض خطر نشد بلكه با مصرف بی‌رویه منابع آبی، جانمایی غلط سدها و بی‌توجهی به اهمیت حقآبه تالاب‌ها، وضعیت این منابع طبیعی رو به وخامت هم رفت.

اوضاع بحرانی دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه كه حالا دیگر همه با شنیدن نام آن برایش دل‌ می‌سوزانند و از آنچه بر این جاذبه طبیعی كشورمان گذشته، اظهار تاسف می‌كنند، هنوز هم روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. هم‌اكنون دوسوم این دریاچه خشك و تبدیل به شوره‌زار شده و این امر به این معنی است كه عمق متوسط این دریاچه به شدت كاهش یافته به‌طوری كه در ابتدا عمق متوسط این دریاچه برابر 14 متر بود اما عمق متوسط این دریاچه در شرایط فعلی 2متر است. به عقیده كارشناسان، در صورت خشك شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه به هوای گرمسیری با بادهای نمكی تبدیل خواهد شد و بارش باران نمك در استان‌های همجوار آن، منجر به آواره شدن چندین میلیون نفر می‌شود. با همه این هشدارها و حتی با اعتراضی كه در سال 90 نسبت به وضعیت بحرانی این دریاچه انجام شد و در مواردی این قضیه رنگ و بوی سیاسی هم گرفت،‌ اما باز هم اقدامی اساسی برای بهبود وضعیت آن شاهد نبودیم و طرح‌های مختلفی كه برای نجات این دریاچه مطرح شد همگی بی‌فایده بودند از جمله باروری ابرها، انتقال آب از طریق رودخانه‌هایی مانند ارس به دریاچه ارومیه و جلوگیری از ادامه برداشت‌های غیرمجاز آب از طریق چاه‌ها. در حالی كه هیچكدام از این كارها تاكنون درمانی برای وضعیت وخیم این دریاچه بیمار نبوده‌اند.

گزینه‌های جدید برای زنده كردن محیط‌زیست

این روزها اما چند نفر به عنوان گزینه‌های احتمالی این سازمان معرفی شده‌اند، نیره اعظم خوش خلق سیما، علی محمد نوریان و عیسی كلانتری افرادی هستند كه برنامه‌های خود را در زمینه محیط‌زیست ارائه كرده‌اند تا از میان آنها بهترین گزینه به عنوان رئیس این سازمان معرفی شود. نیره اعظم خوش‌خلق‌سیما، یكی از گزینه‌های ریاست بر سازمان محیط‌زیست است. خوش خلق استادیار پژوهشكده بیوتكنولوژی كشاورزی است كه دكترای فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه هیروشیمای ژاپن دارد و بیش از 30 مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی، بین‌المللی و سمینارهای داخلی و خارجی چاپ كرده است. در سوابق خوش خلق ریاست بخش فیزیولوژی گیاهی پژوهشكده بیوتكنولوژی كشاورزی و معاونت اداری و مالی آن و قائم‌مقامی این پژوهشكده دیده می‌شود. وی عضو سازمان مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی است و در كمیسیون هماهنگی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات و آموزش كشاورزی عضویت دارد. وی برنامه‌های پیشنهادی خود را درخصوص سازمان محیط‌زیست ارائه داده و علاقه‌مند به همكاری با مطبوعات نیز هست.

وزیر كشاورزی رئیس محیط‌زیست می‌شود؟‌

دكتر عیسی كلانتری نیز از افرادی است كه از وی به عنوان یكی از گزینه‌های سازمان محیط‌زیست نام برده می‌شود. وی متولد۱۳۳۱ شهرستان مرند از توابع استان آذربایجان شرقی، وزیر كشاورزی در دولت‌های اول و دوم اكبر هاشمی رفسنجانی بوده كه به دلیل ادغام دو وزارتخانه كشاورزی و جهاد سازندگی كار وزارت را رها كرد و از سال ۱۳۸۱با تشكیل خانه كشاورز به عنوان یك تشكل سیاسی بخش كشاورزی، دبیر كل آن شده و تاكنون در این سمت فعالیت می‌كند. او مدرك كارشناسی زراعت، اصلاح نباتات از دانشكده كشاورزی دانشگاه ارومیه فوق لیسانس فیزیولوژی زراعی از دانشگاه نبراسكا و دكترا فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریكا را دارد و به گفته مشاور رئیس جمهور یكی دیگر از گزینه‌هایی است كه همچنان برای پست ریاست سازمان محیط‌زیست مطرح است.

رئیس سازمان هواپیمایی و ریاست محیط‌زیست

علی محمد نوریان نیز همچنان یكی دیگر از گزینه هاست. وی با قریب به 30 سال سابقه به عنوان معاون وزیر راه و ریاست سازمان‌های هواپیمایی كشوری و هواشناسی در دولت‌های مختلف، در پانزدهمین كنگره هواشناسی جهانی كه با حضور روسای سازمان‌های هواشناسی۱۸۸كشور در سال 1386 و در ژنو سوئیس برگزار شد با اخذ كل آرا به عنوان معاون اول سازمان هواشناسی جهانی انتخاب شد و در سال 88 به عنوان معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست منصوب شد و در همان چندماه اول انتصاب پس از اختلاف‌نظر با محمدی‌زاده، استعفا داد و سپس به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در زمینه هواشناسی و تغییرات اقلیمی به فعالیت پرداخت. علی محمد نوریان در آستانه 60 سالگی با قریب به 30 سال سابقه به عنوان معاون وزیر راه و ریاست سازمان‌های هواپیمایی كشوری و هواشناسی در دولت‌های مختلف، از با ثبات‌ترین مدیران كشور به شمار می‌رفت.

نوریان در پانزدهمین كنگره هواشناسی جهانی كه با حضور روسای سازمان‌های هواشناسی۱۸۸كشور در سال 1386 و در ژنو سوئیس برگزار شد با اخذ كل آرا به عنوان معاون اول سازمان هواشناسی جهانی انتخاب شد. انتخاب رئیس سازمان محیط‌زیست هنوز قطعی نشده و انتخاب نهایی به بعد از جلسه رای اعتماد وزرا در مجلس موكول شده است. پیش از این در كنار نام‌هایی چون دكتر معصومه ابتكار، دكتر اصغر محمدی فاضل، مهندس مجابی و دكتر محمدرضا تابش اخباری درخصوص انتصاب دكتر سورنا ستاری، فاطمه هاشمی و دكتر مسعود سلطانی‌فر از سوی دكتر روحانی به عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست شنیده می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha