پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۶
سلامت نیوز : توان بخشی قلب، مبحث جدیدی در زمینه درمان بیماران قلبی است که هنوز برای خیلی ها ناشناخته است. در این برنامه، ریز فاکتورهای ابتلا به بیماری قلبی و نحوه کنترل آنها به بیمار آموزش داده می شود. محمد پور، مسئول بخش بازتوانی بیمارستان رضوی با بیان این مطلب در حاشیه برگزاری ششمین کنگره بین المللی قلب و عروق رضوی به خراسان گفت: توان بخشی قلب، یک برنامه گروهی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی است که جراحی قلب شده اند، افرادی که سکته قلبی کرده اند، بیمارانی که استنت در عروق آنها کار گذاشته شده است، بیمارانی که مبتلا به نارسایی قلبی هستند و همچنین بیمارانی که پیوند قلب شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ وی ادامه داد: بیماری قلبی یک تروماست و بیماران قلبی هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی و روانی دچار آسیب می شوند و در بسیاری از موارد کارآیی خود را از دست می دهند. از طرفی این بیماران دچار استرس می شوند. محمد پور افزود: در برنامه بازتوانی قلب، ریز فاکتورهای قلبی و عواملی که باعث ایجاد بیماری قلبی می شود، کنترل می شود و بیمار یاد می گیرد که این فاکتورها چه عواملی است و از این به بعد برای کنترل این فاکتورها باید چگونه رفتار کند.در این برنامه، رژیم غذایی صحیح و چگونگی اصلاح الگوی تغذیه توسط کارشناسان تغذیه و با انجام مشاوره های مختلف به بیمار آموزش داده می شود.

وی اضافه کرد: استرس از جمله عوامل ابتلا به بیماری های مختلف است. از این رو در برنامه بازتوانی، بیمار تحت نظر گروه روان شناسی آموزش می بیند که چگونه استرس های خود را کنترل کند.این کارشناس پرستاری با بیان این که در بازتوانی قلب، توانایی بیمار از نظر جسمی افزایش پیدا می کند گفت: گروه بازتوانی از پزشک قلب، پزشک توان بخشی، کارشناس پرستاری، کارشناس تغذیه، روان شناس و مددکاران اجتماعی تشکیل می شود و همگی این افراد به متخصص قلب کمک می کنند تا یک برنامه اصولی برای بیمار پایه ریزی شود و بیمار به یک زندگی فعال بازگردد.

محمد پور یادآور شد: برنامه بازتوانی در کشورهای دیگر ۲۴ جلسه به مدت ۳ تا ۵ روز در هفته است. اما متأسفانه این برنامه در کشور در سطح بسیار محدود و در تعداد کمی از مراکز استان ها در حال اجراست. برنامه بازتوانی قلب نیز از سال ۱۹۶۰ میلادی در کشورهای پیشرفته اجرا می شود. هم اکنون نیز متخصصان این رشته در تلاش اند برای کاهش هزینه های بیمار، برنامه بازتوانی قلب را بدون مانیتورینگ قلبی انجام دهند و مانیتورینگ قلبی تنها در موارد ضروری برای برخی بیماران انجام شود. علاوه بر این، امروزه تلاش می شود زمینه ای فراهم شود تا بیماران قلبی بتوانند برنامه بازتوانی قلب را در منزل انجام دهند و نیازی به مراجعه به بیمارستان نداشته باشند.بنفشه رنجبر، کارشناس ارشد روان شناسی به خراسان گفت: برنامه بازتوانی قلب، اعتماد  به نفس بیمارانی را که جراحی قلب داشته اند، بازمی گرداند و آنها می توانند مانند یک فرد سالم فعالیت های روز مره خود را آغاز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha