جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 81417

نظام دارویی از جمله بخش‌های نظام سلامت كشور است كه سربازان، افسران، پیاده نظام و سواره نظام آن صرفا داروسازان هستند بنابراین وظیفه اصلی داروسازان كشور سرپا نگه داشتن نظام دارویی كشور است...

سلامت نیوز: نظام دارویی از جمله بخش‌های نظام سلامت كشور است كه سربازان، افسران، پیاده نظام و سواره نظام آن صرفا داروسازان هستند بنابراین وظیفه اصلی داروسازان كشور سرپا نگه داشتن نظام دارویی كشور است...

دكتر عبدالمجید چراغعلی، استاد دانشگاه علوم‌پزشكی بقیه‌ا...الاعظم (عج) در هفته نامه سپید نوشت:  البته زنجیره نظام دارویی كشور در حالی سرپا خواهد بود كه تمام بخش‌های تولیدی، توزیعی و نظارتی و سیاست‌گذاری آن سرپا و سرحال باشند اما متاسفانه این روزها این نظام حال و روز خوشی ندارد. مهم‌ترین شاخص این بدحالی دسترسی نامناسب بیماران به داروهای موردنیازشان است. ناتوانی نظام سلامت كشور در تامین نیازهای دارویی بیماران به‌تدریج به زخمی عمیق بر پیكره نظام دارویی كشور تبدیل شده است.

اگرچه به یمن سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه نظام جمهوری اسلامی ایران طی 3 دهه گذشته صنعت ملی داروسازی كشور نقش بسیار مهمی در تامین نیازهای دارویی كشور پیدا كرده است، پویانبودن این صنعت و همراه نشدن آن با پیشرفت‌های تكنولوژیكی و مدیریتی طی یك دهه گذشته باعث شد این صنعت نقش اساسی خود را در تامین نیازهای دارویی كشور از دست بدهد. صنعت ملی دارویی كشور كه زمانی بازیگر اصلی بازار دارویی كشور بود به دلیل عدم رشد كیفی مناسب و تولید داروهای جدید و تكیه بیش از حد به انحصار ایجاد شده از طرف دولت برای آن، به محض تغییر سیاست دولت از انحصار صرف برای صنعت داخلی به بازار شبه رقابتی، بیش از نیمی از بازار دارویی كشور را به داروهای وارداتی واگذار كرد. اتفاقا بحران فعلی نظام دارویی كشور نیز به دلیل ناتوانی در تامین داروهای مورد نیاز بیماران به‌خصوص در بخش داروهای وارداتی كه داروهای گران‌قیمت و با تكنولوژی بالا نیز هستند، ایجاد شده است. اگرچه صاحب‌نظران معتقدند تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی در بروز مشكلات دارویی كشور موثر بوده اما آنچه كمر نظام دارویی كشور را خمیده كرده و آن را به حال و روز امروز انداخته تصمیمات بی‌تدبیرانه و بعضا مشكوك تصمیم‌گیران داخلی نظام اقتصادی و بانكی كشور بوده است. به همین دلیل نباید انتظار داشت تا حل و فصل مشكلات سیاسی كشور با طرف‌های غربی و بازگشت روابط تجاری كشور با صادركنندگان داروها و مواد اولیه دارویی به ایران به حالت عادی، مشكلات نظام دارویی كشور به طور كامل حل شود اما به دلیل اینکه دارو و تجهیزات پزشكی حداقل روی كاغذ از شمول تحریم‌های بین‌المللی معاف هستند این امیدواری وجود دارد در صورت حاكم شدن عقل و تدبیر در تصمیمات مسوولان داخل كشور و بازگشت آرامش به فضای دارویی كشور بخش قابل‌توجهی از مشكلات دارویی كشور حل شود.

بااین وجود به نظر نگارنده داروسازان كشور نیز حداكثر تلاش خود را برای كنترل بحران موجود دارویی كشور به کار نبرده‌اند. نظام دارویی كشور طی دهه‌های گذشته از صدر تا ذیل از عالی‌ترین مراجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی تا تولید و واردات و شبكه‌های توزیع و داروخانه‌ها در اختیار داروسازان بوده است و بروز بحران فعلی به این معناست كه این بازیگران برای جلوگیری یا كنترل این بحران به قدر كافی تلاش نكرده‌اند بنابراین طبیعی است مردم و بیماران همچنان نظام سلامت كشور را مسوول بروز این بحران بدانند و راه‌حل را نیز از مسوولان این نظام بخواهند. متاسفانه ناپایداری مدیریتی در نظام سلامت كشور در ماه‌های اخیر و تعویض‌های مكرر مدیران در حوزه نظام دارویی كشور نه‌تنها كمكی به حل این مشكل نكرده بلكه به نظر می‌رسد شرایط را بدتر كرده است. این موضوع حاكی از آن است كه جابجایی افراد بدون اتكا به اتخاذ تصمیمات مدبرانه در بخش دارویی كشور نقشی در كاهش یا كنترل این بحران ندارد.

آقای دكتر روحانی، رییس‌جمهور اعلام كرده‌اند تصمیمات و رفتارهای وزیران ایشان عاقلانه و بر پایه تدبیر خواهد بود بنابراین حاكمیت تصمیمات مدبرانه‌تر در نظام اقتصادی و بانكی كشور در دولت جدید این نوید را به داروسازان تصمیم‌گیر در نظام دارویی كشور خواهد داد كه اگر تلاش خود را مضاعف کنند قادر خواهند بود بحران دارویی حاكم بر نظام سلامت كشور را مهار کنند.

آقای دكتر ‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز بدون اشاره به جزییات برنامه كاری خود اعلام كرده‌اند تا پایان سال مشكلات دارویی كشور را حل خواهند كرد. كاهش تنش و اضطراب ناشی از كمبودهای دارویی در كشور باید به عنوان اولین اقدام در دستور كار مسوولان آینده وزارت بهداشت قرار گیرد. بازگشت آرامش به بازار دارویی كشور و اجتناب از تصمیمات مكرر، متناقض و خلق‌الساعه می‌تواند حتی قبل از برطرف شدن كامل كمبودهای دارویی آرامش را به بازار دارویی كشور برگرداند. مسلما چنانچه بیماران مطمئن شوند مسوولانی باتدبیر نظام دارویی كشور را در دست گرفته‌اند و از تامین حداقل‌های نیازهای دارویی خود در آینده اطمینان حاصل کنند با كاهش استرس در بازار دارویی كشور، تصمیم‌گیری را برای مسوولان ساده‌تر خواهند كرد بنابراین اگر داروسازان جدیدی كه سكان نظام دارویی كشور را در دولت جدید به دست خواهند گرفت، قادر باشند این وعده وزیر جدید را محقق کنند حتما شیرینی تبریك‌های روز داروسازی سال 1392 را به خود و بیماران خواهند چشاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha