سلامت نیوز:  رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی با اشاره به مصرف خودسرانه داروهای مسکن در کشور گفت: ایران در رده کشورهایی است که بالاترین میزان مصرف مسکن را داراست. مصرف این داروها موجب اختلال در کارکرد کبد می‌شود.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند موجب بالا رفتن آنزیم‌های کبدی شوند، گفت: پزشک دلیل اصلی آن را با بررسی داروهای مصرفی، علائم و در بعضی موارد تست‌های آزمایشگاهی مشخص می کند.

وی گفت: مصرف بعضی از داروها مثل استاتین‌ها که برای کنترل کلسترول استفاده می‌شود، مصرف الکل، نارسایی قلبی، هپاتیت آ، ب و د، بیماری کبد چرب غیرالکلی، چاقی و داروهای مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن از علل شایع افزایش آنزیم‌های کبدی هستند.

این متخصص داخلی یادآور شد: گاه آنزیم‌های کبدی به علل مختلفی مانند مصرف الکل یا مسکن‌ها افزایش می‌یابند که عمدتا در صورت برطرف شدن علت بوجودآورنده آن، پس از گذشت یک هفته خودبه خود برطرف می شود و مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند.

دکتر خسرونیا تصریح کرد: در مواردی که میزان آنزیم‌های کبدی بالا باشد، بافت کبدی آسیب می بیند و ادامه این روند منجر به سیروز کبدی و نهایتا سرطان کبد می شود.

رییس انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور گفت: افزایش آنزیم‌های کبدی هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و بیمار تا قبل از انجام آزمایش از بیماری خود بی‌اطلاع است.

وی در ادامه افزود: در مواردی که ابتلا به هپاتیت موجب افزایش آنزیم‌های کبدی شود، اولین علامت به صورت زردی پوست و بی‌اشتهایی نمایان می‌شود.

دکتر خسرونیا گفت: چنانچه تست عملکرد کبدی نشان دهنده بالا بودن آنزیم‌ها باشد، نتیجه آزمایش را به پزشک خود نشان دهید. ممکن است پزشک تست ‌ای دیگر را نیز برای تعیین علت بالا رفتن آنزیم‌های کبدی توصیه کند.

وی در پایان تاکید کرد: تمامی افراد باید هنگام مصرف داروها به ویژه مسکن‌ها بسیار محتاطانه عمل کنند و از مصرف بی رویه و خودسرانه مسکن ها جدا اجتناب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha