جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 81446
سلامت نیوز: اگر خواهان رابطه‌ای مناسب با همسرتان هستید از خودتان شروع كنید. اغلب مردم بر همسر خود متمركز می‌شوند و او را علت اختلاف‌ها و نارضایتی خود می‌دانند، در حالی كه ما خودمان مسوول چگونگی رابطه‌مان هستیم.

در درجه‌ی اول، شما توجهتان را بر خودتان متمركز كنید، دقت كنید چه كارهایی انجام می‌دهید یا چه كارهایی را انجام نمی‌دهید كه به رابطه‌تان تاثیر منفی دارد. فردی كه مسوولیت وضعیتی را می‌پذیرد در واقع قبول می‌كند كه آن حالت یا رفتارش به وضعیتی ناخوشایند منجر شده است.

اصولا در رابطه با زن و شوهر، رابطه‌ی آنها را 50-50 در نظر می‌گیرند كه این مطلب صحیح نمی‌باشد، بلكه هر یك از زوجین صددرصد مسوولیت ایجاد چنین وضعیتی را به عهده دارند. زیرا رفتار و نگرش هر فرد واكنشی را در دیگران ایجاد می‌كند.

در رابطه‌ی متقابل همسران با یكدیگر، هیچ یك خوب یا بد نیستند، بلكه تعامل شكل گرفته بین آن دو، رابطه‌ی آنان را خراب كرده است. رابطه‌ی شما با خودتان مشخص می‌كند كه رابطه با همسرتان چگونه است. در صورتی كه تمایل دارید رابطه‌ی شما پس از دلبستگی اولیه رشد كرده، عمیق‌تر شود، مهم است ابتدا به رابطه‌ای كه با خودتان دارید نگاهی بیندازید، وقتی ما با خودمان سختگیر هستیم و مدام از خود ایراد می‌گیریم و فكر می‌كنیم باید به گونه‌ای دیگر باشیم، منطقی است كه از دید شما كه خودتان را دوست ندارید هر كسی شما را جذاب می‌یابد یا خودش ناقص است یا كج سلیقه و نادان است.

در مواردی كه نسبت به خودتان سختگیر هستید، یقینا نسبت به نزدیكانتان نیز سخت خواهید گرفت.

اگر در افكارتان خودتان را تحقیر می‌كنید به همسر و روابطتان نیز به همان چشم نگاه خواهید كرد.

چگونه در رابطه‌مان تحولی ایجاد كنیم؟

اگر در پی رفع نواقص خود برآیید، دیر یا زود شخص مورد علاقه‌تان نیز تغییر خواهد كرد. اگر درصدد بنا كردن رابطه‌ای محترمانه، پرمهر و عاشقانه هستید، باید ابتدا با خودتان محترم، مهربان و مهرورز باشید.

هر كاری را همان گونه انجام دهید كه كارهای دیگرتان را انجام می‌دهید. بنابراین بررسی كنید كه با دیگران چگونه ارتباط برقرار می‌كنید. در واقع همان‌گونه كه ژن‌های شما منحصر به فرد است و DNA (ماده وراثتی) كه در تك تك سلول‌های بدنتان موجود است رفتار شما را می‌سازد. شیوه‌ی ارتباط شما با زندگی و دیگران نیز خاص است.

به همین جهت روش عملكرد شما قابل پیش‌بینی است و بارها و بارها تكرار می‌شود یعنی با مشاهده‌ی طرح كلی رفتارتان به‌تدریج می‌توانید شیوه‌های تكراری و قابل پیش‌بینی برقراری ارتباط را تشخیص دهید و خواهید دید كه در شرایط مشخص و در برابر افراد مشابه معمولا یك واكنش نشان می‌دهید.

لذا در نتیجه‌ی آگاه شدن به عملكرد خود، رفتارهایی كه مانع یا مخرب روابط‌تان بوده‌اند را تشخیص می‌دهید.

در صورتی كه از خود شناسایی بیشتری داشته باشید، قادر می‌شوید واكنش‌های خود به خودی و عادتی را كنار بگذارید. آنگاه با مهم‌ترین شخص زندگی‌تان یعنی خودتان بهترین دوستی را برقرار خواهید كرد.

غالب مردم گمان می‌كنند كه با جابه‌جایی، زندگی‌شان تغییر می‌یابد در حالی كه همه جا آسمان همین رنگ است.

به عبارت دیگر الگوهای شخصیتی هر فرد در هر حال با او همراه است و بارها و بارها، رفتار و عواطف مشابهی بین هر فرد و دیگران شكل می‌گیرد. بنابراین باید از تغییر خودتان شروع كنید تا رابطه‌تان به خوبی تغییر كند.
منبع: دنیای سلامت


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha