شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 81495
سلامت نیوز : موضوع دارو یكی از مهم‌ترین مسائل در هر كشوری است زیرا این موضوع در سلامت جامعه، بیماران و اقتصاد خانواده نقش بسزایی دارد. درخصوص دارو دانستن چند نكته حائز اهمیت است نخست آنكه بعضی از داروها به‌عنوان داروهای پیشگیری‌كننده استفاده می‌شود كه نقش آتی آنها در كنترل هزینه‌های كشور دارای اهمیت زیادی است، چرا كه اگر در بخش پیشگیری نتوانیم از این داروها استفاده كنیم شاهد شیوع بیماری در سطح گسترده خواهیم بود به همین دلیل است كه گفته می‌شود به دارو نباید نگاه اقتصادی كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ آنچه مسلم است،اینكه در كشور ما 3 نوع دارو وجود دارد. نخست داروهایی كه مواد اولیه آن در كشورمان وجود دارد و نباید به بهانه تحریم، مردم با كمبود این داروها مواجه باشند، دسته دوم داروهایی هستند كه مواد اولیه آن وارد كشور می‌شود و در داخل تولید می‌شود. پس با توجه به تورم این داروها نیز گران می‌شوند اما این بدان معنا نیست كه هر تورمی را در گران شدن این داروها دخیل كنیم و سومین گروه داروهای وارداتی كه معمولا 20‌درصد كل داروهای كشور را تشكیل می‌دهد، با این توصیف اگر هزینه‌ای بابت تفاوت دارو باید بدهیم برای 20 درصد داروهاست.

توجه به ساماندهی وضعیت دارو

ساماندهی تهیه دارو توسط بیماران مهم‌ترین بخش است كه نیازمند یك مدیریت درست است. باید به محض اینكه داروها وارد كشور می‌شوند با مدیریتی كه وجود دارد بین گمرك و وزارت بهداشت تعاملی صورت گیرد تا داروها بلافاصله در اختیار شركت‌های توزیع‌كننده قرار گیرد. علاوه بر این بخش توزیع دارو در داروخانه‌ها نیز به یك برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد. مردم باید بدانند كه برای تهیه یك دارو به كدام داروخانه مراجعه كنند و برای تهیه یك دارو در میان داروخانه‌ها سرگردان نشوند.اما نكته اساسی در توزیع و رسیدن دارو به دست بیماران این است كه مدیریت اجازه ندهند كه داروها از سیستم اصلی خارج شده و در بازار آزاد به قیمت گزاف توزیع شود.

داروخانه‌ها باید تحت كنترل و نظارت دقیق باشند و داروخانه خاطی نیز به جزای عمل خود برسد. همچنین در توزیع عادلانه دارو، باید برای همه بیماران خاص، نادر، هموفیلی، سرطانی، ام- اس، صعب‌العلاج و مزمن كه نیاز به مصرف طولانی مدت دارو دارند، كارتی صادر شود تا سهمیه آنها در آن كارت ثبت شود. با این كار هر بیمار سهمیه خود را می‌گیرد و اگر بخواهد آن را در بازار آزاد عرضه كند می‌داند كه دیگر دارویی از داروخانه دریافت نخواهد كرد و یكی از درهای بزرگ رسیدن دارو به بازار آزاد بسته خواهد شد.

همكاری بیمه‌ها با وزارت بهداشت

تعامل بین بیمه‌ها و وزارت بهداشت از دیگر موضوعاتی است كه نباید فراموش شود. كارشناسان این دو مجموعه با همكاری مناسب می‌توانند به نتایج مطلوبی برسند به‌گونه‌ای كه اقلام دارویی بیماران خاص نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا از هزینه‌های زیادی كه مردم در این بخش می‌دهند؛ كاسته شود. همچنین باید ارتباط بین وزارت بهداشت و درمان و بانك مركزی درخصوص اولویت دارو با قیمت ارز مرجع نیز سر و سامان بگیرد تا با ارز ارزان دارو وارد شود. در این شرایط است كه وضعیت دارویی كشور سامان‌دهی می‌شود و مشكل دارو در كشور حل می‌شود چرا كه اگر دارو با ارز مرجع وارد كشور شود اختلاف هزینه دارویی زیاد نخواهیم داشت. علاوه بر آن وزارت بهداشت و درمان می‌تواند جهت پیشرفت تولید و ساخت دارو در كشور سازو كارهای لازم را فراهم كند تا نه تنها وابستگی به واردات دارو نداشته باشیم، بلكه بتوانیم دارو صادر كنیم و از این طریق به كشور ارز وارد كنیم و درآمد كشور را افزایش دهیم.

باید به وزیر بهداشت مهلت داد

هنوز زمان زیادی از وزارت دكتر قاضی‌زاده نگذشته، هنوز وضعیت ارز مشخص نیست و به ثبات لازم نرسیده و طبق گفت وزیر بهداشت برای سر و سامان‌دادن به این وضعیت نیازمند 6 ماه تا یكسال زمان هستیم.

تلاش دكتر قاضی‌زاده در این زمینه تحسین‌برانگیز است و امیدواریم كه زحمات ایشان به نتیجه برسد تا مردم به راحتی دارو را با قیمت مناسب تعریف شده، تحت پوشش بیمه و بدون قاچاق و معطلی تهیه كنند.اما وقتی می‌توانیم بگوییم به وضعیت مطلوب در زمینه دارو رسیده‌ایم كه مردم هیچ مشكلی در این زمینه نداشته باشند و داروها از سیكل طبیعی خود خارج نشده باشند. اگر شركت تولید، پخش یا داروخانه‌ای داروهای مورد نیاز مردم را به بازار آزاد وارد می‌كند به مجازات خود برسند.

در حال حاضر برنامه‌های وزیر بهداشت و درمان در حال اجراست و هنوز برای دیدن اثرات آن در جامعه وقت زیادی داریم اما برنامه‌هایی كه دكتر قاضی‌زاده‌هاشمی در كمیسیون بهداشت مجلس مطرح كردند و به پشتوانه آن رای اعتماد گرفتند برنامه‌های خوبی بود كه ان‌شاءالله با اجرای برنامه‌های آقای وزیر اثرات مطلوب حاصل شده و گام‌های موثری در این بخش برداشته خواهد شد. در این راه آقای قاضی‌زاده‌هاشمی باید بدانند كه مجلس هم به ایشان كمك خواهد كرد. این می‌تواند نقطه قوتی برای دولت باشد كه بداند مجلس نهایت همكاری را در این زمینه خواهد كرد تا دولت و وزارت بهداشت و درمان بتواند خدمات خوب، ارزنده و شایسته نظام و مردم به آنها ارائه دهند.اگر مشكلات مردم مرتفع شده و همه احساس داشته باشند كه وضعیت رو به رشد است، باعث سرافرازی كشور، مقام معظم رهبری و مردم ولایت‌مدار خواهد شد.

سلیمان عباسی
عضو كمیسیون بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha