شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
سلامت نیوز : تحصیل حق همه ایرانی‌هاست و معلولان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما کم نیستند دانش‌آموزان معلولی که به ‌دلیل وضعیت نامناسب جسمی از تحصیل محروم می‌شوند، نبود مراکز مناسب آموزشی، کمبود وسایل حمل و نقل و مشکلات مالی ازعواملی است که آنان را از تحصیل باز ‌می‌دارد.

در این میان وضع افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند بهتر از ساکنان روستاهاست. مادر «امیر محمدی»، پسر 12 ساله‌ای که به دلیل تصادفی 6 سال پیش، از نعمت راه رفتن محروم شده است، به «حمایت» می‌گوید: هر چه پسرم بزرگ‌تر می‌شود سخت‌تر می‌توان او را حرکت داد؛ بنابراین با وجود داشتن استعداد زیاد نمی‌توانیم او را به مدرسه ببریم. برای ادامه تحصیل امیر باید سرویس داشته باشیم اما قیمت سرویس زیاد است و در کنار هزینه‌های درمانی‌ فشار زیادی به ما می‌آورد. وی ادامه می‌دهد: امسال بهزیستی تصمیم گرفته است مبلغی را به‌عنوان کمک هزینه به افراد معلول دانش‌آموز پرداخت کند؛ اما این هزینه بسیار اندک است و دردی را دوا نمی‌کند.

با توجه به اینکه سازمان ملل متحد اعلام کرده است که معلولان 15 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند بر این اساس باید زمینه‌ای فراهم شود تا معلول نیز بتواند مانند یک شهروند عادی از حق زندگی بهره‌مند باشد. معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان اینکه مدت کمی تا زمان بازگشایی مدرسه‌ها زمان باقی مانده است، خاطرنشان می‌کند: از میان 113 هزار معلول شناسایی شده و تحت پوشش سازمان بهزیستی در کشور، 79 هزار و 482 نفر آنان دانش‌آموز هستند که حدود 8 هزار نفر آنان طی سال کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

«یحیی سخنگویی» با تأکید بر اینکه امسال به دانش‌آموزان معلول 20 هزار تومان کمک هزینه تحصیلی تعلق می‌گیرد، بیان می‌کند: این هزینه بسیار اندک است و تنها برای خرید بخشی از کتاب و دفتر کفایت می‌کند و نه همه آن؛ اما بودجه محدودی داریم که نمی‌توان بیشتر هزینه کنیم. البته کمک‌های بهزیستی به صورت موردی است به طوری که اگر فردی نیازمند ویلچر باشد و لوازم دیگر را داشته باشد بهزیستی به وی کمک‌هزینه پرداخت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha