شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
سلامت نیوز : محمود مظفر پیش از ظهر امروز در مراسم هفتمین طرح توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور که در سازمان امداد و نجات برگزار شد، خاطرنشان کرد: در 5ماهه امسال بیش از 16 هزار عملیات امداد و نجات جاده‌ای، کوهستان، دریایی-ساحلی و حوادث طبیعی انجام شده و 290 هزار نفر حادثه‌دیده نیاز به نجات داشتند که از این تعداد 18 هزار نفر از مرگ حتمی نجات یافته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه میانگین زمان حضور بر سر حادثه به 8 دقیقه و 23 ثانیه رسیده است، گفت: میزان نجات‌یافته‌های ما در عملیات‌ها 74 درصد نسبت به سال گذشته در همین زمان افزایش یافته است.

رئیس سازمان امداد و نجات کشور محور نجف‌آباد به اصفهان را با 102 عملیات پرحادثه‌ترین جاده‌ کشور عنوان کرد و افزود: در بخش کوهستان نیز بیشترین عملیات‌ها به ترتیب در استان‌های مازندران تهران و همدان انجام شده و ارتفاعات الوند همدان با 21 عملیات پرحادثه‌ترین بخش کوهستانی است و پس از آن ارتفاعات دربند در استان تهران با 10 عملیات در مقام دوم قرار دارد.

مظفر با اشاره به اینکه 260 عملیات ساحلی-دریایی در کشور طی 5 ماه ابتدایی سال انجام شده، گفت: مازندران با 108 مورد عملیات رکورددار حوادث ساحلی-دریایی و همچنین پرحادثه‌ترین دریاچه سد چادگان با 11 عملیات و زاینده‌رود به عنوان پرحادثه‌ترین رودخانه با 10 عملیات امدادی بودند.

مظفر در بخش دیگری از این مراسم در پاسخ به خبرنگار فارس، درباره اینکه شواهد نشان می‌دهد سرعت رسیدن امدادگران برای امدادرسانی بیش از 8 دقیقه است، و چه موانعی در این میان وجود دارد، گفت: زمان اعلام شده در مورد حوادث جاده‌ای و زمان امدادرسانی در حوادث کوهستان، دریایی و برف و کولاک بسیار متغیر بود و برای اینکه بتوانیم خودمان را سریع برسانیم از تجهیزاتی مانند آمبولانس، بالگرد و ماشین‌های آرگو بهره‌گرفته‌ایم.

البته قبول داریم که تبلیغات اندکی برای آگاهی مردم از نحوه درخواست کمک برای امدادرسانی صورت گرفته بنابراین از هفته آینده تیزرهای تبلیغاتی و تلویزیونی را در همین راستا آغاز خواهیم کرد.

رئیس سازمان امداد و نجات در مورد تربیت امدادگران هسته‌ای در تهران گفت: 30 امدادگر در 5 استانی که هسته‌ای هستند شامل استان تهران، قم، اصفهان و بوشهر در سال گذشته مرحله مقدماتی خود را سپری کردند و امسال مرحله تکمیلی‌تر به همراه تجهیزات تشخیصی میزان رادیواکتیو و لباس‌های مخصوص به آنها داده خواهد شد تا مرحله مربیگری را طی کنند.

مظفر در پاسخ به اینکه طبق اعلام پزشکی قانونی 51 درصد فوت‌شدگان حین انتقال به بیمارستان بوده‌اند، گفت: طی 5 ماهه امسال فوت‌شدگان حوادثی که به بیمارستان رساندیم 1771 نفر بوده که فقط 85 مورد آن حین انتقال به بیارستان رخ داده و بقیه سر صحنه حادثه جان داده‌اند و این رقم در مقایسه با سال گذشته 24 درصد کاهش داشته است. علیرغم اینکه میزان عملیات نجات افزایش یافته است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر همچنین در مورد میزان واقعی بودن مانورهای این جمعیت برای اثرگذاری بیشستر، گفت: طرحی را آماده کرده‌ایم که سالی 8 هزار مانور واقعی در سطح شهرستان، استان، منطقه و کشوری برگزار می‌شود و معمولاً بدون اطلاع امدادگران فضا را واقعی برگزار می‌کنیم. به عنوان مثال فردی در روستایی اعلام می‌کند که زلزله آمده و تمام نیروهای امدادی برای امداد اعزام می‌شوند یا یک تصادف ساختگی را طراحی می‌کنیم تا بسنجیم امدادگران جاده در چه زمان و چگونه خدمات ارائه می‌کنند.

مظفر همچنین در مورد مانور تهران‌ گفت: سناریوی این مانور در بخش گسل تهران آماده شده تا طی ماه‌های آینده اجرا شود و بتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را در بخش زلزله احتمالی تهران اجرا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha