شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 81526

اگر زوجی زیر سن 35 سالگی قرار داشته و یک سال هم برای فرزنددار شدن تلاش کرده‌ و از وسایل پیشگیری از بارداری نیز استفاده نکرده‌ باشند، اما موفق به داشتن فرزند نشده‌ باشند دیگر نباید زمان را از دست بدهند.

چه زنانی نابارور هستند؟‌

سلامت نیوز : معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا به ارائه توضیحاتی پیرامون ناباروری و زمان مراجعه زوجین برای درمان آن پرداخت.

دکتر محمدرضا صادقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه اگر زوجی زیر سن 35 سالگی قرار داشته و یک سال هم برای فرزنددار شدن تلاش کرده‌ و از وسایل پیشگیری از بارداری نیز استفاده نکرده‌ باشند، اما موفق به داشتن فرزند نشده‌ باشند دیگر نباید زمان را از دست بدهند، عنوان کرد: این زوجین باید هرچه سریع‌تر به یک مرکز درمان ناباروری مراجعه کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه زوجین چون ممکن است به مراکز تخصصی دسترسی نداشته باشند، به متخصص زنان مراجعه می‌کنند. شاید نزدیک‌ترین تخصص برای نازایی، تخصص زنان باشد، ولی این به تنهایی کافی نیست.

معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با اشاره به اینکه شاید مشکل مربوط به مرد باشد یا بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد، گفت: توصیه می‌شود زوجین نابارور برای درمان به مراکز تخصصی مراجعه کنند، زیرا معمولا در مراکز درمان ناباروری یک تیم تخصصی شامل همکاران متخصص زنان، فلوشیپ ناباروری، اورولوژی، جنین‌شناسی، روانپزشک، ژنتیک، تغذیه، غدد و ... حضور دارند.

صادقی در ادامه تاکید کرد: اما اگر سن زوج بالای 35 سال باشد، چون در حال از دست دادن زمان طلایی برای فرزنددار شدن هستند و توانمندی تخمدان برای باروری رو به کاهش است، توصیه می‌شود حتما اگر زوجین شش ماه برای فرزنددار شدن تلاش کردند اما موفق به فرزنددار شدن نشدند، برای درمان مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه مرکز ابن‌سینا، یک مرکز جامع است و این همکاری لازم بین بخش‌های مختلف وجود دارد تا بیمار بین تخصص‌های مختلف سردرگم نشود، افزود: این مرکز دارای 9 کلینیک است که از جمله آنها می‌توان به کلینیک سقط مکرر اشاره کرد. سقط مکرر زمانی رخ می‌دهد که زن باردار می‌شود، ولی پس از گذشت یک تا چند ماه بسته به نوع علت زمینه‌ای، جنین‌اش را سقط می‌کند. سقط‌های مکرر، مداخلات خاص خودش را می‌طلبد و باید راهکار درمانی متناسب با نوع و علت درمان آن اتخاذ شود.

صادقی افزود: لازم است پس از درمان برای جلوگیری از بروز سقط مکرر و حفاظت از بارداری مراقبت‌های ویژه‌ای در طول دوران بارداری صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha