شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 81533

سلامت نیوز : معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از عوامل شایع اختلال دید در کودکان و بزرگسالان «تنبلی چشم» است.

دکتر محمد اعتضاد رضوی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: اختلال دید بیمار به علت عدم تجربیات بینایی مناسب در سنین رشد بینایی اتفاق می‌افتد که به آن تنبلی چشم گفته می‌شود.

وی عنوان کرد: هر اختلالی که موجب عدم تشکیل تصویر شفاف در شبکیه شود منجر به تنبلی چشم می‌شود.

اعتضاد رضوی در خصوص علل بروز تنبلی چشم، اظهار کرد: افتادگی پلک، کدر شدن لنز، قرنیه و عدسی چشم، ایجاد توده پلکی و آب مروارید از جمله علائم انسداد در مسیر بینایی است.

وی ادامه داد: عیوب انکساری که شامل دوربین، نزدیک‌بین و آستیگماتیسم است بیشتر منجر به بروز تنبلی چشم می‌شود.

اعتضاد رضوی با اشاره به اینکه عوامل ایجاد کننده تنبلی چشم ممکن است ارثی باشد، اضافه کرد: انحراف چشمی نیز یکی دیگر از علل بروز تنبلی چشم است که بیشتر با انحراف یک چشم همراه است و در نهایت منجر به دوبینی و تنبلی چشم فرد می‌شود.

تنبلی یک چشم درمان را به تعویق می‌اندازد

وی خاطرنشان کرد: تنبلی در یک چشم بیشتر شایع است و این امر در کودکان منجر به تاخیر در درمان می‌شود زیرا کودک برای مشاهده، چشم سالم خود را به کار می‌گیرد.

اعتضاد رضوی با بیان اینکه غربالگری چشم در سنین سه تا پنج سال انجام می‌شود، اذعان کرد: درمان تنبلی چشم در صورت عبور از سن هفت سالگی، دشوار می‌شود.

تنبلی چشم در دهه اول زندگی رخ می‌دهد

فوق تخصص گلوکو پلاستی و استرابیسم عنوان کرد: تنبلی چشم در دهه اول زندگی رخ می‌دهد که قبل از پنج سالگی با ارزیابی دید و قدرت تمرکز چشم توسط چشم پزشک کارآزموده به صورت کیفی تشخیص داده می‌شود.

وی در خصوص درمان این بیماری، تصریح کرد: در مواردی که علت بیماری، عیوب انکساری است در صورت تشخیص به موقع، تنبلی چشم با استفاده از عینک اصلاح می‌شود.

اعتضاد رضوی با بیان اینکه در صورت انسداد مسیر بینایی، باید در جهت رفع آن عمل کرد، اظهار کرد: راه درمان تنبلی چشم در صورتی که به علت وجود انحراف در یک چشم باشد، بستن چشم سالم است.

وی اضافه کرد: مدت زمان بسته بودن چشم به سن و شدت تنبلی چشم کودک بستگی دارد و ممکن است در موارد پیشرفته نیاز باشد که چشم در تمام طول روز بسته باشد.

وی یادآور شد: امکان عود تنبلی چشم قبل از سن 10 سالگی وجود دارد که با بستن چشم می‌توان از بازگشت آن جلوگیری کرد.

معاون گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: درمان تنبلی چشم در سنین پایین‌تر از پنج سال موفقیت‌آمیز است.

اعتضاد رضوی در خصوص عوارض این بیماری خاطرنشان کرد: در صورتی که تنبلی چشم در دهه اول زندگی درمان نشود کم‌بینایی فرد ادامه پیدا می‌کند زیرا رشد سیستم بینایی در مغز متوقف می‌شود و قابلیت تکمیل و ترمیم چشم را از دست می‌دهد.

شیوع تنبلی چشم در کشور چهار درصد است

فوق تخصص گلوکوپلاستی و استرابیسم اذعان کرد: شیوع تنبلی چشم در جهان سه تا پنج درصد است که این رقم در ایران چهار درصد است.

وی توصیه کرد: والدین این کودکان باید با کودک تعامل مثبت داشته باشند زیرا درمان این بیماری نیازمند همکاری و باورپذیری والدین است در غیر این صورت دوران طلایی درمان از بین می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha