سلامت نیوز : نتایج بررسی‌های جدید پزشکان نشان داد که باکتری‌های مفید روده می‌توانند از افراد چاق در برابر بیماری‌های قلبی و دیابت حفاظت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان در مطالعات جدید خود ارتباط بین بیماری‌های مرتبط با چاقی و سطح باکتری‌های موجود در روده را ارزیابی کردند که نشان می‌دهد اضافه وزن و عادت‌های غذایی به تنهایی در ابتلای افراد چاق به انواع بیماری‌ها موثر نیستند بلکه کاهش تنوع باکتری‌های مفید در روده نیز در این زمینه تاثیر قابل ملاحظه‌ای دارد.

پروفسور «جروئن رائس» از متخصصان دانشگاه «وریج» در بلژیک گفت: افرادی که از میزان کمتری باکتری مفید روده برخوردارند بیشتر به اختلالات متابولیک از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مبتلا می‌شوند.

آمار نشان می‌دهد که این روزها نرخ ابتلا به بیماری‌های متابولیک افزایش چشمگیری پیدا کرده و شیوع این بیماری‌ها تشدید شده است چرا که مردم کمتر تحرک دارند و تمایلی نیز به ورزش کردن ندارند و در عین حال بیشتر به مصرف غذاهای حاوی چربی و قند روی‌ آورده‌اند.

این متخصصان همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ چاقی از 400 میلیون نفر در سال 2005 میلادی به بیش از 700 میلیون نفر در سال 2015 میلادی می‌رسد و این روند رو به رشد تا سال 2030 ادامه خواهد داشت.

رائس و گروهی از همکارانش فلورای میکروبی روده 169 فرد چاق و 123 نفر با وزن معمولی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که از تنوع گونه‌های باکتری در «فلورای میکروبی روده» آنها کمتر است، بیشتر به بیماری‌های متابولیک از قبیل افزایش چربی بدن و مقاومت انسولینی مبتلا می‌شوند.

در مطالعه‌ دیگری که روی 49 فرد چاق انجام گرفت، مشخص شد که مصرف بیشتر مواد خوراکی حاوی فیبر بالا از جمله انواع میوه‌ها و سبزیجات، تعداد و تنوع باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha