با توجه به رویکرد مثبت دولت یازدهم بسیار خوش‌بین هستیم، تا دو سال آینده آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور با اجرای طرح جامع آلودگی هوا و همکاری تمام وزارتخانه‌های مسئول رفع شود.

80 درصد صنایع آلاینده در اطراف کلانشهرها قرار دارند

سلامت نیوز : قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه 80 درصد صنایع آلاینده در اطراف کلانشهرها قرار دارند، گفت: امیدواریم در دولت یازدهم همانگونه که برای دریاچه ارومیه تصمیم گرفته شد، برای موضوع آلودگی کلانشهرها و پدیده ریزگردها نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

دکتر علی محمد شاعری در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: با توجه به رویکرد مثبت دولت یازدهم بسیار خوش‌بین هستیم، تا دو سال آینده آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور با اجرای طرح جامع آلودگی هوا و همکاری تمام وزارتخانه‌های مسئول رفع شود.

وی ادامه داد: از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم نسبت به رفع آلودگی صنایع و ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی هر چه زودتر اقدام کند. وزارت نفت نیز طبق برنامه‌ها موظف است تا پایان سال جاری کیفیت سوخت را ارتقا دهد.

معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نباید اجازه دهیم یک مشکل زیست‌محیطی تبدیل به بحران شود، افزود: تمام دستگاه‌های مسئول باید پیش از آنکه مشکلی بزرگ شود، برای حل‌ آن اقدام کنیم. به عنوان مثال می‌توان به اعتراضات مردم زنجان برای رفع مشکل کارخانه سرب و روی اشاره کرد که اصلا اتفاق خوبی نبود.

وی ادامه داد: چهار سال پیش تاکید کردیم که این کارخانه باید به شعاع 80 کیلومتری شهر انتقال پیدا کند اما در نهایت با عکس‌العمل نشان دادن مردم و پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست این واحد صنعتی پلمپ شد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اینکه دولت نجات دریاچه ارومیه را در جلسه اول خود در دستور کار خود قرار داد، نشانه مثبتی است از آنکه دولت هشدارهای زیست محیطی را مد نظر خود قرار می‌دهد.

شاعری اضافه کرد: هر روزی که در اجرای طرح‌های زیست محیطی فاصله می‌افتد، به ضرر منافع ملی و سلامت و بهداشت مردم است و اگر استانداردها، ضوابط و مقرراتی که سازمان حفاظت محیط زیست تصویب کرده، رعایت شود دیگر در بخش‌های مختلف دچار بحران و چالش نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: از صاحبان صنایع از جمله خودروسازان خواستاریم که به تعهدات خود در قبال محیط زیست عمل کرده و در طی فرآیندها، محصولات و نهاده‌های صنعتی و تولیدی استانداردهای زیست محیطی را رعایت کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین باید بهره‌برداری‌هایی که از آب‌، خاک و منابع طبیعی کشور صورت می‌گیرد، مطابق با ظرفیت‌های محیط زیست بوده و میان طرح‌های توسعه‌ای و ظرفیت‌های زیست محیطی تعادل برقرار شود.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آلودگی‌هایی که اکنون در شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران، اراک، مشهد و کرج مشاهده می‌کنیم، نتیجه عدم توازن توسعه و ظرفیت‌های زیست محیطی کشور است که برای جلوگیری از گسترش این پدیده شوم باید مطابق معیارهای محیط زیستی عمل شود. چرا که محیط زیست بنیاد اصلی و اساسی توسعه کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha