یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
سلامت نیوز : تصادف مرگبار روز گذشته در جاده سبزوار- شاهرود و برخورد 7 دستگاه خودرو كه منجر به كشته شدن 10 نفر و مجروح شدن 5 نفر از هموطنانمان شد،‌ دوباره نظر كارشناسان را به نا ایمن بودن راه‌ها و عدم توجه رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی جلب كرد. حادثه‌ای كه ایستادن برای تماشا كردن یك تصادف دیگر منجر به تصادف یك دستگاه كامیون با 5 دستگاه خودرو سواری كه برای دیدن صحنه تصادف ایستاده بودند شد و در نهایت مرگ هموطنانمان را رقم زد. در این حادثه یك خودرو سواری به همراه كامیون از جاده منحرف شده و از بلندی تپه‌ای سقوط كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ بر اساس آمار پلیس راهور كشور، اولین روزهای شهریور ماه امسال پرترددترین و پر‌حادثه‌ترین ماه در 6 ماهه نخست امسال بوده به‌گونه‌ای كه در این ماه در هر ساعت 371 خودرو در جاده‌های كشور تردد كرده‌اند كه در مقایسه با سال قبل 41 خودرو بیشتر بوده است كه این رقم افزایش 12 درصدی را در ترددهای جاده‌ای نشان می‌دهد. به‌گفته سردار اسكندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا، محور چناران به مشهد از پرترددترین راه‌های كشور بوده به‌گونه‌ای كه در هر ساعت یك هزار و 400 خودرو از این محور عبور كرده‌اند. به‌گفته وی، تا روز گذشته 7.5 میلیون خودرو در جاده مشهد تردد كرده‌اند كه این رقم در سال گذشته 6 میلیون خودرو بوده است. اما آنچه در بیشتر تصادفات رانندگی جلب توجه می‌كند و پلیس راهور نیز همواره آن را به رانندگان تذكر می‌دهد عدم سبقت غیرمجاز و عدم تخطی از سرعت غیرمطمئنه است كه عامل 50 درصد تصادفات جاده‌ای است.

جاده‌ها حریف می‌طلبند

سبقت گرفتن‌های غیرمجاز، بوق زدن‌های ممتد، چراغ زدن‌های مداوم، ترمزهای كشدار و لایی كشیدن از بین خودروهای سواری با سرعتی بالا نه كار جوانان تازه گواهینامه گرفته است كه موضوعی است كه در اكثر جاده‌ها از رانندگان كامیون‌ها سر می‌زند. ارابه‌های مرگباری كه بی‌مهابا در بزرگراه‌ها می‌رانند و معمولا با به خطر انداختن امنیت بزرگراه‌ها و جاده‌های برون شهری منجر به تصادفات مرگبار می‌شوند، همانطور كه در حادثه مرگبار مشهد نیز راننده كامیون بدون توجه به جلو با 5 دستگاه خودرو تصادف كرد و فاجعه‌ای انسانی به بار آورد.

نگاهی كوتاه به آمار تصادفات رانندگی نشان‌دهنده این واقعیت تاسف‌بار است كه عدم توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان كامیون‌ها، تریلرها و كشنده‌ها سهم قابل توجهی از تصادفات مرگبار را به خود اختصاص داده. آنطور كه از آمارهای سازمان پزشكی‌قانونی بر می‌آید در فاصله زمانی سال‌های 85 تا 89 تقریبا 120 هزار و 70نفر در حوادث رانندگی جان باخته‌اند كه در مرگ 19.1 درصد آنها یعنی 22 هزار و 971 نفر، كشنده‌ها مقصر یا عامل تصادف بوده‌اند. این در حالی است كه پلیس راهور همواره مقررات سختگیرانه‌ای را برای ماشین‌های سنگین در نظر گرفته اما همچنان بی‌مبالاتی برخی رانندگان باعث بروز تصادفات مهیبی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها می‌شود.

بزرگراه‌های مرگبار

محمود مظفر، رئیس سازمان هلال‌احمر از محور نجف آباد به عنوان پر‌حادثه‌ترین محور در كشور نام می‌برد. به‌گفته وی، بیشترین عملیات‌های جاده‌ای این سازمان در استان‌های اصفهان،‌مازندران و فارس روی داده و محور نجف‌آباد – اصفهان در منطقه مسجدحضرت ابوالفضل به‌عنوان پرحادثه‌ترین محور در حوادث جاده‌ای شناخته شده و پس از آن محور كرج – چالوس، شاهین‌شهر به نجف‌آباد نیز پرحادثه‌ترین محورهای كشور لقب گرفته‌اند.

تاثیر راه در افزایش یا كاهش تصادفات رانندگی موضوعی است كه همواره مد نظركارشناسان بوده است. وجود 3 هزار نقطه حادثه خیز در كشور، ایمن نبودن اكثر جاده‌ها و نداشتن استانداردهای لازم در كنار بهره‌برداری با عجله از بزرگراه‌ها همه و همه باعث بروز تصادفات مرگبار می‌شوند. كارشناسان در عین حال تاكید می‌كنند كه جاده‌های پر تردد و دوطرفه كه تعدادشان در كشورمان كم نیست و سرازیر شدن حجم وسیعی از خودروها به بزرگراه‌های كم ظرفیت مشكلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورند.

سرهنگ مصطفی پورنجاتی، كارشناس در حوزه حمل‌ونقل به جام جم می‌گوید:‌ با اجرایی شدن موضوع ستاره‌دار شدن جاده‌ها، رانندگان از نوع جاده مطلع شده و در نتیجه به تناسب ستاره جاده دقت بیشتری از خود به خرج خواهند داد و با تحقق این طرح جاده‌ها براساس كیفیت ظاهری، عرض جاده، تعداد باندهای رفت و برگشت، سطح خدمات، چگونگی نصب علائم، تعداد تصادفات، حجم وسایل نقلیه، كیفیت ارائه خدمات پزشكی و امدادی ستاره‌بندی می‌شوند.سرهنگ پورنجاتی اضافه می‌كند: با ستاره‌دار شدن جاده‌ها، پلیس و دیگر دستگاه‌های امدادی نیز نیروهای خود را در نقاط پرخطر مستقر می‌كنند ضمن اینكه موضوع كاهش ترافیك و تلفات جاده‌ای و تصادفات رانندگی باید به یك مسئله ملی تبدیل شود.

سرهنگ محمدكریم خسروی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیك پلیس راهنمایی و رانندگی نیز می‌گوید: باتوجه به اینكه راه برون شهری از میان خیلی از شهرها می‌گذرد، این مسیرها تبدیل به جاده- خیابان می‌شود و چون این مناطق مسكونی است سرعت تردد خودروها كاهش یافته و ترافیك افزایش می‌یابد، در صورتی كه اگر جاده‌ها پیوسته باشند كمتر شاهد این ترافیك‌ها و حوادث در ایام تعطیل هستیم.

وی به مسئله مدیریت زمان در رفت و برگشت مسافران اشاره می‌كند و می‌گوید: باتوجه به اینكه میزان تصادفات با میزان تردد رابطه‌ای مستقیم دارد بنابراین اگر رانندگان زمان رفت و برگشت خود از مسافرت‌ها را در طول تعطیلات به‌گونه‌ای تنظیم كنند كه به ساعت‌های آخر موكول نشود قطعا شاهد كاهش ترافیك در سطح جاده‌ها و به تبع آن كاهش تصادفات خواهیم بود چون در شرایط فعلی برخی از جاده‌های كشور گنجایش حجم زیاد خودرو را در یك مقطع زمانی خاص ندارند.

دكتر ساسان افلاكی، دبیر سومین كنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای هم در این‌باره می‌گوید: بسیاری از راه‌های ما 70‌سال قبل ساخته شده‌اند و سرعت معقول‌ تردد در آنها 40 تا 50 كیلومتر است، اكنون پس از 70 سال و توسعه حمل‌ونقل و خودروها در كشور، هنوز هم در همین جاده‌ها حركت می‌كنیم، این در شرایطی است كه اكنون نیازمند اصلاح شعاع قطب، شیب جانبی، شانه راه‌ها و... هستیم.

وی همچنین به این مهم اشاره می‌كند كه اكنون راننده‌های ما آماتور شده‌اند و باید برای آنها هم تمهیدات ایمنی بیشتری اندیشید؛ چرا كه راننده حرفه‌ای پیچ‌های تند و خطرهای جاده‌ای را می‌شناسد اما به راننده آماتور باید دائم هشدار داد و این نیازمند توجه بیشتر به استفاده از علائم راه در جاده‌هاست. وی با اظهار تاسف نسبت به اینكه در بسیاری موارد پس از رخداد حوادث متوجه نواقص می‌شویم، توضیح می‌دهد: به عنوان نمونه اگر بخواهید یك رمپ با سرعت 100 كیلومتر در مسیر اصلی احداث كنید، باید شعاع گردش آن را افزایش داده و اراضی زیادی را تملك كنید، اما برای جلوگیری از حوادث و صرفه‌جویی مالی، سرعت طراحی رمپ را كاهش می‌دهند و با هزینه كمتری می‌توان آن را ساخت.

افلاكی با بیان اینكه در حوزه ایمنی راه‌های كشور منفعل برخورد می‌كنیم، می‌افزاید: متاسفانه راه‌ها را با هدف افزایش سرعت تردد و دسترسی می‌سازیم و بعد به فكر اصلاح مشكلات ایمنی آن می‌افتیم. این در حالی است كه باید قبل از ساخت یك راه، نكات آیین‌نامه‌های ایمنی را در آنها رعایت كرد. وی به نحوه كاربرد علائم راهنمایی و رانندگی اشاره و اظهار می‌كند: متاسفانه تابلوها به اندازه كافی و در جای صحیح خود استفاده نمی‌شوند، گاه تابلویی كه ارزش اطلاعاتی ندارد را در جایی خاص نصب می‌كنیم، اما تابلوهایی كه هشدار می‌دهند سرعت را چقدر باید كاهش داد، در جای مناسب نصب نمی‌كنیم. این ضعفی بزرگ است. از سویی باید فرهنگ‌سازی مناسبی برای رانندگان صورت گیرد؛ چرا كه كمتر راننده‌ای به تابلوهای هشدار توجه می‌كند.

دكتر افلاكی همچنین به اهمیت حفاظت از وسایل ایمنی راه‌ها اشاره می‌كند و می‌گوید: یكی از مسائل مهم حفظ وسایل ایمنی راه‌هاست. معمولا گاردریل‌هایی كه در جاده‌ها نصب می‌شود و با یك تصادف از بین می‌رود، دیگر اصلاح نشده و جایگزین نمی‌شود یا حفاظ‌های بتنی به‌خوبی نگهداری نمی‌شود. در مجموع باید توجه ویژه‌ای به روسازی‌های خاص جاده‌ها، استانداردهای خودرو، مكان‌سنجی ایستگاه‌های امداد، قانون‌گذاری و اعمال صحیح آن داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha