یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 81567

رئیس سازمان غذا و دارو گفت : با تضمین و اختصاص 7/2 میلیارد دلار در بخش دارو و تجهیزات پزشكی و همچنین حمایت از صنعتگران بخش دارو و وارد‌كنندگان، تا پایان سال مشكلات دارویی تا حدود زیادی رفع خواهد شد.

تخصیص 7/2 میلیارد دلار برای رفع مشكل دارو
سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو اولویت كاری خود را اصلاح بازار دارو و بازگرداندن آرامش دارویی كشور اعلام كرد وگفت:‌ با تضمین و اختصاص 7/2 میلیارد دلار در بخش دارو و تجهیزات پزشكی و همچنین حمایت از صنعتگران بخش دارو و وارد‌كنندگان، تا پایان سال مشكلات دارویی تا حدود زیادی رفع خواهد شد.

دكتر رسول دیناروند كه در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان غذا و دارو شركت كرده بود، در گفت‌و‌گو با ایران افزود: مطمئن هستم با این اقدام مسیر تأمین خریداری دارو نسبت به گذشته بسیار آسان می‌شود.

جریان واردات دارو از زبان رئیس سازمان غذا و دارو
در ادامه این مراسم رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این مطلب كه كمبود دارو در حال حاضر 3 رقمی شده است، خاطرنشان كرد:‌ زمانی كه مسئولان در التهاب بازار دارو دچار دستپاچگی شدند، به هر كسی از هرجایی اجازه وارد كردن دارو دادند و این در حقیقت سمی بود كه وارد بازار دارویی كشور شد و نتیجه آن چند نرخی شدن برخی دارو‌ها بود.

وی افزود: براین اساس فشاری كه مردم در حوزه غذا و دارو كشیدند كم نبوده، هر چند دولت قبلی تلاش كرد وضعیت را مساعد كند اما در شرایط فعلی نیازمند تصمیمات جدید در این حوزه هستیم تا مصوبات جدید راهگشای تأمین داروی مورد نیاز مردم شوند.وی ادامه داد: در حال تلاش هستیم تا افزایش هزینه داروی بیماران صعب‌العلاج، خاص و مزمن را جبران كنیم برای این كار باید اعتبارات لازم فراهم شود و می‌خواهیم در چارچوب اعتبارات بودجه، دولت سرعت ترخیص دارو را افزایش دهد.

دیناروند از تخصیص اعتبار دولتی 700 میلیارد تومانی برای حل مشكلات دارویی كشور خبر داد و تصریح كرد: در حال حاضر اعتباری بالغ بر 2 هزار و 400 میلیارد تومان برای جبران هزینه‌های دارویی نیاز است كه از این رقم یك میلیارد و 800 میلیون تومان مربوط به افزایش قیمت دارو به عنوان مابه‌التفاوت دارو خواهد بود كه به سازمان‌های بیمه گر اختصاص خواهد یافت و 450 میلیارد تومان آن به یارانه دارو برمی‌گردد، این در حالی است كه كمك به بیماران صعب العلاج در ردیف دیگری قرار گرفته است. امیدواریم با تخصیص هر چه سریعتر مبلغ 700 میلیارد تومان بسیاری از مشكلات این بخش حل شود.

دیناروند در مورد پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو به بیماران گفت: پرداخت قیمت دارو به بیماران از اساس شدنی نیست بنابراین برای حمایت از بیماران كاری می‌كنیم تا قیمت دارو در بازار برای این بیماران به همان قیمت قبلی كاهش یابد و قیمت داروی بیماران خاص و صعب العلاج را به قبل از افزایش قیمت با پرداخت مابه التفاوت برمی گردانیم.

خبر خوش به تولیدكنندگان و واردكنندگان
رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با ایران گفت:‌ مصوباتی از سوی وزیر بهداشت در بخش دارو گرفته شده است كه تأمین و تدارك دارو را در شرایط فعلی كشور تسهیل خواهد كرد و خبر خوش برای فعالان حوزه صنعت دارو و كسانی كه در بخش واردات دارو فعالیت دارند این است كه ارز دارو به اندازه مورد نیاز تضمین شده و بزودی امیدوار هستیم تأمین شود.

به‌طوری كه اگر در گذشته باید 135 درصدقیمت دارو از سوی تولید‌كنندگان و وارد‌كنندگان پرداخت می‌شد، این موضوع به‌طور كامل حذف شد و مبلغ پرداختی از 100 درصد هم در آینده كمتر می‌شود و دوره زمانی حداقل 3 ماه برای تسویه حساب پرتال ارزی تصویب شده است.رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌ با اختصاص ردیف بودجه به سازمان‌های بیمه گر عملاً 70 درصد افزایش قیمت دارو از طریق این سازمان‌ها پرداخت خواهد شد و سهم مردم در پرداخت به همان 30 درصد خواهد رسید.

وزیر بهداشت: طرح پزشک خانواده در انتظار بودجه است

دكتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در مراسم معارفه معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با قدردانی از خدمات ارزنده دكتر عباس حاجی‌ آخوندی، رئیس سازمان غذا و دارو، دكتر رسول دیناروند را به عنوان رئیس جدید سازمان غذا و دارو معرفی كرد.

وزیر بهداشت با ابراز امیدواری از حل هر چه سریعتر مشكلات دارویی و بازگشت اعتدال به بازار دارو و با بیان این‌كه انتخاب دكتر دیناروند به ریاست سازمان غذا و دارو انتخاب دكتر روحانی است، اظهار داشت:‌ خبر خوش دارویی كه وعده كرده بودیم انتخاب دكتر دیناروند به ریاست سازمان غذا و دارو بود كه با تدابیری كه این فرد متخصص در این حوزه خواهد داشت به‌طور قطع مشكلات دارویی رفع خواهد شد.

هاشمی با بیان این‌كه شخص رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی از رئیس جدید سازمان غذا و دارو حمایت می‌كنند، افزود:‌ ما نمی‌خواهیم با وعده‌های غیر كارشناسی در تأمین و بازگشت سریع آرامش در بخش دارو مردم را دچار التهاب كنیم و سعی داریم حساب شده حركت كنیم. بی‌تردید تأمین دارو كارآمدی نظام سلامت را نشان می‌دهد. امیدواریم با تدابیر و تصمیمات اتخاذ شده تا پایان سال آرامش به بازار دارویی كشور بازگردد.

اجرای پزشك خانواده در انتظار بودجه

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم معارفه رئیس سازمان غذا و دارو درباره مشكلات موجود بر سر اجرای طرح پزشك خانواده به ایران گفت:طرح‌ پزشك خانواده در 9 استان در حال اجراست اما به دلیل این‌كه در گذشته به دنبال رشد كمی اجرای این طرح در كشور بودیم و اعتبارات مورد نیاز هم تخصیص نیافته است موفقیتی تا كنون حاصل نشد
وی با بیان این‌كه 2 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب اجرای طرح پزشك خانواده در كل كشور در نظر گرفته شده است، افزود:‌ از این مقدار، 50 میلیارد تومان تا كنون تخصیص یافته است و بی‌تردید با این رقم نمی‌شود طرح پزشك خانواده را دركل كشور به اجرا درآورد بنابراین به اندازه اعتباری كه در دست است اقدام می‌شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال كه در حال حاضر طرح پزشك خانواده در چند استان به‌طور كامل عملیاتی شده است، تصریح كرد:‌ با اعتباری كه اختصاص یافته فقط در 2 استان فارس و مازندران این طرح در 3 سطح قابل اجراست و در 7 استان دیگر اسماً راه‌اندازی شده اما عملاً اشكالات زیادی دارد.

هاشمی خاطرنشان كرد: گروهی برای آسیب شناسی اجرای این طرح در نظر گرفته شده است كه در صورت تأمین اعتبارات لازم، اجرای این طرح در 3 سطح انجام خواهد شد. به هرترتیب كشور به پزشك خانواده نیاز دارد اما نیاز اجرایی آن چیزی نیست جز‌ «تدبیر».

وزیر بهداشت در پاسخ به ایران مبنی بر اعلام اولویت بعدی خود در وزارت بهداشت گفت: ‌اولویت بعدی من در این وزارتخانه اعتبارات و بودجه است. براین اساس با مذاكراتی كه با دولت محترم صورت گرفت امیدواریم در اصلاحیه بودجه بخشی از مشكلاتمان حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha