دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 81612

در اینکه بیماری حاکم بر نظام درمانی ایران راهی طولانی برای بهبودی می‌خواهد ، شکی نیست اما بروز وعده‌ها و برنامه‌هایی که در عمل، چندان تحقق نمی یابد، در دولت قبلی و ابتدای راه دولت جدید، از امیدواری‌ها برای حل مشکلات کم می‌کند.

وزارت بهداشت به کدام راه می‌رود؟
سلامت نیوز : گویا قرار نیست حرکت قطار سلامت و درمان جامعه در ریل اصلی بیفتد. با گذشت یک ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم و وعده‌های فراوان دولت در حوزه بهداشت و درمان برای بازگشت آرامش به حوزه دارو و درمان، اما همچنان التهاب در این بازار موج می‌زند و سردرگمی بیماران در این حوزه که بالاخره تکلیف چه می‌شود، بیش از هرچیز آزارشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ طی هفته‌های اخیر و با آنکه مسئولان وزارت بهداشت وعده دادند از ابتدای شهریورماه، وضعیت دارویی کشور و پوشش بیمه ای داروها به حالت قبل بازگردد، اما گویا در عمل، گره‌های کور بسیاری وجود دارد که اجازه عملی شدن وعده‌های دولتی را نداده و همچنان داروخانه‌ها از تحویل دارو – حداقل در حوزه بیماران خاص – با نرخ‌های پیش از افزایش خودداری می‌کنند. این مهم در حالی است که وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت برای بازگشت آرامش به حوزه درمان ادامه دارد و غافل از آنکه درد بیماران با عملگرایی و نه وعده گرایی، آرام می‌یابد.

  داروخانه ها: خبری از بازگشت قیمت‌ها نیست
مسئولان وزارت بهداشت وعده دادند که از ابتدای شهریورماه و طبق توافقات صورت گرفته با بیمه ها، پوشش بیمه داروهای بیماران خاص به حالت قبل بازگشته و تا 90 درصد هزینه داروی این گروه از بیماران از سوی دولت تامین و بیماران تنها 10 درصد هزینه را پرداخت می‌کنند. اما گزارش میدانی «قانون»  از داروخانه‌های سطح شهر حکایت از نبود بخشنامه یا دستورالعمل برای تغییر در قیمت داروها و تداوم مشکلات بیماران دارد. خبرنگار قانون در مراجعه به داروخانه 29 فروردین از داروخانه‌های توزیع‌کننده داروی بیماران خاص درباره تغییرات نرخ دارو پرسید که متصدی داروخانه در کمال تعجب از بی اطلاعی تصمیمات جدید وزارت بهداشت گفت: "نه از دستورالعمل خبری هست و نه از توافقی!

همه این صحبت‌ها در رسانه هاست و همچنان داروخانه‌ها دارو را به نرخ آزاد می‌خرند و بیمه‌ها نیز تعهدی ندارند." اوضاع در داروخانه هلال احمر به عنوان مرجعی برای تامین داروهای بیماران نیز همین گونه است: "داروی بیماران ام.اس همچنان به شکل دو سه ماه اخیر توزیع می‌شود، قیمت‌ها بالاست و بیماران نیز هر روز در داروخانه سر و صدا می‌کنند اما تاثیری در قیمت‌ها ندارد!" ، داروخانه 13 آبان و سایر داروخانه‌های دولتی و خصوصی شهر نیز وضعی مشابه دارند و گویا با رها بودن اوضاع دارو و درمان در کشور، هر طور که بخواهند برای بیماران نسخه می‌پیچند.

  سازمان غذا و دارو: نرخ‌ها به حالت قبل باز می‌گردد
راه بی نتیجه ای که وزارت بهداشت در دولت قبل طی کرد، گویا در دولت فعلی نیز ادامه دارد و مسئولان وزارتخانه به طرح وعده‌هایی می‌پردازند که به نظر ، در عمل رنگی به خود نمی بیند. معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در این باره بار دیگر وعده داده است که تا پایان سال آرامش را به حوزه دارو برگرداند و قیمت دارو به قبل از دوران افزایش باز گردد. دکتر رسول دیناروند در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت وزارتخانه بزرگی است که کاستی‌های بزرگی نیز دارد اما متاسفانه از نگاه اعتباری و منابع در سختی بوده است ولی مردم و مسئولان انتظار بیشتر از توان وزارتخانه دارند.

وی با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از کارها برای حل مشکلات در حوزه غذا و دارو انجام شده است، گفت: هدف کوتاه مدت ما این است که در سال 92 آرامش را به حوزه دارو برگردانیم و این هدف بسیار مهمی است که مردم نباید نگران تهیه دارو و قیمت آن باشند.رئیس جدید سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه دسترسی به دارو باید برای مردم آسان باشد، ادامه داد: در حوزه غذا وضعیت مناسبی نداریم. در حالی که ایمنی و سلامت مواد و فرآورده‌های غذایی چون اثر فوری آنها دیده نمی شود ممکن است در سلامت آنها غفلت بشود..دیناروند از تخصیص 2400 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه دارو خبر داد و گفت: تاکنون 700 میلیارد آن در حال پرداخت است و پیش بینی می‌کنیم برای دریافت مابقی آن نیز مشکلی نباشد.رئیس سازمان غذا و دارو از بازگشت قیمت دارو به قبل از افزایش‌ها اشاره کرد و افزود: پرداخت یارانه دارو به بیمار، امری شدنی نیست و ما تصمیم داریم همان سیاست‌های قبلی را دوباره سرلوحه کارهای خود قرار دهیم تا بیمار هیچ دغدغه‌ای برای تهیه دارو نداشته باشد.

  فرصت وزیر به معاونش برای حل مشکلات دارویی
تداوم مشکلات موجود در حوزه درمان اما وزیربهداشت را بر آن داشته تا مهلتی را برای سامان‌دهی به وضعیت موجود تعیین کند. در این باره وزیر بهداشت با بیان این مطلب که بنده صبرم زیاد است، از فرصت یک ساله به معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو برای حل مشکلات دارویی خبر داد. دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه دسترسی به دارو، قیمت دارو و لزوم حمایت بیمه‌ای مهم‌ترین دغدغه‌های مردم از وزارت بهداشت در خصوص داروست، عنوان کرد: در حال حاضر مجموعه دولت از دکتر دیناروند رئیس جدید سازمان غذا و دارو حمایت می‌کند تا به سرعت شاهد بازگشت به آرامش به بازار دارویی کشور باشیم.هاشمی همچنین در ادامه بر ضرورت شفافیت در قوانین و ثبات مدیریت در حوزه دارو تاکید کرد و گفت: امسال قطعا خبرهای خوشی برای بیماران صعب‌العلاج خواهیم داشت. یک هفته به دکتر دیناروند فرصت بدهید تا برنامه‌هایش را در این خصوص اعلام کند.

  بیماری نظام درمانی، بهبود می‌یابد؟
در اینکه بیماری حاکم بر نظام درمانی ایران راهی طولانی برای بهبودی می‌خواهد ، شکی نیست اما بروز وعده‌ها و برنامه‌هایی که در عمل، چندان تحقق نمی یابد، در دولت قبلی و ابتدای راه دولت جدید، از امیدواری‌ها برای حل مشکلات کم می‌کند. به خصوص آنکه نامگذاری تدبیر و امید بر دولت یازدهم، انتظار وعده‌ها و سخنانی که در عمل ، محقق نمی‌شود را با هزینه‌های سنگین دچار می‌کند و بی عمل ماندن وعده‌های نخستین دولت در حوزه درمان نیز جدا از آن نیست.دلبستن به برنامه‌ها و وعده‌هایی که از سوی دولت برای التیام درد بیماران داده می‌شود، نیاز به عمل در حداقل‌ها دارد که از آغاز راه دولت بازدهم تاکنون، بسیاری چشم به آن دوخته اند. حال باید دید راه دولت در حوزه درمان که راهی پر فراز نشیب است، به سر منزل مقصود می‌رسد یا گذر از بیراهه ها، پایانی بر مشکلات بیماران نمی یابد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha