سلامت نیوز : یک فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی گفت: 35 تا 40 درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است در سنین کمتر از 35 سال پزشک متخصص با انجام یک معاینه ساده و نهایتا گرفتن یک نوار قلبی توضیحات کافی را به بیمار ارایه می دهد.

دکتر علی محمد حاجی زینعلی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در کشور است. بنابراین باید به "پیشگیری قبل از درمان" توجه شود، افراد باید پیش از سکته قلبی به پزشک مراجعه کنند، در صورت وقوع سکته، عضله قلب می‌میرد و هر اقدامی بی فایده است.

وی با بیان اینکه علت دردهای قلبی افراد کمتر از 35 سال با افراد بالای 35 تا 40 سال متفاوت است، گفت: اکثر دردهای قلبی در افراد کمتر از 35 سال، ارتباطی با گرفتگی رگ‌های قلبی ندارد، درد قلبی در این سنین ممکن است به علت بیماری مادرزادی قلبی یا پرولاپس (افتادگی) ساده دریچه قلب باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: قوی شدن عضلات سینه در پسرها و انجام ورزش‌هایی مانند وزنه برداری، بسکتبال و یا سایر ورزش‌های دستی و بدنسازی به شکل حرفه‌ای می‌تواند عامل ایجاد دردهای سینه باشد.

دکتر حاجی زینعلی تاکید کرد: اغلب دردهای قفسه سینه در سنین 10 تا 15 سالگی، ناشی از رشد عضلانی مربوط به این سنین است که مسئله مهمی نیست.

این فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی گفت: درد در زنان جوان 20 تا 25 ساله، اغلب یه علت افتادگی ساده دریچه میترال قلب است، درد ایجاد شده ناشی از کشش این دریچه است، در بعضی موارد نیز درد به دوران بلوغ مربوط می شود و اهمیت چندانی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد کمتر از 35 سال هر روز( به صورت متناوب) و یا مداوم و پیوسته احساس درد کنند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

دکتر حاجی زینعلی گفت: 35 تا 40 درصد مرگ و میرهای کشور، ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است، لذا در صورت استمرار درد طی چند روز متوالی و ایجاد مزاحمت برای فرد در هرسنی (حتی کودک 10 ساله)، باید به پزشک مراجعه شود.

این متخصص قلب و عروق گفت: تقریبا بیش از 90 درصد دردهای سینه در افراد کمتر از 35 سال، دردی غیرقلبی است و 10 درصد ناشی از مشکلات قلبی است. در این حالت بیشترین مورد غیرکرونری (عروق قلبی) است که ممکن است بیماری دریچه‌ای یا درد عضلات بین دنده ای مطرح باشد.

دکتر حاجی زینعلی در پایان گفت: در سنین کمتر از 35 سال پزشک متخصص با انجام یک معاینه ساده و نهایتا گرفتن یک نوار قلبی توضیحات کافی را به بیمار ارایه می دهد و نیازی به انجام سایر اقدامات تشخیصی وجود ندارد، ولی در سنین بالای 35 سال باید موضوع جدی گرفته شود و پیگیری‌های لازم با صلاحید پزشک در اسرع وقت انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha