سلامت نیوز : امیر حسین جمشیدی امروز در حاشیه افتتاح نخستین نمایشگاه و جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و صمغ‌های نباتی که در محل نمایشگاه بین‌‌المللی تهران برگزار شد، گفت: برنامه‌ای که در آینده خواهیم داشت نظام‌مند کردن سیستم توزیع و عرضه فرآورده‌های طبیعی و داروهای طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: متأسفانه تعدادی از داروهای گیاهی در برخی عطاری‌ها با مشکل عرضه می‌شود و یکسری فرآورده‌ها را عطاری‌ها نباید عرضه کنند.

جمشیدی گفت: عطاری‌ها زیر نظر وزارت بهداشت نیستند بلکه زیر نظر اصناف کار می‌کنند به همین دلیل برای توزیع داروهای گیاهی به دنبال آیین‌نامه جدیدی هستیم تا این محصولات همانند عرضه دارو در داروخانه به صورت ویژه عرضه شوند.

وی گفت: هم اکنون فرآورده‌های دارویی، طبیعی و سنتی به صورت یکسان عرضه می‌شوند و قوانین یکسانی دارند اما به دلیل شرایط امروز قوانین ویژه‌ای را می‌طلبد.

مدیر کل اداره داروهای طبیعی و سنتی وزارت بهداشت افزود: به همین دلیل مراکز ویژه‌ای برای عرضه داروهای طبیعی و سنتی خواهیم داشت تا در این مراکز افرادی با دانش فنی بالاتر در حوزه گیاهان سنتی به بهترین شکل این فرآورده‌ها را عرضه کنند.

وی با بیان اینکه طب سنتی غنی و قدیمی در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه در این سالها با مشکلات، کمبودها و بی‌مهری‌هایی مواجه شدیم در حالی که عرصه طب سنتی در شرایط فعلی می‌تواند کمک خوبی باشد.

جمشیدی گفت: زمانی که بحث از طب سنتی می‌شود با وجود در نظر داشتن فعالیت عطاری‌ها حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که باید به آنها پرداخت تا طب سنتی وارد ادبیات جاری زندگی مردم شود.

وی گفت: اگر بخواهیم به این تفکر بپردازیم باید بسیاری از سازمان‌ها با هم هم‌جهت شوند و نباید فقط به بازار داخلی توجه کنیم. سال آینده باید صادرات این فرآورده‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس اداره داروهای طبیعی و سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر 980 فرآورده طبیعی مجوز دارند و 270 فرآورده طب سنتی موجود است که از نظر کمی نسبت به سال 85 رشد 730 درصدی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه تقاضا و تأسیس شرکت‌های مرتبط با طب سنتی افزایش یافته، گفت: صادرات این اقلام و ارقام مربوط به آن رسمی نیست اما چیزی که شرکت‌ها ارائه داده‌اند این است که کشورهای دیگر خواهان فرآورده‌های سنتی ایرانی هستند.

جمشیدی واردات داروهای طبیعی به کشور را ناچیز دانست و گفت: حدود 7 قلم داروی طبیعی به کشور وارد می‌شود که این اقلام نیز به درخواست شرکت‌های داخلی برای تولید دارو بوده است و در حال حاضر وارداتی از کشور چین نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha