سلامت نیوز : معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گزارش‌هایی داشته‌ایم که به دلیل ناخوانا بودن نسخه پزشک، باعث خطا و تحویل اشتباه دارو شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ یکی از مشکلات عمده‌ای که مردم در حوزه سلامت دارند مربوط به دست خط ناخوانای نسخه‌های پزشکی است که در این زمینه دکتر جمشید سلام‌زاده اظهار داشت: واقعیت این است که در این زمینه مشکلات وجود دارد و بعضا هم خود داروسازان با این معضلات مواجه می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ناخوانا بودن نسخه‌های پزشکی باعث خطای پزشکی می‌‌شود، افزود: بله، گزارش‌هایی داشته‌ایم که به دلیل ناخوانا بودن نسخه پزشک باعث خطا و تحویل اشتباه دارو شده است.

سلا‌م‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه بر اساس گزارشات مردمی عنوان می‌شود برخی داروخانه‌ها به دلیل عدم چرخش اقتصادی داروخانه‌هایشان وقتی بیمار برای تحویل دارو به آنان مراجعه می‌کنند به بیماران داروی خارجی پیشنهاد می‌دهند، مثلاً وقتی 5 قلم دارو در یک نسخه نوشته شده باشد سعی می‌کنند حداقل یک قلم آن را، از داروهای خارجی به بیمار پیشنهاد دهند آیا این مسئله رسیدگی می‌شود، گفت: در وهله نخست مردم باید این گزارشات را برای نظارت و بررسی ما ارائه دهند و در وهله دوم از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی به این مسئله رسیدگی می‌شود.

وی افزود: آنچه مسلم است اگر دارویی برای بیمار نوشته می‌شود و بِرند خارجی نیست ولی مسئول داروخانه می‌خواهد به بیمار داروی خارجی ارائه دهد باید بیمار را کاملاً توجیه کند و رضایت بیمار را جلب نماید. مثلاً مسئول داروخانه اگر می‌خواهد به جای داروی ایرانی به بیمار داروی خارجی عرضه کند باید کاملاً بیمار را از این مسئله آگاه کند و عنوان کند که می‌خواهد به جای داروی ایرانی خارجی بدهد که هزینه آن نیز مسلماً بالا است و در غیر این صورت این روش غیر مجاز است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت چنین گزارشاتی با آن داروخانه برخورد می‌شود، افزود: بله، اگر چنین موردی گزارش شود با آن داروخانه حتماً برخورد خواهد شد.

سلام زاده در پاسخ به این پرسش که حکم چنین تخلفاتی چیست، خاطرنشان کرد: حکم آن گرانفروشی است البته باید تخلف دارویی که پزشک نیز آن را تجویز نکرده است هم اضافه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha