سلامت نیوز : رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: علی رغم اینکه قانون، درمان خارج از کشور را بر عهده هلال احمر گذاشته و شورای عالی حج هم آن را تأیید کرده،‌ سالهاست که بر سر تولیت پزشکی حج حرف و حدیث است و امیدواریم یکبار و برای همیشه این حرف‌ها پایان یابد.

سید علی ریاض در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: سال‌های سال است که در مورد تولیت پزشکی حج و زیارت حرف و حدیث‌هایی وجود دارد. زمانی پزشکی حج بر عهده وزارت بهداشت بود، اما بعد از 5 سال پزشکی حج در زیر مجموعه جمعیت هلال احمر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در طول زمان شورای عالی حج به دنیا آمد که 8 وزیر از جمله وزیر بهداشت در آن عضویت دارند و زیر نظر رئیس جمهور اداره می‌شود ولی هلال احمر که در زمینه پزشکی حج فعالیت می‌کند نماینده‌ای در این شورا نداشت و به تازگی هلال احمر در این شورا عضو شده تا در تصمیم گیری‌ها حضور داشته باشد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با انتقاد از متغیر بودن نگاه‌ها به جایگاه پزشکی حج تصریح کرد: دوباره گفتند پزشکی حج باید زیر نظر وزارت بهداشت باشد. بعد هم، آهنگی می‌شنویم که می‌گویند پزشکی حج را بدهیم به بخش خصوصی اداره کند و اخیراً هم گفته‌اند بهتر است معاونت سلامت در زیر مجموعه سازمان حج و زیارت ایجاد کنیم.

ریاض خاطرنشان کرد: در نهایت گفتیم تحقیق کنید. چرا که قانون تصریح کرده درمان خارج از کشور بر عهده هلال احمر است و شورای عالی هلال احمر هم پزشکی حج را بر عهده هلال احمر گذاشته است.

وی در مورد روش جدید اجرای اعزام پزشکان به همراه حجاج گفت: در طرح پزشک کاروان، به همراه هر کاروان یک پزشک اعزام می‌شد و طرح موفقی بود که سالها به خوبی اجرا می‌شد.

دنده عقب در اجرای طرح پزشک کاروان

ریاض ادامه داد: در این طرح میزان فوت حجاج و بار بیماری‌ها سیر نزولی داشت چرا که در هر کاروان و اتاقی پزشکی داریم و به صورت شبکه با هم کار می‌کنند. جالب‌تر اینکه وزارت بهداشت به برنامه پزشک خانواده رسیده است تا سلامت کشور را به صورت شبکه‌ای اداره کند و حالا بعد از این همه مطالعه در دنیا و کشور ما داریم دنده عقب می‌زنیم و پزشک کاروان را به پزشک مطب تبدیل می‌کنیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: رئیس سابق سازمان حج و زیارت اصرار بر اجرای پزشک مجموعه داشتند و ظاهراً مشاوران اجرایی این روش را توصیه کرده‌اند.

کمبود ویزا و هزینه زیاد دلایل تغییر نحوه اعزام تیم پزشکی

وی در مورد دلایل تغییر روش گفت: گفته شده در طرح پزشک کاروان تعداد بیشتری ویزا و هزینه برای پزشکان استفاده می‌شود در حالی که در پزشک مجموعه این طور نیست.ما مخالف نیستیم می‌گوییم شبکه را از دست ندهیم چرا که در امر پیشگیری اسراف کردن هم مجاز است و با‌ آموزش و شبکه جلوی بسیاری از بیماری‌ها را می‌گیریم.

وی گفت: سال گذشته نمایندگان 42 کشور اسلامی در ایران حاضر شدند و از روش پزشکی ما در حج الگو گرفتند و قرار شد ایران دبیرخانه حج در سلامت شود تا سیستم آموزشی ارائه کند و حتی عربستان سعودی بابت امور پزشکی حجاج از ما تشکر کرد. حالا ما خودمان در حال تغییر روش هستیم.

ریاض خاطرنشان کرد: امسال هم نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کردند که قرار است الگویی با عنوان«تعالی» برای کارهای حج اعم از غذا، حمل و نقل، پرواز و پزشکی در حال تدوین شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا برای یکبار و همیشه جایگاه پزشکی حج و زیارت مشخص و نهایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha